У Туреччині залишився відпочивати 51 український турист "Karya Tour"
51 українець ще досі відпочиває у Туреччині за путівками "Karya Tour". Понад півтори тисячі туристів, яких 8 липня виселили з готелів країни через те, що турецький партнер компанії не сплатив за їхнє проживання, вже повернулися в Україну.
Решта відпочивальників прибудуть до 22 липня. Про те, що "Karya Tour" згортає діяльність в Україні, сама компанія повідомила ще 9 липня. Та розголосу історія набула лише за 3 дні. Саме в понеділок в Міністерстві закордонних справ прозвітували на камери - питання з розселенням українських туристів в турецьких готелях вирішено.
“Є частина туристів, для яких вдалося провести переговори з готелями, щоб їх в принципі не виселяли. Частину їх не зачепила ця ситуація. Могло бути ще гірше”, - каже директор Департаменту інформаційної політики МЗС Олег Волошин.
В "Karya Tour" пояснюють - проблеми виникли суто через фінансові труднощі партнера компанії в Туреччині - Sunspot.
“Немає жодної офіційної інформації від них, ні про те, що компанія закрита, тобто ми поки що в очікуванні і робимо все, що можемо з України, для того, щоб повернути наших туристів додому. Сподіваємося, що на цьому тижня ситуація проясниться”, - зазначив працівник відділу маркетингу "Karya Tour" Ганна Матвєєва.
Проте прояснити ситуацію до кінця так і не вдалося. Керівництво компанії відмовлялося коментувати проблеми партнерів. У Держслужбі туризму і курортів все ж назвали найвірогіднішу причину банкрутства.
“Не зовсім скоординована діяльність і використання механізмів демпінгування при організації та наданні послуг на ринку туристичних послуг”, - вважає голова Державної служби туризму і курортів Анатолій Пахля.
У держустанові попередньо підрахували - близько 4 тисяч туристів зіткнулися з проблемою повернення коштів за викуплені у оператора тури, які вони ще не використали.
“Звернулися із заявою, заходили до генерального директора "Karya Tour". Він сказав, що грошей на рахунку немає, нікому нічого виплачувати не будемо і взагалі я занятий, розмовляти мені ніколи”, - розповідає туристка Тетяна Дяченко.
Натомість пресі адвокати оператора заявляють - усі кошти за попередньо замовлені путівки відшкодують.
“За рішенням керівництва компанії, як тільки 18 числа закінчується вивезення всіх туристів з Туреччини, всі кошти будуть розподілятися відповідно до закону між тими, хто зробив офіційні заяви та підтвердив свої вимоги. На момент, коли все це сталося, було близько 2 млн. гривень і близько 7 млн. доларів депозитів в авіаційних компаніях, турецьких компаніях”, - зазначив адвокат "Karya Tour" Віктор Мокрицький.
Поки що обуреним туристам пропонують писати заяви на повернення коштів. Тим же клієнтам "Karya Tour", які таки погодяться поїхати до Туреччини на відпочинок, свої послуги надаватимуть інші вітчизняні туроператори. Проте як виглядатиме така допомога, турфірми наразі пояснити і самі не можуть.
На державному рівні теж поки не склали плану дій, проте переконані, без судових рішень не обійдеться. В такому разі, окрім відшкодування майнових витрат, яких зазнав потерпілий, він може вимагати й інші грошові повернення, кажуть юристи.
“Також він може претендувати на відшкодування моральної шкоди, виходячи з реалій судової сьогоднішньої практики це, можливо, десь 10-20 тисяч гривень. Також споживачам туристичних послуг можна претендувати на відшкодування 3-відсоткової пені, вона стягується за кожен день прострочення або не надання виконавцем послуг”, - розповідає юрист ЮФ "Лавринович і партнери" Роман Блажко.
Тим часом, незважаючи на своєрідний антипіар, і туроператори та турецьке посольство в Україні констатують: попит на відпочинок в Туреччині поки не зменшився. Водночас, саме українські туристи чи не найбільше незахищені від подібних ситуацій.
“Наприклад, зі Словаччини було 1045 туристів, але і для них, і для туристів з інших країн були передбачені страховки”, - зазначив аташе з питань культури та інформації посольства Туреччини в Україні Берат Йилдиз.
Потребу у страхуванні відповідальності відчувають і самі туроператори. Кажуть, створення спеціального страхового пулу, з якого у форс-мажорних обставинах компанії змогли б брати потрібні кошти, треба прописати на законодавчому рівні. А поки що українцям дають пораду - путівок дешевше 500 доларів не купувати.