Ніяких ям: вчені знайшли спосіб зміцнити асфальт, подвоївши термін його служби
Джерело:
RMIT UniversityПроблема руйнування дорожнього покриття не дає спокою будь-якій країні, змушуючи щороку витрачати на ремонт величезні кошти. Вихід із ситуації пропонує наука, заодно даючи шанс позбавитись від однієї з екологічних проблем.
Над проблемою працювали дослідники з австралійського університету RMIT. Вони розробили добавку для асфальтової суміші, яка істотно підвищує її захист від ультрафіолетового випромінювання і перегріву на сонці.
Цікаво Сучасні бетон і асфальт руйнуються швидше, ніж 100 років тому: вчені знають, чому
Новий рецепт асфальту
- Варто зазначити, що для жаркого австралійського клімату проблема сонячного впливу на асфальт дуже актуальна. В окремих районах температура може перевищувати 40 градусів. Абсолютний максимум, що був зафіксований, сягнув позначки 53,1 градуса.
- Крім того, як і в багатьох місцях світу, тут є проблема утилізації старих покришок.
- Тому вчені вирішили поєднати розв'язання цих двох проблем й запропонували подрібнювати покришки в гумову крихту та додавати в асфальт.
- Ідея народилася після іншого експерименту, в якому додавання гумової крихти збільшило термостійкість бетону.
- Дослідники влаштували експеримент з трьома різними складами асфальту, в які додали 7,5%, 15% і 22,5 відсотка крихти.
- Зразки помістили в спеціальний апарат для моделювання впливу сонячної радіації.
- Вимірювання хімічних і механічних властивостей зразків показало, що вони набагато краще витримали опромінення й нагрівання, ніж звичайний асфальт.
- Після півтора місяця безперервного опромінення в УФ-апараті, що еквівалентно приблизно одному року УФ-випромінювання у Мельбурні, виявили на 50 відсотків менше пошкоджень від ультрафіолету у порівнянні зі звичайним бітумом.
Однак при перевищенні коефіцієнта в 22 відсотки починається деградація міцності – дорожнє покриття навпаки стає вразливим для механічних пошкоджень. Експериментальним шляхом був визначений оптимальний діапазон в 18-22 відсотки, при якому термін служби асфальту під палючим сонцем фактично подвоюється.
Паралельно з цим вирішується завдання з утилізації старих покришок. Вживані шини в Австралії не можна експортувати, тому постає гостра потреба у нових методах їх перероблювання на місцевому рівні. За даними джерела, у 2021 році в Австралії було близько 450 000 тонн відпрацьованих шин. Близько 70 відсотків із них було перероблено.