Як говорити з дітьми про любов: найкращі історії кохання від українських класиків
На День святого Валентина у школах буде панувати неймовірна атмосфера. Ми пропонуємо вчителям теж поговорити з учнями про кохання. Але для цього використати романтичні історії кохання з української літератури.
Іноді здається, що українські класики знали про кохання все. Лиш пригадайте, як зворушливо описані видатні історії кохання в літературі. І любов там різна – щаслива, захоплива, трагічна, пише 24 Канал.
До теми "Цвіти і конфєти зайкам не дарять": як правильно говорити українською про День Валентина і любов
Як говорити з дітьми про любов через літературу
"Тіні забутих предків" – Михайло Коцюбинський
Автор описує у повісті нескінченну любов, реальний і потойбічний вимір. Є історії кохання, які мають "хеппі енд", а є й такі, які не мають фіналу – вони нескінченні, їх складно осягнути холодним розумом. Саме до таких належить любов героїв повісті Івана та Марічки.
Їхня історія символізує вічне кохання – почуття, яке переборює не тільки відстань, але й час, смерть і межі людського існування. Воно одухотворене силою мистецтва та музики, а ще воно містичне.
У повістрі Марічка та Іван постійно разом – їхні стосунки повні чистоти та краси. Він не може жити без неї, і одного дня вони возз'єднаються.
Після обговорення поставте учням кілька запитань:
- Чи можливе таке кохання в реальному житті? Як воно проявлятиметься?
- Як ви гадаєте, чи дійсно це кохання? Якщо так, то як могла скластися доля закоханих, якщо б Марічка не загинула?
- Чи можна назвати це кохання щасливим? Чому?
Одразу зауважте, що правильної відповіді не існує. Нехай діти відповідають так, як відчувають.
"Наталка-Полтавка" – Іван Котляревський
Автор пише про любов рівних за статусом. Багато хто вважає, що в українській літературі письменники більше розповідають про нещасливу та нерівну любов. Але "Наталка-Полтавка" – це зовсім про протилежне.
Серце головної героїні Наталки було зайняте Петром – парубком, із яким вони зростали та дружили ще змалечку. Коли до Наталки приходить свататися возний Тетерваковський, вона відповідає: "Знайся кінь з конем, а віл з волом", тим самим пояснюючи, що для неї важлива соціальна рівність у стосунках.
Крім того, Наталка та Петро рішуче налаштовані на побудову здорових стосунків, та працюють над тим, щоби бути разом. Хлопець на 4 роки пішов на заробітки, аби бути з коханою. Дівчина розчулює всіх на заручинах із возним.
Після обговорення запропонуйте дітям дати відповідь на кілька запитань:
- Як ви гадаєте, чи дійсно соціальна рівність мають значення у стосунках?
- Що ви думаєте з приводу любовних трикутників? Що робити в такій ситуації?
- Пофантазуйте, що сталося б, якби Петро раптово не повернувся? А якби повернувся пізніше?
"Лісова пісня" – Леся Українка
Драма-феєрія від української видатної поетеси розповідає про токсичні стосунки. Всі ж пам'ятають цю прекрасну та трагічну історію кохання Мавки та Лукаша? Це дійсно одна з найвеличніших історій в українській літературі.
Усі учні колись переживали за лісову красуню Мавку, яка закохалася у земного та реального хлопця. Це почуття настільки сильне, що дівчина готова відмовитися від свого чарівного світу та принести все своє життя в жертву коханню.
"Лісова пісня" – це захоплюючий твір, але попри красиву драматургію, стосунки Мавки та Лукаша токсичні. Обговоріть з дітьми це твердження. Нехай діти подумають і спробують дати відповідь на такі запитання:
- Із чого починаються гармонійні стосунки?
- Які, на їхню думку, токсичні стосунки?
- Чи варто кардинально змінювати своє життя заради коханої людини? Які плюси та мінуси такого вчинку?
"Маруся Чурай" – Ліна Костенко
Цей роман розповідає дітям про вірність та зраду. "Моя любов чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі", – йдеться у творі.
Авторка розповідає нам, що Маруся давно кохала Гриця. І здавалося, що почуття цілком взаємні, але Гриць був із заможної родини, а його мати не надто хотіла бачити бідну невістку. Тож одного дня Гриць більше не прийшов до Марусі. Натомість стало відомо, що він збирається одружитися з іншою.
Потім Гриць розповідав Марусі, що пішов на такий крок вимушено, виключно заради матері, насправді ж він страждав та кохав лише Марусю.
Цікаво, що Гриць казав, що почувався гірше, аніж Маруся, яку він зрадив. Дівчина ж вважає, що розтоптане зрадою кохання неможливо повернути до життя. І саме тоді сталася трагедія: Гриць випив отруту, яку Маруся приготувала для себе.
Поспілкуйтеся з дітьми на питання щодо цієї історії:
- Яи були ці стосунки, як прийнято говорити зараз, "здоровими"? Чи не були вони з самого початку нерівними?
- Чи вартує навіть найсильніше кохання життя? Подумайте, чи були "дзвіночки" у стосунках Марусі та Гриця?
- Чи потрібно батькам втручатися в життя дітей та вказувати, кого кохати, з ким одружуватися?
Тут також можна пофантазувати та подумати над тим, як би склалося життя Гриця та Марусі, якби вони все ж побралися.
"Місто" – Валер'ян Підмогильний
Цей твір про кохання та егоїзм. Головний герой роману Степан Радченко закохувався не один раз в житті.
Спочатку Степан ніби любить Надійку, але зрештою поводиться із нею ницо. Потім він перебуває у стосунках зі старшою Тамарою Василівною, але вона є для нього лише ще одним епізодом. Згодом Степан зустрічає Зосю, із якою вже не думає про кохання тощо.
Такі самозакохані люди завжди ставлять свої інтереси вище за інтереси інших. І це може завершитися трагічно. Запропонуйте дітям подумати та дати відповідь на декілька запитань:
- Чи кохав Степан Радченко хоч когось із дівчат? Чи здатна егоїстична людина на щире кохання?
- Чи може справжнє кохання змінити таку людину?
- Чи мають майбутнє стосунки, в яких кохає лише один?