Як збільшення розмірів виплат з автоцивілки вплине на страхові компанії

10 квітня 2023, 10:00
Читать новость на русском
ПАРТНЕРСЬКИЙ МАТЕРІАЛ

Україна продовжує рухатися у Європу, що відбивається на внутрішніх процесах країни. Нововведення можуть торкнутися і сфери автострахування, зокрема питання автоцивілки.

Сьогодні ОСЦПВ, більш відомий, як автоцивілка, є обов'язковим видом страхування для всіх водіїв на території України. Компенсація за завдану шкоду майну і здоров'ю людини виплачується залежно від конкретного випадку, але обмежується встановленими державою лімітами. Відомо, що з 2023 року розміри цих виплат можуть зрости, а терміни їх погашення – скоротитися.

До теми Що робити, якщо вам подряпали машину

24 Канал дізнався у страхової компанії ОРАНТА – лідера з оформлення автоцивілки, якому довіряють понад 2 мільйони клієнтів, які ще зміни передбачаються згідно із новим законопроєктом та про що варто знати водіям вже сьогодні.

Що передбачає новий законопроєкт

Страховий поліс ОСЦПВ – це обов'язкова форма захисту, що покриває витрати винуватця аварії. Так, страхова компанія, в якої придбано послугу, зобов'язана оплатити ремонт постраждалої машини, лікування водія чи пасажирів, а також компенсувати витрати, якщо власник поліса протаранив чиюсь власність, приміром, паркан або кіоск. Водночас розмір виплат обмежується встановленими державою страховими сумами.

Однак зараз держава обіцяє реформувати страхове законодавство в Україні. Так, Нацбанк пропонує суттєво збільшити суми компенсацій при ДТП та запровадити вільне ціноутворення для страхових компаній. Експерти, дотичні до розробки законопроєкту № 8300 "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", прийнятому ВРУ у першому читанні, вважають, що підвищення страхових сум, вірогідно, буде здійснено за наступним графіком:

  1. За шкоду, завдану життю та здоров'ю потерпілих осіб:
  • на одну особу виплати зростуть до 0,5 мільйона гривень, трохи згодом – до 1 мільйона гривень. Через три роки після вступу до ЄС, відшкодування будуть еквівалентними тогочасним 1,3 мільйона євро;
  • на один страховий випадок сума зросте спочатку до 10 мільйонів гривень, трохи згодом – до 20 мільйонів гривень. Через три роки після вступу до ЄС – до 6,45 мільйона євро відповідно.
  1. За шкоду, завдану майну потерпілих осіб, виплачуватимуть спочатку до 1 мільйона гривень, у перспективі – 2 мільйони гривень. Зрештою потерпілі зможуть розраховувати на суму, еквівалентну 1,3 мільйона євро. Важливо, що у цьому випадку йдеться про виплати на один страховий випадок, незалежно від кількості потерпілих осіб.

Наразі відомо, що окрім зміни страхових сум, реформа передбачає:

  • пришвидшення процедури: виплати зможуть початися одразу після припинення членства в МТСБУ, а не через декілька років, як зараз;
  • пряме врегулювання у всіх випадках ДТП без потерпілих, що дасть змогу потерпілій особі звертатися за страховою виплатою до свого страховика;
  • вільне ціноутворення полісів ОСЦПВ без держрегулювання тощо.
 

Олександр Леонідович Завада

Виконавчий директор ПАТ "НАСК "ОРАНТА""

Важливо, що страховик буде зобов'язаний запропонувати клієнту, який потрапив у ДТП, СТО, на яких можна відремонтувати авто. При цьому не буде враховуватися знос, тобто клієнт матиме можливість відремонтувати авто за будь-яких обставин. При цьому акцент зміститься на вік авто. Також на арену вийде ще один аспект – чи обслуговувався транспорт на авторизованих станціях.
Також при ремонті старих авто може з'явитися можливість пропонувати клієнтам запчастини, які були у використанні, оскільки оригінали можуть більше не випускатися, відповідно знайти їх буде неможливо. Однак питання остаточно не погоджене.

Та все ж основною новацією експерти називають пряме врегулювання страхових випадків. На їхню думку, можливість обирати страховика вплине на якість сервісу.

 

Олександр Леонідович Завада

Виконавчий директор ПАТ "НАСК "ОРАНТА""

Якщо в країнах Європейського союзу пряме врегулювання страхових випадків впроваджується самими страховиками на підставі укладеного між ними договору, то у нас передбачається надання Законом права потерпілій особі самій обирати, до кого звертатися з вимогою про відшкодування збитків: до страховика відповідальної особи або до свого, з яким у нього укладено договір ОСЦПВ. У разі отримання заяви, страховик потерпілої особи зобов'язаний її розглянути, прийняти рішення та здійснити виплату за наявності для цього підстав.
Надалі страховик, який здійснив виплату за прямим врегулюванням, має право отримати компенсацію від страховика відповідальної особи безпосередньо або за спеціальним алгоритмом, у разі її затвердження зборами МТСБУ.
Таким чином, при виборі страховика, клієнт обирає рівень сервісу, який він отримуватиме, якщо виявиться потерпілим у ДТП. А страховики – отримують мотивацію підвищувати рівень сервісу, зокрема, забезпечувати максимальну швидкість, спрощення процедур врегулювання, повноту виплати.

Як прийняття закону вплине на вартість автоцивілки

Закономірно, що підвищення виплат до європейського стандарту та загальне покращення сервісу повинні відобразитися і на цінах автоцивілки. Відтак, страхові компанії будуть змушені переглянути нинішні тарифи. Водночас держрегулятор повинен докласти додаткові зусилля для забезпечення рівних умов конкуренції, щоб повною мірою запрацювали стимули від прямого врегулювання без зайвих витрат. Якщо впоратися із поставленою задачею вдасться, ринок покинуть неплатоспроможні, часто недобросовісні, компанії.

 

Олександр Леонідович Завада

Виконавчий директор ПАТ "НАСК "ОРАНТА""

Головний ризик – не високі, а демпінгові ціни. Таке зазвичай спостерігається у компаній, які не виконують нормативи. Щоб виявити їх, потрібен час. Однак, коли він настане, Нацбанк зможе вивести цих гравців із ринку. Загалом зараз діє 41 компанія. Реально продають поліси 38. Законопроєкт сприятиме тому, щоб залишилися тільки платоспроможні.

При цьому в ОРАНТІ додають, що клієнтам не варто хвилюватися за різке підвищення цін. По-перше, вартість продукту не зросте більше ніж у 2 рази. По-друге, не у всіх страхових компаній ріст буде однорідним. Приміром в ОРАНТІ вже наголосили, що пропонуватимуть українцям найбільш компромісні варіанти. По-третє, подорожчання відбуватиметься не в один момент, а упродовж кількох років, тому кожен водій матиме час на адаптацію.

ОРАНТА: страхова компанія, якій довіряють

Допоки одні компанії насторожено чекають оновлень, лідери ринку знають, чому клієнти оберуть саме їх. Наприклад, національна страхова компанія ОРАНТА пропонує придбати поліс автоцивілки протягом декількох хвилин. Відразу після сплати поліс буде зареєстровано у базі МТСБУ.

Крім того, кожен клієнт, який придбав поліс автоцивілки на онлайн-сервісі компанії, може безкоштовно скористатися послугами технічного асистансу по Україні. Це включає:

  • евакуацію автомобіля з місця ДТП до найближчої СТО;
  • підзарядку акумулятора;
  • заміну пошкодженого колеса на запаску виїзною службою технічної допомоги;
  • інформаційну та консультативну підтримку.

Важливо й те, що водії отримують електронний поліс, який має таку ж саму юридичну силу, як і звичайний паперовий поліс.

Окрім цього, заручаючись підтримкою компанії ОРАНТА, застраховані особи отримують гарантію співпраці із фінансово стабільним членом МТСБУ, що входить у ТОП 10 страхових компаній України та володіє найбільшою в Україні агентською і представницькою мережею.