Половина користувачів соцмереж потенційні жертви кіберзлочинців
Приємна дата - день вашого народження - велика спокуса для кіберзлочинців.
Експерти попереджають - користувачі соціальних мереж аж надто довірливі і безтурботні, а поміж тим будь-яка інформація, розміщена на особистих сторінках громадян може стати знахідкою для кібершпигуна, маніяка чи пересічного квартирного грабіжника.
Сергій Петренко (генеральний директор "Yandex.Україна"): "У 95% українців кодове слово кредитної картки – дівоче прізвище матері, банки самі так придумали, і що ж тут іще додати. І більше нічого не потрібно, щоб вам сказали остаток на кредитній картці. Тільки номер і не дуже секретні особисті данні її власника. Ви ж знаєте, наприклад, день народження своєї подруги? Ну ось, можете починать цим користуватися. Ця інформація, в любому випадку, вона абсолютно не закрита."
Утім, жертвами інтернет-простору можуть стати і топ-менеджери. Як от 2005-го журналісти знайшли в мережі та оприлюднили стан фінансових рахунків керівника пошукової системи Google. Втім, навіть загроза лишитися грошей на картці популярності соцмереж не зменшує.
Більш того, соцмережі уже перетворилися на конкурентів новинних телеканалів. Американський CNN назвав своїм найбільшим конкурентом не Fox News, а соціальну мережу Facebook. Керівники CNN порахували - у Facebook зареєстровано півмільярда користувачів - усі вони є потенційними журналістами та ньюзмейкерами. Психологи ж таку ситуацію пояснюють зниженням рівня довіри до телевізійних новин.
Володимир Банцер (психолог): "Якщо я раніше міг подзвонити своєму товаришу чи якомусь там приятелю і запитати там в Запоріжжі чи там в Новоград-Волинську, чи у Львові, чи в Одесі, чи в Донецьку і запитати - це правда, що у вас там таке відбулось? А зараз я захожу в Інтернет, захожу на будь-які форуми, захожу на той же Facebook, про який ви говорите, Twitter, не кажучи вже про класичні "Однокласники" чи "Вконтакте" і так далі, і завжди знайдуться люди, які були очевидцями, мало того, вони навіть зняли це на відео."
Медійні експерти таку заяву керівництва CNN називають радше кокетством. Адже спілкування з друзями ніколи не замінить аналітичної журналістики. Щоправда, погоджуються фахівці, окрім оперативності, соціальні мережі ще й не мають цензурних перепон, які почасти стримують, а інколи й обмежують роботу традиційних медіа.
Леся Ганжа (заступник головного редактора сайту "Телекритика"): "Ми бачимо, що таким чином була вирішена ситуація з інформуванням по Іраку, по війні в Іраку, коли користувачі Twitter подавали найбільше інформації про події, які відбуваються. Таким же чином була вирішена ситуація по вибухах в московському метро, коли споживачі найбільше інформації брали теж з соціальних мереж, а традиційні медіа виявилися безсилими протистояти цензурним перепонам."
Втім, саме відсутність цензури у соцмережах і дозволяє зловмисникам обертати на власну користь неконтрольованість інформаційного потоку. Відтак єдиний спосіб захистити себе - самоконтроль. Тож стримуйтеся в оприлюдненні особистої інформації та не довіряйте незнайомцям.