Руйнівні наслідки для України: у ЦПК проаналізували законопроєкт про звільнення Ситника

16 лютого 2021, 19:09
Читать новость на русском

Кабмін розглянув і передасть до Ради законопроєкт про звільнення директора НАБУ Артема Ситника. Якщо цей документ таки ухвалять, співпраця з Євросоюзом та США опиниться під загрозою.

Текст законопроєкту проаналізували експерти "Центру протидії корупції". Вони попередили, що його ухвалення загрожує знищенням довіри західних партнерів до української влади.

Читайте також Зв'язок між провалом вакцинації та звільненням Ситника – очевидний, – Устінова

Адже у такому випадку НАБУ фактично отримає одночасно і директора, і виконуючого обов'язки директора. Відповідно це поставить під сумнів легітимність будь-яких рішень його керівництва.

Очевидно, що причиною цього проєкту є бажання призначити "ручного" директора НАБУ, який за одним дзвінком з Банкової буде блокувати справи або навпаки порушувати їх щодо ворогів Зеленського,
– вважає Віталій Шабунін, голова правління ЦПК.

"Ні блокування роботи НАБУ, ні ручна процедура конкурсу в НАБУ за жодних обставин не будуть прийняті міжнародними партнерами. Саме тому проросійське оточення штовхає Зеленського на цей крок", – наголосив він.

Довідка. У листопаді 2020 року президент Зеленський запевнив послів G7, що гарантує збереження посади директора НАБУ Артемом Ситником, попри рішення Конституційного суду.

Що буде з Ситником

У перехідних положеннях закону мовиться про те, що обов'язки директора НАБУ до обрання нового виконуватиме його перший заступник. Проте там не прописано, що чекає чинного очільника бюро Артема Ситника.

Зверніть увагу:

  • рішення КСУ не призводить до втрати ним своїх повноважень чи звільнення з посади директора;
  • немає жодних підстав, встановлених законом, для звільнення Ситника з посади директора.

Тобто Ситник й надалі обійматиме посаду директора НАБУ. Проте поки бюро не отримає нового керівника, повноваження директора матиме і його заступник – Гізо Углава.

Тобто в НАБУ залишиться в.о. з повноваженнями директора та директор з повноваженнями. У підсумку підривається легітимність будь-яких рішень обох,
– наголосили у ЦПК.

До того ж, ця проблема не розв'яжеться навіть після призначення нового директора. Вона існуватиме щонайменше до квітня 2022 року. Саме тоді спливає 7-річний строк призначення Ситника.


Гізо Углава, заступник директора НАБУ / Фото з соцмереж

У ЦПК також підкреслили, що законом встановлені чіткі та вичерпні підстави для звільнення чи припинення повноважень директора НАБУ. Це – одна з гарантій незалежності відомства та його керівника.

"Жодної з цих підстав наразі немає. Подібне не визначене формулювання та політичне рішення підриває основні принципи незалежності НАБУ і створює небезпечний прецедент на майбутнє", – пояснили експерти.

Про нову конкурсну процедуру

Згідно з нею, до конкурсної комісії входитиме 9 членів, 3 з них має визначити РНБО, 3 – Кабмін самостійно та ще 3 також Кабмін, але за пропозицією партнерів України у сфері антикорупції.

Для ухвалення рішення потрібно, аби його підтримала більшість, а саме – 5 членів комісії. У ЦПК застерегли, що у такому випадку голос делегованих міжнародними партнерами членів не відіграватиме важливої ролі.

Наслідки для України

У ЦПК звернули увагу на те, що законопроєкт з'явився після невдалих переговорів з МВФ. Зауважимо, що місія Фонду в Україні завершилася. Про перегляд програми щодо виділення траншів домовитися не вдалося.

Важливо! Саме у меморандумах з МВФ мовилося про створення НАБУ та забезпечення його незалежності. Якщо ці домовленості будуть порушені, є ризик для співпраці з Фондом.

"Ручні процедури для обрання нового директора також зруйнують співпрацю як з ЄС, так і зі США. Адже це прямо суперечить тому, що вимагають від України", – підсумували у "Центрі протидії корупції".