Утилізаційний збір: новий вигідний бізнес для влади?

1 вересня 2013, 11:06

Прийняття закону про утилізаційний збір на автомобілі призведе до подорожчання автомобілів, але не вирішить екологічних питань.

З 4 липня 2013 року був прийняти Закон України "Про утилізацію транспортних засобів", а з 1 вересня набуде чинності закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та вдосконалення деяких податкових норм".

Закон спрямований на визначення порядку зняття з експлуатації транспортних засобів на території України та їх утилізації.

Метою закону є запровадження в Україні системи збирання, видалення, знешкодження та утилізації непридатних до використання легкових, вантажних, вантажопасажирських автомобілів, автобусів та спеціальних транспортних засобів. Ці дії скеровані на зменшення негативного впливу відходів від утилізації автомобілів на навколишнє середовище та здоров’я людей.

Відтепер платниками податку за утилізацію транспортних засобів є:

Особи,які ввозять на територію України автомобілі або кузови до них у митному режимі імпорту.
Особи, які здійснюють виробництво автомобілів на митній території України для їх продажу на внутрішньому ринку України.

Громадяни України, які купують автомобілі в осіб, які не є платниками цього податку.
Особи, які купують кузов транспортного засобу, ввезеного на митну територію України у митному режимі імпорту.

Тобто, якщо Ви захочете привезти закордону автомобіль і розмитнити його, Вам окрім ряду обов’язкових платежів потрібно буде сплатити ще екологічний податок. Те саме відноситься і до покупців, які вирішили купити автомобіль після 1 вересня 2013 року. Екологічний податок поширюється як на нові автомобілі, так і на б\у.

Податок за утилізацію не сплачують особи,які:

Перетинають кордон на автомобілях, що належать дипломатичним представництвам або консульським установам іноземних держав, міжнародних організацій, що користуються привілеями і імунітетами у відповідності із загальновизнаними принципами і нормами міжнародного права, а також співробітникам таких представництв, установ, організацій і членам їх сімей;

ввозять на митну територію України автомобілі, що були раніше вивезені за межі митної території України, при наявності документів, що підтверджують їх попереднє вивезення;
ввозять на митну територію України автомобілі в інших митних режимах, ніж митний режим імпорту;

ввозять на митну територію України у митному режимі імпорту і/або здійснюють продаж на митній території України автомобілі, з року випуску яких пройшло 30 і більше років, не призначені для комерційного перевезення пасажирів або вантажів, які мають оригінальний двигун, кузов і (за наявності) раму, збережені та відреставровані до оригінального стану, види та категорії яких визначаються Кабінетом Міністрів України і які належать до предметів колекціонування або антикваріату;

взяли на себе зобов'язання забезпечити утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів у порядку і на умовах, визначених законом за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів;

купують на території України автомобілі, які в установленому порядку були вперше зареєстровані та/або перереєстровані до 1 вересня 2013 року, у власників транспортних засобів або осіб, які не є платниками цього податку, а також здійснюють продаж таких транспортних засобів після 1 вересня 2013 року;

ввозять на митну територію України автомобілі, визнані у відповідності з Законом України "Про гуманітарну допомогу" гуманітарною допомогою.

Не оподатковуються автомобілі, які:

- реалізуються для інвалідів, у тому числі дітей-інвалідів, а також транспортні засоби спеціального призначення (швидка медична допомога, транспортні засоби пожежної та техногенної безпеки та для потреб підрозділів центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері цивільного захисту та рятувальної справи), оплата вартості яких здійснюється за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, коштів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування;

- купуються на території України та в установленому порядку були вперше зареєстровані та/або перереєстровані до 1 вересня 2013 року, у власників транспортних засобів або осіб, які не є платниками цього податку, а також якщо такі транспортні засоби реалізовані після 1 вересня 2013 року;

- призначені для вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту.

Розмір податку:

Ставки екологічного податку встановлено залежно від виду транспортного засобу і становлять від 5 500 до 11 000 гривень. Базова ставка податку множиться на коефіцієнт, який залежить від об'єму двигуна і маси транспортного засобу і становить від 0,8 до 12.

При цьому, незрозумілим є питання яким чином має визначатися ставка податку кузова для транспортного засобу.

Датою сплати екологічного подату є:

- для транспортних засобів та кузовів, які ввозяться на митну територію України, - дата подання до митного органу митної декларації на транспортний засіб (кузов) або партію транспортних засобів (кузовів);
- для транспортних засобів, вироблених в Україні, - дата реалізації транспортних засобів на внутрішньому ринку України особою, яка виготовила такі транспортні засоби;
- для транспортних засобів, придбаних у осіб, які не є платниками такого податку, - дата подання заяви про перереєстрацію транспортного засобу в орган внутрішніх справ.

Тобто, якщо Ви вирішили купити автомобіль наприклад у сусіда, окрім коштів, які просять за автомобіль по ринковій ціні, Ви маєте розраховувати на додаткові витрати до 10000 грн., особливо,якщо автомобіль був у користуванні більше 3 років.

Законодавець саркастично потішив тим, що утилізаційний збір буде здійснюватися тільки при первинній покупці і один раз. У разі продажу автомобілів, які не були в свій час оподатковані, утилізаційний збір повинен буде заплатити покупець.

За кошти власників авто держава хоче створити мережу з утилізації автомобілів.

Мережа національного виробника з утилізації автомобілів буде складатися з пунктів прийому старих автомобілів, утилізаційні центри та пунктів розбирання цих автомобілів. При цьому пункти прийому будуть створені в кожному місті з населенням понад 50 тисяч, а утилізаційні центри працюватимуть у кожній області. Надалі будуть створені спеціалізовані підприємства з переробки таких складових частин автомобіля, як шини, фільтри, нейтралізатори вихлопних газів, подушок безпеки, регенерації (відновлення) масел. Одна з найбільших автомобільних корпорацій "Богдан" вже почала планувати будівництво утилізаційного центру.

Хочу зауважити, що в Європі заводи по утилізації старих автомобілів – це дуже вигідний і прибутковий бізнес, розвиток якого наша держава покладає на власників авто, шляхом введення екологічного податку.