Архів
Курси валют
Погода
      youtube @24
      Loading...
      google @24
      RSS СТРІЧКА
      Загальний RSS

      Топ новини

      Відео новини

      Політична реклама в Україні: президентські вибори-2004 – три сорти українців, розкол та "нашизм"

      1791 Читать новость на русском
      Головні технології та візуальна картинка виборів 2004 року в Україні
      Головні технології та візуальна картинка виборів 2004 року в Україні / 24 канал

      Україна увійшла в передвиборчу осінь. Хоч президентська кампанія-2019 офіційно розпочнеться лише за декілька місяців, але інформаційний простір вже заполонила політична реклама. Напередодні чергових виборів 24 канал вирішив нагадати, як агітували колись та до яких маніпуляцій вдавалися кандидати на пост глави держави, аби перемогти.

      Розпочнемо з політичних перегонів 2004 року, що стали для нашої країни переломними.

      Читайте також: Президентські вибори: стало відомо, скільки політичні партії вже витратили на рекламу

      Вибори Президента України у 2004 році: ключові події

      До участі у президентських перегонах в 2004-му зареєструвалося аж 26 кандидатів, але головна боротьба розгорнулася між тодішнім прем'єр-міністром Віктором Януковичем і лідером опозиції Віктором Ющенком.

      Щоб розпалити міжрегіональні суперечності, Януковича навмисно позиціювали як кандидата від Сходу та Півдня, а Ющенка – від Заходу. Це був єдиний випадок, коли вибори президента пройшли в три тури. У 2-му Національний екзит-пол показав перемогу Ющенка з відривом у 11% (54% голосів проти 43% у Януковича), однак згодом ЦВК оголосила переможцем Януковича (49,42% голосів проти 46,69%). Як протест проти результатів виборів, які відбулися з масштабними порушеннями та фальсифікаціями, спалахнула Помаранчева революція. Під час масових демонстрацій на Майдані Верховний суд визнав результати виборів 2-го туру недійсними і призначив 3-й тур, в якому переміг Ющенко, набравши 52% голосів виборців.


      Помаранчева революція ознаменувала зміни в зовнішній та внутрішній політиці України

      Які технології були використані під час виборів-2004?

      Під час передвиборчої кампанії посилився тиск влади на ЗМІ, активно застосовувався чорний піар. Широкого резонансу в суспільстві набуло отруєння Віктора Ющенка на початку вересня 2004 року, яке й досі викликає неоднозначні оцінки та залишається нерозкритим. Пустили в дію й технологію "тітушок" з метою махінацій на виборчих дільницях, а також метод "технічних кандидатів", які повинні були відібрати голоси в Ющенка.

      Передвиборча агітація Віктора Ющенка 2004 року: дивіться відео

      Курс на розкол

      Тоді ж, за спостереженнями експертів, окреслилося протистояння між Сходом і Заходом країни внаслідок очевидного політтехнологічного втручання РФ. Технологію розколу застосували російські "фахівці", яких штаб Януковича найняв для розроблення передвиборчої програми.

      З тієї кампанії Партії регіонів ростуть ноги у більшості шаблонів, які були використані Росією та проросійським силами спершу для просування "свого кандидата" Януковича, а згодом і для агресії проти нашої держави. Саме тоді в Донецьку з'явилися прапори так званої "ДНР". На Януковича працювали не американські, а російські політтехнологи, серед них – одіозний Гліб Павловський,
      – пригадує політолог Олександр Леонов.

      ​Агітаційні матеріали Віктора Януковича
      Агітаційні матеріали Віктора Януковича 

      Три сорти українців

      Так з'явилася теза про "три сорти українців", що втілилась у візуальну антиющенківську кампанію.

      Кольорами та гаслами візуалізація тези про
      Кольорами та гаслами візуалізація тези про "три сорти українців" мімікрувала під стиль реклами блоку Віктора Ющенка "Наша Україна"

      Білборди про
      Білборди про "три сорти українців", спрямовані на міжрегіональний розкол

      "Нашизм" на білбордах і не лише

      Термін "нашизм" ("Наша Україна" + фашизм) вигадали політтехнологи Януковича ще у 2003 році, аби дискредитувати політичну силу Ющенка. На вулицях Донецька було розвішано плакати із зображенням Ющенка в есесівській формі, випускалися листівки з Ющенком-фюрером.


      Такі плакати Партія регіонів Януковича розвішала в Донецьку 31 жовтня 2003 року, коли там відбувся партійний з'їзд "Нашої України"


      Листівка зі свастикою міфічної організації "Народний фронт звільнення" – "креатив" тієї ж Партії регіонів

      Провокаційна листівка про Ющенка і
      Ще одна провокаційна листівка часів Помаранчевої революції, яка розповсюджувалася нібито від імені Ющенка

      Читайте також: "Вибори" на окупованому Донбасі: у Путіна зробили першу заяву

      Божевілля в "агітках"

      Окрім того, маніпулюючи настроями зрусифікованого Сходу, Партія регіонів розкручувала тему про те, що "Донбас усіх годує", а бандерівці – вороги. Натомість гасло "Нашої України" часів Помаранчевої революції "Бандитам – тюрми!" натякало, про яких саме бандитів і з якого регіону йдеться.

      Агітаційна газета
      Агітаційна газета "регіоналів" "Голос Донбасу", матеріали якої насаджували жителям регіону ідея про те, що "вони годують усю Україну"

      У донецькій пресі можна було зустріти і відверті жахачки про плани Ющенка щодо Донбасу. Показовою є стаття "Нас поховають в ядерній могилі", в якій зазначалося, що тодішній кандидат у президенти України від опозиції  нібито збирався заховати американські ядерні відходи у шахтах Донбасу. 

      Агітаційна публікація про
      Агітаційна публікація про "ядерні плани" Ющенка щодо Донбасу

      Американська тема

      Були вигадані і залякування про те, що після перемоги Ющенко знищать Донбас за допомогою... американських ракет, а його дружина – Катерина Ющенко – насправді не українка, а громадянка США.

      Папірці з Ющенком-"шпигуном" клеїли на вулицях і кидали в поштові скриньки жителів Донбасу

      Також розповсюджувалися пропагандистські матеріали про підступні задуми Ющенка продавати українську землю американцям.

      Невелика передвиборча агітка під назвою
      Невелика передвиборча агітка під назвою "Національні інтереси", в якій йшлося про "приватизацію української землі" Сполученими Штатами

      Всі ці пропагандистські прийоми спрацьовували напрочуд успішно, а проросійським політтехнологам Януковича вдалося посіяти розбрат між жителями східної та західної України. Цей "урожай" ми пожинаємо й досі.


      У 2004 році жителі Донбасу панічно боялися приходу до влади Ющенка

      Передвиборчі матеріали "помаранчевих"

      Натомість передвиборчі матеріали "помаранчевого" штабу були не такі "оригінальні", як у "регіоналів". Вони, в основному, апелювали до несправедливої соціальної політики уряду та виборчих фальсифікацій.

      Брошура регіонального штабу Віктора Ющенка у Донецьку
      Брошура штабу Віктора Ющенка у Донецьку


      Інструкція для виборця, складена "помаранчевими" політтехнологами

      Загалом у президентської кампанії Ющенка була вдала кольорова гама. Крім того, він вдало зіграв на своїй історії успіху за часів головування в НБУ та прем'єрства. У команди "помаранчевого" штабу було ще одне серйозне ноу-хау, яке дуже вплинуло на перебіг кампанії, – це мережевий принцип її побудови, натомість у Партії регіонів була ієрархічна структура, 
      – пояснює Леонов.

      Також, за словами експерта, у команди Ющенка, окрім "технологічних" працівників, було багато активістів, а також добровільних помічників, причому з юридичною освітою. Вони самостійно видруковували листівки, проводили агітаційні бесіди з друзями та знайомими, йшли спостерігачами на дільниці. Завдяки їхнім зусиллям вдалося зібрати докази тотальних фальсифікацій на користь Януковича, і саме ці "політичні волонтери" фактично стали базою першого Майдану.

      "Теракт" з яйцем

      І насамкінець трохи гумору. Команді Ющенка інколи не доводилося напружуватися, аби вигадати тему для агітпропу проти Януковича, адже він підкидав їх сам. Найпримітніший курйоз передвиборчої кампанії-2004 стався з тодішнім прем'єром у вересні, коли він приїхав на зустріч зі студентами Прикарпатського університету імені Стефаника. У момент виходу кандидата з автобуса 17-річний студент-економіст Дмитро Романюк кинув у Януковича яйце, влучивши в груди. Віктор Федорович демонстративно впав, а охорона кинулася його рятувати і вивозити геть. Багато ЗМІ, замість інформації, що ж відбулося насправді, повідомили про "спланований напад націоналістів" і поширили брехню: буцімто в Януковича влучив "важкий предмет", і він навіть потрапив у реанімацію. 

      Газета
      Газета "Сегодня" 25 вересня опублікувала статтю про "напад націоналістів" на Януковича. Фото: Історична правда

      "Яєчний теракт" навіть засудили виробники яєць. 30 вересня 2004 року в подільській газеті "Край Кам'янецький" було опубліковано замітку "Ні!" – діям екстремістів", в якій працівники агрофірми "Авіс" висловили свою підтримку Януковичу.

       Подільські виробники яєць засудили
      Подільські виробники яєць засудили "напад" на Януковича. Фото: Історична правда

      Але згодом на телебаченні показали відео інциденту, на якому кандидата на головну посаду країни збиває з ніг звичайне куряче яйце. 

      Дивіться відео "яєчного теракту" проти Януковича у 2004 році

      Читайте також: Вибори президента України-2019: хто піде і які у них шанси

      Джерело: 24 канал
      powered by lun.ua
      Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
      Коментарі
      Більше новин
      При цитуванні і використанні будь-яких матеріалів в Інтернеті відкриті для пошукових систем гіперпосилання
      не нижче першого абзацу на Телеканал новини «24» — обов’язкові.
      Цитування і використання матеріалів у оффлайн-медіа, Мобільних додатках, SmartTV можливе лише з письмової згоди Телеканалу новин «24».
      Матеріали з маркуванням «Реклама» публікуються на правах реклами.
      Усі права захищені. © 2005—2017, ПрАТ «Телерадіокомпанія “Люкс”», Телеканал новин «24»
      Залиште відгук