Сергій Рибалка: Законопроект про прозорість НБУ заснований на міжнародному досвіді

8 грудня 2016, 09:35
Читать новость на русском

Посилення прозорості роботи Національного банку та оптимізація його підзвітності парламенту та уряду є світовою практикою взаємодії центробанків і інших органів держвлади. При цьому така взаємодія є направленою на економічне зростання країни.

Таку думку в інтерв'ю ZN.UA висловив голова комітету ВР з питань фінансової політики та банківської діяльності Сергій Рибалка, коментуючи внесений групою депутатів з різних фракцій законопроект про посилення прозорості роботи та відповідальності перед суспільством з боку НБУ (№5257).

"Сьогодні багато хто плутає незалежність з безкарністю та вседозволеністю", – зазначив народний депутат.

Він нагадав про те, як Нацбанк півтора року тому намагався провести через комітет ініціативи про зменшення контролю з боку парламенту, посилаючись на вимоги МВФ. Але тоді з'ясувалося, що такої вимоги Міжнародного валютного фонду не існує.

Сергій Рибалка підкреслив, що розроблений РПЛ і комітетом спільно з великою групою експертів законопроект про посилення підзвітності НБУ суспільству повністю засновано на міжнародному досвіді.

"Його суть полягає в тому, що у центробанку є чітко поставлена мета, а ось способи її досягнення він вибирає сам. Саме в цьому полягає незалежність. І у випадку центральних банків багатьох успішних країн незалежність базується на прозорості роботи та відкритості перед суспільством. Люди, які, по суті, є, роботодавцями – акціонерами НБУ повинні розуміти, чому ухвалено ті чи інші рішення", – вважає Рибалка.

На його думку, громадянам було б цікаво подивитися на документи, на підставі яких банки визнавалися неплатоспроможними, виводилися з ринку, які заходи приймалися або ж могли бути прийняті для порятунку тих чи інших установ.

"Все це сьогодні є закритою інформацією, але вона надзвичайно важлива для суспільства, і ми пропонуємо її розкрити", – сказав народний депутат.

Крім того, він вважає за необхідне посилити функції Ради НБУ.

"Сьогодні ми бачимо абсолютно конструктивну позицію новообраних членів цього органу, готовність працювати та ухвалювати рішення. Я впевнений, що Рада повинна отримати інструментарій та провести аудит всіх рішень НБУ за останній час, а результати оприлюднити", – зазначив голова комітету.

За його словами, під час підготовки законопроекту було використано досвід ЄС, де Європейський центробанк активно взаємодіє з аналогом фінансового комітету ВР у Європарламенті з регулярною звітністю та докладноїюпублікацією документів про свою діяльність. Аналогічні принципи працюють і в національних системах різних країн.

"Більш того, у Великобританії, Франції, Італії, Японії міністерства фінансів уповноважені давати інструкції центральним банкам, а де-не-де ЦБ взагалі входять у структуру казначейства або мінфіну", – зазначив Рибалка.

Він також додав, що до законодавчо закріплених завдань центральних банків різних країн входить і економічне зростання, а не тільки таргетування інфляції або стабільність національної грошової одиниці.

"Федеральна резервна система США як раз і відповідає, крім стабільного рівня цін, за "високий рівень випуску товарів і за зайнятість". Незалежність органу якраз і проявляється в тому, що саме, він вважає у конкретній економічній ситуації "високим рівнем" і якими шляхами цього досягає. При цьому законодавчо встановлено, що ФРС є робочим органом Конгресу США та є підзвітною американському парламенту. Але крім звітів у профільному парламентському комітеті, очільник ФРС постійно погоджує свої дії з міністром фінансів, а більшість рішень пов'язані саме зі стимулюванням економічного зростання", – розповів нардеп.

Аналогічні приклади він навів і щодо центральних банків Канади, Австралії, Ізраїлю.

"У випадку з Банком Ізраїлю, також йдеться про високий рівень виробництва, зайнятості, національного доходу та капітальних інвестицій. Ці завдання і в нашому випадку – найважливіші для більшості органів влади", – зазначив Сергій Рибалка.