Як Кремль інформаційно опрацьовує західну публіку: розслідування від The Insider та Грозева

6 липня 2024, 16:22
Читать новость на русском

Джерело:

The Insider

Болгарський журналіст Христо Грозев з іншими медійниками зробив розслідування про деталі інформаційної війни Кремля проти Заходу. У його розпорядження потрапило листування співробітників Служби зовнішньої розвідки Росії.

Ряд документів підтверджує, що Москва поширює дезінформацію від імені радикальних українських та європейських сил. Спекулюють росіяни на темах, які болять для західного суспільства.

Дивіться також Змагання у брехні: головні російські вкиди напередодні виборів та Олімпіади у Франції

Далі 24 Канал переповідає про найголовніше з тексту міжнародних розслідувачів.

Викриття російських "розвідників"

Група співробітників Служби зовнішньої розвідки (СЗР), що відповідає за інформаційну війну проти Заходу, діє під прикриттям Міжнародного центру безпеки "Миротворець".

Ключову роль організації відіграє 45-річний Міхаїл Колєсов, що також є офіцером Федеральної служби безпеки (ФСБ). Його головний соратник – Міхаїл Кульомін.


Співробітник СЗР та ФСБ Колєсов / З матеріалу The Insider

У своїх проєктах працівники СЗР обіцяють "забезпечувати повну безликість своїх дій", приділяючи велику увагу конспірації. Вочевидь, злив їхнього листування журналістам засвідчує "високий рівень" роботи російської розвідки.

На початку 2010-их роки Колєсов і Кульомін присвячували себе комерційній діяльності, але на початку 2020-х перейшли на інформаційну війну проти Заходу. У розпорядження Кульоміна навіть є фальшивий паспорт.


Фальшивий паспорт Кульоміна / З матеріалу The Insider

Довідки про інформаційну війну працівники СЗР готували для різноманітних силових відомств. Саме з їхнього змісту журналісти скласти картину того, як спецслужби Кремля уявляють протистояння зі Заходом.

Стратегія інформаційної війни Кремля

В одному з кремлівських документів за 26 травня 2022 року йдеться про те, що такі московські медіа, як RT і Sputnik, втратили вплив – не приносять бажаного результату.

Російські аналітики визнають: ситуацію особливо не покращують навіть телеграм-канали, адже сам контент не є креативним, а натомість – переповнений моралізаторством.

Пропонують розв'язувати "проблему" за допомогою "нестандартних методів впливу". Зокрема, у ворожих до Росії країнах:

  • стимулювати протестну активність опозиційних сил;
  • займатися ескалацією антиурядових виступів;
  • розгойдувати аморфну частину електорату;
  • загалом здійснювати акції таємного впливу на авторитетних представників вищевказаних кіл.

Як приклад, можна розміщувати в сегментах закордонного інтернету матеріали нібито від імені громадських організацій, що містять нові вимоги до країн Головного противника (Росії – 24 Канал). Зокрема, політичного, економічного, соціального характеру,
– йдеться в джерелі, що цитують розслідувачі.

Саме за допомогою частоти, нав'язливості, агресивної форми та некоректної подачі матеріалу кремлівські "фахівці" збиралися протистояти Заходу.

Крім того, працівники СЗР пропонували розділити аудиторію на такі дві частини:

  • раціональну;
  • емоційну.

Власне, розділити для того, аби для кожної з них вкидати в інформаційний простір відповідні сюжети. Щонайголовніше, регулярно. Наприклад, по два на тиждень.

Звернення не до розуму, а до емоцій сприяє якнайшвидшому досягненню поставлених перед пропагандистською машиною цілей,
– йдеться, з-поміж іншого, в документі Кремля.

На озброєння пропонували взяти саме "негативну повістку" і за допомогою емоції страху просувати потрібні меседжі задля дестабілізації. Поширювати ідеї мали б "вигадані радикали" – не від імені Росії, а інших сил.

Зверніть увагу! Прямим текстом російські спецслужбовці пропонували "нехтувати мораллю", прикриваючись тим, що, мовляв, Захід також це робить.

Аби здійснювати інформаційний вплив, працівники СЗР пропонували такий алгоритм дій:

  1. створення сайту під виглядом "інформаційного агентства" або "агентства незалежних розслідувань";
  2. акумулювання матеріалів на сайті, дублювання їх в аудіо та відео форматах на популярних відеохостингах (YouTube, Rutube);
  3. розбивка основного відео на короткі кліпи та публікація до 2 разів на день;
  4. упровадження посилань на контент в електронні засоби комунікації цільової аудиторії за допомогою алгоритму на базі платформи "Шторм" та спеціального програмного забезпечення;
  5. паралельний запуск кампаній у соціальних мережах та таргетована розсилка по месенджерах.

Первинні результати очікували росіяни уже через 5 тижнів після початку операції. Загальний термін досягнення середньострокових цілей – від 3 до 6 місяців.

Важливо! Розуміли в Кремлі й важливість реальних дій, а не лише розсилок в онлайн-форматі. Тому й в документі йдеться про організацію протестів за гроші та поширення їх в медіа.

"Результативність" московських методичок

Наведені вище методи були використані в кампаніях Кремля в Європі та США.

Водночас у 2023 році в Парижі з'явилися антисемітські графіті, які поширювала мережа ботів Doppelganger, пов’язана з Головним розвідувальним управлінням Росії (ГРУ). Французька влада затримала виконавців, які виявилися молдаванами, найнятими прокремлівським політиком Шором.

Ця ж мережа поширювала фейкові цитати відомих людей, закликаючи припинити допомогу Україні, та використовувала дипфейки для залякування терактами на Олімпіаді в Парижі.

Важко сказати, який стосунок до цих провокацій має СЗР, але листування Колєсова та Кульоміна показує їхню координацію з ГРУ. Кульомін готував аналітичні довідки для секретаря Ради безпеки.

Попри на великі зусилля російських спецслужб, результати цих дій виглядають сумнівними. Мережа Doppelganger досягла півтора мільйона користувачів у Twitter, але це незначний показник у порівнянні з великими платформами як YouTube або TikTok.

Проте у деяких ситуаціях навіть такий вплив може бути важливим, наприклад, на виборах у США, де результати в окремих штатах можуть вирішуватися невеликою кількістю голосів.

Реальний кейс як приклад. Проєкт "Ледоруб"

У листуванні Колєсова і Кульоміна журналісти виявили, зокрема, проєкт "Ледоруб", спрямований проти конкретного емігранта в США, якому давав фінансування Фонд боротьби з корупцією Навального. СЗР планувала кампанію з дискредитації цього емігранта.

За 300 тисяч доларів на місяць планувалось зробити життя емігранта нестерпним через дифамаційну кампанію. Спецслужбовці націлились поширювати фейкові історії, наприклад, що фігурант є фінансовим спонсором Кадирова і переховується у Бостоні після втечі з Росії.

Підсумковий об'єм авдиторії у Кремлі оцінювали у майже 600 тисяч осіб. Також СЗР оцінювала операцію як успішну, хоча сам банкір не помітив цієї кампанії.