Від продавця мультиміксерів до власника "МакДональдз": як Рей Крок заснував успішний бізнес

7 жовтня 2024, 16:25
ПАРТНЕРСЬКИЙ МАТЕРІАЛ

Мережа "МакДональдз" відома якістю та швидкістю обслуговування у закладах. Ці стандарти започаткували ще в момент заснування бізнесу Реєм Кроком у далеких п'ятдесятих.

Рей Крок свого часу викупив ресторан у братів МакДональдів. Саме завдяки йому відбувся ріст компанії та було закладено багато прогресивних підходів. Тренди 24 розкажуть історію бізнесмена. Чим він займався до легендарної угоди, за яких обставин придбав заклад та якою була його філософія – далі в матеріалі.

Дивіться також Батьки-імігранти, уникнув війни, комівояжер до 52: хто розбудував імперію McDonald's

Та перш ніж дізнатись деталі непересічної історії успіху, пропонуємо перевірити свою інтуїцію завдяки цікавому тесту.

Керував лимонадним кіоском та грав на музичному інструменті

Реймонд Альберт Крок народився 5 жовтня 1902 року в Оук-Парку, штат Іллінойс. Підліткові роки юнака припали на час Першої світової війни, тож він не закінчив навіть школи. Натомість Крок не зміг залишатися осторонь подій, що розгорталися навколо. Тоді юнаку було всього 15, але він приховав свій справжній вік, щоб стати водієм швидкої допомоги Червоного Хреста. Щоправда, попрацювати там не встиг – поки прибув до Франції, війна скінчилась.

Надалі Рей часто змінював сфери діяльності: спочатку був дистриб'ютором паперових стаканчиків, потім керував лимонадним кіоском, грав на фортепіано на місцевій радіостанції. Такі різні досвіди пробудили у нього підприємницький дух, який пізніше виллється у побудову масштабного бізнесу.


Рей Крок започаткував власну справу в 52 роки / Фото Getty Images

У 1922-му Крок почав працювати в компанії Lily Tulip простим комівояжером. Там його кар'єра стрімко пішла вгору – він дуже швидко став керівником відділу продажів. А через кілька років він на власному досвіді засвоїв усі тонкощі роботи постачальника у сфері громадського харчування.

Початок 1920-х став для Рея знаковим і в особистому житті – чоловік вперше одружився. Його обраницею стала Етель Флемінг. У 1924 році у подружжя народилася донька Мерилін, яка була єдиною дитиною Крока. Водночас цей період не можна назвати легким – тоді загинув його батько, який, за однією версією, не зміг пережити втрату своїх заощаджень та банкрутство свого підприємства під час Великої депресії.

З братами МакДональдами Крока звів… мультиміксер

Рей також був агентом із продажу мультиміксера, за допомогою якого можна було одночасно приготувати п'ять порцій молочного коктейлю. Саме він, якби це не було дивно, став визначним у житті бізнесмена.

Більшість клієнтів купували по одному пристрою, проте брати МакДональди, які володіли рестораном в місті Сан-Бернардіно у штаті Каліфорнія, придбали одразу десять. Це означало, що відвідувачі закладу могли замовити 50 молочних коктейлів за один раз.


Мультиміксер у першому ресторані братів МакДональдів / Фото Getty Images

Чоловік не зміг встояти перед спокусою поглянути на ресторан швидкого обслуговування, в який купили стільки мультиміксерів, і вилетів у Сан-Бернардіно, де у 1954 році вперше зустрівся з братами МакДональдами.


Брати МакДональди / Фото Getty Images

На той момент йому вже виповнилось 52 і саме цей рік став переломним у його житті. Перше враження про ресторан братів було суперечливим. Він здався Кроку досить пересічним, хоч і бездоганно чистим.

Проте свою думку він змінив того ж дня, коли настав час обіду. Крок був вражений величезною кількістю відвідувачів і надзвичайно високою швидкістю обслуговування. Власники ресторану, брати Дік і Мак МакДональди, із задоволенням поділилися з Реєм своїми секретами. Вони впроваджували у бізнесі послідовні та стандартизовані підходи, пропонували обмежене меню та готували смачну і недорогу їжу для тих, хто поспішає.

Фактично, МакДональди вигадали новий підхід до роботи: він нагадував конвеєр. Кожен працівник виконував свою функцію та спеціалізувався на одному напрямку: смажив котлети, збирав бургери тощо.

Цікаво! Зараз у "МакДональдз" працівники можуть працювати на будь-якій зі станцій та проходять спеціальне навчання для того, щоб вміти й смажити котлети, і складати бургер, і готувати гарячі чи холоді напої – все для того, щоб процеси були оптимізовані, а відвідувачі ресторанів швидко отримували своє замовлення.

Після 3 років успішної роботи закладу власники найняли франчайзингового представника. У його обов‘язки входив продаж концепції ресторанів іншим підприємцям. Проте той захворів і був змушений відмовитися від роботи. Тоді МакДональди почали шукати нового працівника на цю посаду.

Після візиту в ресторан Рей Крок запропонував свої послуги й переконав братів, що саме йому вдасться досягти успіху. Він отримав цю роботу та відтоді керував тим, хто і де відкривав нові ресторани. Свій перший заклад Крок заснував 15 квітня 1955 року в містечку ДесПлейнс, штат Іллінойс.


Перший заклад Крока / Фото Getty Images

Щоб викупити бізнес, Крок заліз у борги

Після відкриття першого ресторану з'явився другий, третій, а через рік – 18-й. Крок мав право на 1,9% від валових продажів кожного з цих закладів, а брати МакДональди – на 0,5%. На суму, що залишилася, він ледве міг покрити свої витрати.

Усе змінилося, коли Рей познайомився з Гаррі Зонненборном. Він спонукав Крока купувати землю, на якій він хотів побудувати ресторани, а потім здавати її в оренду франчайзі. Фактично, він продавав франшизу не на регіон, а на кожен окремий заклад, а це дозволяло відстежити дотримання стандартів у кожному ресторані.

Кількість закладів стрімко збільшувалась, проте все частіше також з'являлись і непорозуміння між Кроком та братами МакДональдами, тому у 1961 році він викупив бізнес. Тоді "МакДональдз" обійшовся йому у 2,7 мільйона доларів. Щоб зібрати цю суму, йому довелося брати кредити.

Цікаво! Брати не захотіли передати бізнесмену свій перший ресторан у Сан-Бернардіно. Заклад продовжив працювати, хоч і змінив назву на Big M. Своєю чергою, Рей Крок відкрив через дорогу "МакДональдз". Вже за рік брати були змушені зачинитись, не витримавши конкуренції із закладом Рея, який значно перевершував їх за рівнем якості обслуговування.

Тоді він заснував Hamburger University, щоб навчати франчайзі та менеджерів. Це сприяло однаковим стандартам роботи та обслуговування у закладах мережі по всій країні.

Цікаво, що цей університет функціонує й сьогодні, і не лише в Штатах, а й у Лондоні. Зокрема, там навчаються українці.


Ці арки стали впізнаваною емблемою "МакДональдз" / Фото Getty Images

Яких стандартів дотримувались тоді й дотепер

Пріоритетом Крока була філософія QSC (якість, обслуговування, чистота):

  • Він наполягав на високоякісних інгредієнтах і суворих протоколах безпеки харчових продуктів, а ресторани "МакДональдз" завжди мали та мають бездоганно чисті кухні та обідні зони.
  • Швидкість обслуговування є найважливішою. Крок обмежив час обслуговування клієнта до 5 хвилин і спонукав персонал виконувати замовлення точно і без зволікань.
  • Рей також стандартизував планування та обладнання ресторанів. Засновник компанії ввів концепцію, за якою можна прийти в будь-який заклад мережі у світі й відчути знайомі смаки, а також завжди бути впевненими у безпеці, адже в усіх ресторанах дотримані стандарти свіжості й чистоти!
  • У будь-якому місті країни "МакДональдз" мали дуже схожий вигляд. Така увага до деталей забезпечила ідентичний рівень якості у всіх закладах країни та зміцнила довіру клієнтів.


Філософія Крока забезпечила високий рівень якості обслуговування та продукції в усіх ресторанах / Фото Getty Images

Водночас усі працівники працювали на рівних: мали свої чіткі обов’язки, але також могли проявляти себе. Не секрет, що у корпорації панує перспектива кар'єрного зростання. Прикладом може слугувати Фред Тернер – один зі співробітників, що в 50-х влаштувався у McDonald’s й пройшов шлях від простого працівника до президента корпорації й голови Ради директорів.

Люди, що створюють магію

Успіх Крока з "МакДональдз" підштовхнув його до благодійної діяльності. Він разом із Джоан, своєю третьою дружиною, робив пожертви на різні цілі, зосереджуючись на охороні здоров’я та освіті. Навіть після загибелі підприємця, жінка продовжила активно підтримувати різні ініціативи.

На момент смерті Рея, у 1984 році, мережа "МакДональдз" нараховувала 7 500 торгових точок, які працювали у Сполучених Штатах Америки та ще в 31 країні. Такого масштабу вдалося досягти завдяки невтомній праці, наполегливості та новаторським підходам бізнесмена. Його справа продовжила жити, і сьогодні мережа має понад 40 000 ресторанів у понад 120 країнах світу.

Саме у день народження Рея Крока у ресторанах "МакДональдз" у світі відзначають День засновника – особливий момент для всієї команди. Цього дня працівники офісу приєднуються до колег у ресторанах та працюють з ними пліч-о-пліч. Вони гостинно зустрічають відвідувачів, допомагають із замовленнями на терміналах самообслуговування, видають замовлення та створюють приємну атмосферу для кожного гостя. Це свято єднання та співпраці, яке показує: незалежно від ролі в компанії, усі разом працюють заради однієї місії – годувати клієнтів смачною їжею та створювати для них незабутній досвід.

Разом ми кращі, ніж поодинці,
– наголошував засновник "МакДональдз".

Ці слова чудово описують командний дух "МакДональдз". Щодня майже 2 мільйони людей у різних куточках світу працюють, щоб дарувати радість і теплі моменти відвідувачам. Кожен працівник підтримує та продовжує ту культуру якості й турботи про клієнтів, яку започаткував Рей Крок.

День засновника – це також час, коли компанія дякує своїй команді: людям, які створюють ту саму "магію" гостинності. Їхня щира відданість допомагає зберігати та втілювати у життя бачення Рея Крока, роблячи кожен день у "МакДональдз" особливим.

Як "МакДональдз" працює в Україні

Станом на сьогодні, в Україні працюють 104 ресторани зі 119, які існують, де клієнтів обслуговують близько 10 тисяч працівників. Згідно з незалежними рейтингами, "МакДональдз" в Україні визнаний одним із найкращих роботодавців.


"МакДональдз" – один з найкращих роботодавців України / Фото "МакДональдз"

У компанії можливе лише офіційне працевлаштування та існує потужна корпоративна культура, яка пропонує людям стабільність, безпеку і добробут.

У "МакДональдз" по всьому світу, зокрема й в Україні, стандартизовані процеси приготування страв, будівництва ресторанів та обслуговування клієнтів. Це є втіленням бачення Рея Крока.

Концепція засновника живе і досі, тому мільйони людей просто обожнюють ходити в "МакДональдз", де б вони не були – у своєму рідному місті чи в подорожі. У кожному ресторані мережі по всьому світу на відвідувачів чекають незмінно смачні страви, які хочеться куштувати ще і ще. Це робить "МакДональдз" найкращим варіантом для того, щоб поїсти не лише ситно, а й з насолодою!