Підсумки тижня: Виборча кампанія-2012 стала найдорожчою в історії України

18 листопада 2012, 17:28
Читать новость на русском

Експерти підрахували фінансову складову української виборчої кампанії 2012 року: від реальних витрат політичних партій на рекламу до підсумкової "вартості" виборця в Україні.

Найдорожча в історії України виборча кампанія

“Виборча кампанія-2012 стала найдорожчою в історії України. Зараз партії звітують перед ЦВК про свої витрати декларуючи від десятків тисяч до десятків мільйонів гривень. За підрахунками політтехнологів - реальні витрати окремих політичних сил сягають сотень мільйонів доларів. За законом, офіційно витрачені гроші тим, хто потрапив в парламент, мають повернути з бюджету. Та називати справжні суми новообрані не поспішають”, - пояснює журналіст Ольга Рицар.

Витрати на вибори усі партії тримали в таємниці до останнього. Однак, згідно із законом, до 15 листопада вони змушені відзвітувати Центральній виборчій комісії. Офіційно на всю кампанію в багатомандатному окрузі партії задекларували 600 мільйонів гривень і ще 300 за одномандатними округами.

“Витрати на передвиборну агітацію Партії регіонів склали майже 218 мільйонів гривень, Всеукраїсньке обєднання "Батьківщина" витратило понад 107 млн гривень, політична партія УДАР Віталія Кличка - понад 33 млн грн, Комуністична партія України - понад 72 мільйони, ВО "Свобода"- понад 23 мільйони, партія Наталії Королевської "Україна - Вперед!" - понад 60 мільйонів гривень”, - навів цифри заввіділом контролю за використанням коштів секретаріату ЦВК Микола Небогатіков.

В країні, де переважає тіньова економіка, говорити, що це є всі кошти, витрачені на вибори - це є смішно. Це є цифри доволі відносні і їх насправді знає кілька осіб в кожній партії. Сьогодні це знають тільки ті, хто розпоряджався цими коштами, а вони, очевидно, цього казати не будуть,
- заявив політолог Ігор Когут.

Експерт з рекламних комунікацій Артем Біденко разом з політтехнологами нарахували реальний масштаб виборчої кампанії в кілька мільярдів доларів.

За нашими підрахунками, вибори обійшлися політикам в два з половиною мільярди доларів, загалом на всю країну, мажоритарники, партії і так далі. З них мільярд доларів пішов на мажоритарників, півтора мільярди - на партії та блоки. Але виборчу кампанію ми рахуємо, по суті, з лютого, коли стартувала "Україна - Вперед!", а реальні вибори були у серпні-вересні-жовтні, - розповів експерт з рекламних комунікацій Артем Біденко.

Партія регіонів, за підрахунками фахівців, на все витратила 500 мільйонів доларів, на другому місці партія "Україна - Вперед!" - 150 мільйонів, об'єднана опозиція "Батьківщина" втричі менше - 50 мільйонів, УДАР Віталія Кличка - 40 мільйонів доларів, комуністи - 30 мільйонів.

Якщо розділити ці гроші на кожного виборця, то найбільше "в копійку влетіла" "Україна - Вперед!" Наталії Королевської. Кожен голос обійшовся партії в півтори тисячі гривень. Партія регіонів, не враховуючи бартерів і адмінресурсу, - 180 гривень, один виборець об'єднаній опозиції обійшовся у 25 гривень, УДАРу - 40, комуністам - 30.

Артем Біденко: Виграти вибори лише на політичній рекламі неможливо

Найекономнішою виявилась виборча кампанія у "Свободи". Задекларована сума в ЦВК і реальні витрати за підрахунками політологів практично збігаються. Націоналісти офіційно залучили у свій виборчий фонд 23 млн 200 тисяч гривень. Відтак, один голос для них коштував трохи більше десяти гривень.

“Якщо брати кількість витрачених грошей на один голос, то вона точно була б найдешевшою, до того ж з великим відривом. Грошей, які в мене були, вистачало тільки на друк листівок, і я все-таки знайшов мінімальні можливості кілька білбордів поставити. Всі, хто працювали в мене на виборах, - це були наші партійці, яким я зарплату не платив”, - заявив член політради ВО "Свобода" Андрій Іллєнко.

Стратегія олігархів і бізнесменів "розкладати яйця по різних корзинах" - тобто вкладати гроші в різні партії - не завжди спрацьовує. Ці вибори показали - технічні партії приречені на поразку,
- вважають політологи.

“Той же результат "Свободи" - це зовсім інша якість кампанії, коли ми насправді бачили агітаторів, котрі працюють за ідею, і це величезне здешевлення. Так і має бути”, - зазначив політолог Ігор Когут.

Не можна виграти вибори тільки на політичній рекламі, має бути агітаційна складова, має бути харизма, має бути ідеологія, мають бути експерти, команда і багато-багато всього,
- заявляє експерт з рекламних комунікацій Артем Біденко.

Насправді умовна вартість депутатського мандату постійно зростає. Наприклад на вибори 2007-го року сукупні офіційні витрати партій і блоків на передвиборчу агітацію склали трохи більше 500 млн грн. Цього року партії і мажоритарники виклали за омріяні мандати більше 900 млн.