Від компромісу до міста дотацій: мери про новий бюджет Києва
28 грудня депутати Київради прийняли бюджет столиці на 2015 рік. Ще восени команда Віталія Кличка заявила, що формування бюджету буде прозорим, з урахуванням думки киян. Бюджет обіцяли зробити реалістичним, без «дутих цифр», не дивлячись на складну економічну ситуацію.
Кілька місяців Кличко закликав Кабмін не вилучати 50% податку з доходів фізичних осіб, як в попередні роки, оскільки він є основоположною частиною міського бюджету. Натомість уряд вилучив 60%, взамін надавши 10% від податку на прибуток підприємств.
В результаті столичні депутати створили бюджет "компромісу": дохідна частина склала майже 22 млрд гривень, а видатки на рівні 20 млрд. Профіцит в 2 млрд гривень в майбутньому піде на погашення боргових зобов’язань столиці.
"Ні київська влада, ні я, ні міський голова, не називаємо слово "профіцит", - заявив голова бюджетної комісії, депутат-ударівець Андрій Странніков. - Ми називаємо його бюджетом "компромісу". Компромісом між тим, що ми можемо стягнути та заробити та між тим, щоб не понизити соціальні стандарти".
Сам мер заявив, що бюджет може і не оптимістичний, але зважений та реалістичний. Головне тепер - жорстокий контроль за його дотриманням.
Чи вистачить цих коштів на життєдіяльність міста? Які переваги і недоліки нового бюджету? Про це журналісти сайту Телеканалу новин "24" вирішили дізнатись у людей, які очолювали Київ в різні роки – у столичних мерів.
Віталій Кличко, київський міський голова з 2014 року
Крім того, на соціальний захист киян буде спрямовано 3,6 млрд гривень, що майже на 40% більше від попереднього року. Обсяги фінансування за програмою "Турбота" збільшено у 2 рази.
Відмінність бюджету цього року - нова редакція Бюджетного кодексу України, за яким місцеві бюджети отримали додаткові можливості наповнення дохідної частини бюджету, а держава зобов’язалася фінансувати сфери освіти, медицини і соціальний захист через субвенції.
Іван Салій, голова Київської міської держадміністрації 1992-1993 років
Таким чином тепер мер повинен з простягнутою рукою ходити випрошувати, що в мене метро не працює або зарплати треба видати. А ці субвенції, уряд буде давати, коли захоче. І використання треба теж погоджувати з ним. Наприклад, це вже будуть дотації на ЖКХ або електроенергію, той же «Нафтогаз». Фактично, у мера не має місця для маневрів. До того ж кияни заробляють ці гроші (вилучення ПДФО до держбюджету – Прим. "24"). Не треба робити Київ дотаційним містом!
Також дуже прикро, що бюджет розвитку 1,5 млрд гривень. Навіть по старим цінам він повинен бути 5-6 млрд. Тому ні про яке масштабне будівництво та розбудову столиці мови не йдеться. В принципі бюджет мінімальний, але треба над ним працювати, бо його можна змінювати в кожному кварталі.
Леонід Косаківський, київський міський голова 1997-1998 років
Життєво важливі проекти не реалізуються - те ж метро, дитячі садки, будівництво соціально-інженерної інфраструктури... Нічого не закладено. В нас черга 12 тис. дітей, а передбачається, мабуть, 2 дитсадка.
На жаль, бюджет не вирішує питання розвитку соціальної та транспортної інфраструктури. Він латає дірки. Також багато видатків, мені здається, не обґрунтовані, і їх можна було не передбачати.
Попередні роки ми отримували 50% від податку на доходи фізичних осіб, а нам зрізали до 40%. А це основний бюджетоутворюючий податок Києва. Натомість нам перекинули 10% від податку на прибуток підприємств, але це ж мертвий податок, бо більшість підприємств збиткових і цих кошті по суті ми не отримаємо.
Олександр Омельченко, київський міський голова 1999-2006 років
«Це жарт над жартом. При дефіциті 8-9 млрд "намалювати" профіцит 2 млрд, це мені нагадує, як колись писали "І дуб може стати липою, якщо в звіті записати його сосною". А де взяти ці кошти? З повітря. І цей профіцит з повітря взятий", — вважає Омельченко.