Український письменник, який надихнув Тарантіно

25 листопада 2019, 13:54

Високий, худорлявий, з виразним носом і великими темними очима. Зустрівши цього чоловіка на вулицях Мілана, ніхто б не міг запідозрити, що перед ним – іноземець. Тільки прізвище змушувало задуматися, що Володимир Щербаненко – італійський письменник родом з України.

Високий, худорлявий, з виразним носом і великими темними очима. Зустрівши цього чоловіка на вулицях Мілана, ніхто б не міг запідозрити, що перед ним – іноземець. Тільки прізвище змушувало задуматися, що Володимир Щербаненко – італійський письменник родом з України.

Володимир народився в Києві. Своїм українським прізвищем завдячує батькові, якого втратив у вирі революційних подій 1917-20-го років. Мати-італійка перевезла сина в Мілан, де він став Джорджо.

Рання втрата матері та бідність змусили хлопця забути про шкільну парту. ДжОрджо брався за будь-яку роботу – від вантажника до працівника друкарні. А вечори проводив у бібліотеці. Завдяки наполегливій самоосвіті отримав роботу коректора, згодом почав писати статті й редагувати жіночі журнали.

Паралельно писав літературні твори. Спочатку – у шухляду. Усе змінилося після зустрічі з відомим письменником і кіносценаристом Чезаре Дзаваттіні, який високо оцінив його машинописи. Джорджо опублікував десятки оповідань та романів, насамперд — любовних. А у 1940 році вийшов друком його дебютний детективний роман. Тогочасний стиль письменника не назвеш унікальним – це радше було наслідування заокеанських майстрів детективу, навіть дія в них відбувалася у США.

Справжня літературна слава прийшла до уродженця Києва у 1966-му – після публікації його роману "Приватна Венера". Твір започаткував серію книг, у яких фігурував детектив Дука Ламберті. У минулому – лікар, а тепер талановитий слідчий розплутує вбивства й пограбування, наражаючись на смертельну небезпеку та незмінно перемагаючи.

Щербаненко писав для італійців і про італійців. У книгах змальовував життя тогочасного Мілана, де процвітали злочинність та мафія. Преса назвала ДжОрджо "батьком" італійського детективного роману. Його твори стали класикою жанру "нуАр" – так званого "чорного роману", у якому злочинний світ постає без прикрас.

У 1969-му році життя письменника раптово обірвалося. Проте і після смерті його книги перевидавали значними накладами та екранізували. На основі оповідань Щербаненка у 72-му італієць ФернАндо ді Лео зняв кримінальну трагікомедію "Мілан 9-го калібру". Кількома десятиліттями пізніше культовий режисер Квентін ТАрантіно зізнАється, що ця екранізація вразила його і надихнула на зйомки "Кримінального чтива".