"Червоні директори" не хочуть в Європу

20 листопада 2013, 23:10
Читать новость на русском

"Зволікати не можна підписувати". Де поставити кому, українська влада ще не вирішила.

Президент України Віктор Янукович почав говорити про проблеми для української економіки, які може спричинити угода з Євросоюзом.

"Для нас величезною проблемою є модернізація наших підприємств під технічні стандарти Європейського Союзу. Для цього, по-перше, потрібні величезні інвестиції. Цифри називають різні: від 100 млрд. до 500 млрд", - сказав глава держави.

Кардинально змінити риторику Януковича змусила зустріч з підприємцями зі сходу України.

Після відвідин російського колеги Володимира Путіна 9 листопада (деталі зустрічі залишилися втаємниченими), Президент України на два дні зник з поля зору.

Не хочуть в Європу

А потім з`явилася на зустрічі з підприємцями, які не хочуть в Євросоюз. Зокрема, Валентин Ландик, який очолює донецьке підприємство з виробництва холодильників "Норд", закликав відтермінувати підписання Угоди з Євросоюзом.

В нас сьогодні величезні проблеми з Росією, Казахстаном, куди ми відвантажуємо понад 50% продукції. Якщо можливо, давайте підписання перенесемо на один рік. Ще дайте нам можливість підготуватися, дайте можливість закупити обладнання. Це велике прохання не лише моє, це велике прохання промисловців, - каже Ландик.

Учасники зустрічі стверджують, що за дружбу з Євросоюзом Україна заплатить втратою російського ринку. Обмеження сусіди вводять вже зараз.

Шантаж промисловців, екс-червоних директорів, директорів-депутатів, директорів-політиків може бути використаний для пошуку алібі, якщо не вдасться підписати угоду про асоціацію і зону вільної торгівлі на вільнюському саміті, - вважає політолог Вадим Карасьов.

Минулого року частки експорту та імпорту українських товарів до Росії та Євросоюзу були майже рівними. Росія ж, якою лякають український бізнес, є основним ринком для виробників вагонів, двигунів для авіаційної техніки та іншої продукції машинобудування.

Після цьогорічних торговельних війн показники Росії зменшаться

За даними Держстату в минулому році Україна експортувала до Євросоюзу товарів на 17 мільярдів 81 мільйон, а до Росії на 17 мільярдів 632 мільйони. Імпорт до Євросоюзу становив 26 мільярдів 156 мільйонів, а до Росії – 27 мільярдів 418 мільйонів.

Після цьогорічних торговельних війн показники Росії зменшаться, а створення зони вільної торгівлі має збільшити обсяги торгівлі з ЄС.

Тим часом об'єднання підприємців і роботодавців, до яких входять компанії, що виробляють понад 70% ВВП України, стверджують, що робити заяву від імені українського бізнесу вони Валентина Ландика не уповноважували.

В Федерації роботодавців України є одне офіційне рішення Ради Федерації роботодавців. В цьому рішенні є підтримка необхідності підписання Угоди про зону вільної торгівлі, про асоціацію. Інших рішень в Федерації роботодавців немає, - каже заступник голови Ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник.

Депутат-мільярдер Сергій Тігіпко підтримує Угоду з ЄС хоча й визнає, що від закриття російського ринку може постраждати його власний вагонобудівний бізнес.

Я думаю, що частина бізнесу не буде готова. Тому що це – вагонобудування. І тут як раз втрати будуть самі великі. Ну це будуть втрати по всій країні. Це буде проблема для всього вагонобудування і машинобудування вцілому. А все інше – так. Український бізнес – абсолютно конкурентний по відношенню до європейського. Ми самі ще не знаємо того, що ми можемо, - каже власник фінансово-промислової групи ТАС Сергій Тігіпко.

Великий бізнес, який неодноразово стикався з обмеженнями з боку Росії, виробив власні стратегії виживання. Наприклад, завдяки Москві українські виробники молочної продукції відкрили нові ринки.

Українським підприємствам доведеться переходити на міжнародні стандарти

Експерти стверджують, що директори, які не змогли модернізувати свої підприємства за роки незалежності, не зможуть це зробити за рік, на який пропонується відкласти підписання угоди. Тим часом переходити на міжнародні стандарти українським підприємствам доведеться у будь-якому разі.

Хіба зникне кудись конкуренція з іноземними виробниками, якщо ми не підпишемо Угоду про асоціацію? Ні. Вона буде посилюватись. Українські імпортні мита на сьогоднішній день в тому числі на машинобудівну продукцію є дуже низькими. І це вже не є на сьогоднішній день бар’єром для проникнення іноземних товарів на український ринок. Все рівно нам доведеться переходити на міжнародні стандарти, все рівно нам доведеться гармонізувати наш регуляторний режим з європейським режимом”, - каже Ігор Бураковський (Інститут економічних досліджень та політичних консультацій).

Якщо угода України з ЄС стала заручником геополітики, то бізнес - заручником української влади. У власників більшості підприємств ніхто не питав про можливі ризики, або переваги того чи іншого напрямку.