Як працює поліція у селах і містечках: огляд зсередини

17 лютого 2016, 20:28
Читать новость на русском

Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков анонсував успішний початок роботи по реформуванню районних відділів міліції і перетворення їх на сучасні ефективні поліцейські відділи. Як саме відбувається цей процес, які його успіхи і в чому є заковики — дізнавалися журналісти сайту "24".

Донедавна у райвідділах МВС патрульно-постова служба здійснювала патрулювання пішки за заздалегідь розробленим маршрутом і таким чином охороняла громадський порядок. Про невисоку ефективність такої охорони ми всі знаємо.

З липня минулого року міністр Аваков разом з групою активістів започаткували нову систему у роботі районних відділів: їх почали перетворювати на ефективну службу громадського порядку. Ідея реформування райвідділів виникла у Львові. Потім була сформована робоча група для напрацювання механізмів роботи, куди увійшли представники міліції, громадськості, міжнародних інституцій. Детально про процес перетворення райвідділів на ефективну структуру розповів сайту "24" безпосередній учасник процесу, директор Харківської правозахисної групи Євген Захаров.

Самбірський експеримент

Перетворення районного відділу поліції на ефективну службу громадського порядку започаткували у місті Самбір, що на Львівщині, у червні 2015 року. Почали зі створення патрулів швидкого реагування, які об'єднали у собі функції патрульно-постової служби, державтоінспекції та дільничних. Нова служба кількісно збільшується в 4 рази, її працівники сідають у машини, і приїжджають за викликом 102, це і є групи швидкого реагування. Їхня робота – цілодобова.

На початку стикнулися з проблемами: для кожної машини треба було додатково 550 літрів бензину на місяць, щоб вони нормально працювали – треба кошти на ремонт, заміну мастила тощо. Виявилось також, що особовий склад, кількість якого збільшилась від 14 до 52, не має ні поясного спорядження, ні навіть достатньо ефективних ліхтарів для роботи вночі. Завдяки громадським організаціям вдалося організувати придбання найнеобхіднішого. Вдалося забезпечити пальним. Але не придбали планшети, GPS. Замість цього функції сучасного обладнання виконував начальник зміни та чергова частина. А оскільки не було планшетів, то інформація не вносилася в базу даних одразу.

Але, попри все, вже перший місяць роботи показав позитив: патрульні, які отримали автівки і достатньо пального, змогли реагувати на виклик і приїздити на місце через 5-7 хвилин у містечках, і через 15-20 хвилин у селах. Завдяки оперативності збільшилась кількість розкритих злочинів по гарячих слідах.

Функції

Робота патрулів швидкого реагування змінює роботу райвідділу в цілому. Це не тільки швидкий приїзд до людей і вирішення їхніх проблем. Патрулі беруть на себе багато функцій, які раніше виконували дільничні. (А кількість дільничних скоротилася). Зокрема, патрульні доставляють людей на слідчі дії, перевіряють підоблікових осіб (власників зброї, психічно хворих, "проблемні" родини, раніше судимих тощо) – це ті функції, які раніше виконували дільничні.

Як показав досвід, патрулі встигають провести в 4 рази більше таких перевірок, ніж раніше дільничні,
— запевнив Євген Захаров.

Крім того, патрульні розгрузили слідчо-оперативний блок. Тепер коли скоєно злочин – саме патрульна машина виїжджає , а потім вже, за необхідності, патрульні викликають слідчо-оперативну групу. Внаслідок чого кількість виїздів слідчо-оперативної групи скоротилася в 5 разів.

Люди

Євген Захаров наголосив, що патрулі швидкого реагування – це не створення нової структури, а реорганізація старої. Туди не набирали нових людей, працюють ті ж, хто й працювали, все відбулося в межах штатного розкладу. А саме: частина дільничних перейшла працювати у ці патрулі. Також – туди взяли людей з кримінальної міліції у справах неповнолітніх, яку розформували. Також взяли частину ДАІшників.

Усі ці люди пройшли інструктаж. Важливо, що у роботі патрульних поміняли філософію: головне спрямування їх роботи — на вирішення проблем людей, аж до відвезення в лікарню, якщо людина того потребує.

У кожної зміни патрульних є керівник, який управляє усіма машинами оперативно, завдяки мобільному зв'язку. Як правило це – досвідчений офіцер, який відповідає за всю роботу зміни. Такого раніше не було.

Кущова система

Після першого місяця роботи патрульних у Самборі колегія МВС вирішила поширити роботу цієї моделі далі. Станом на сьогодні за новою моделлю працюють у 5 районах Львівської області — це Самбірський, Старосамбірський, Мостиський, Турківський, Жовківський райони, у 2 районах Київської — Васильківському і Обухівському, у Донецькій області – Червонолиманський район, у Луганській – Сватівський район, і у Харківській – Нововодолазький.

Також вирішено було впровадити модель куща. Схема така: область ділиться на кущі, кожен складається з 3-5 райвідділів, один яких є кущовим, інші — базові. Сенс в тому, що базові передають кущовим розслідування усіх тяжких і особливо тяжких злочинів. А у віданні базових райвідділів залишаються тільки легкі і середньої тяжкості – дрібне хуліганство, крадіжки тощо. За кущовою моделлю планують роботу і відділів поліції у великих містах.

Кущова система також передбачає значне скорочення кількості ізоляторів тимчасового утримання. Їх має бути 1 на кущ, а не в кожному райвідділі. Було ізоляторів 389, зараз уже — 330, а має бути 147.

Треба було припинити це бажання кожного начальника райвідділу мати хоч маленьку, але свою тюрму, і розкривати злочин так, як він хоче, через побиття і так далі,
— наголосив Захаров.

Причому ізолятор не обов’язково має бути у кущовому райвідділі. Якщо десь у базовому відділі мають кращу будівлю і кращі умови, то ізолятор може бути там.

Зарплати

Після успішного початку у Самборі усім працівникам (не тільки патрульним), які почали працювати за новою моделлю, підвищили зарплату на 40%. Це значно сприяло і мотивації до роботи. Таку ж підвищену зарплату нині отримують працівники усіх 10 районних відділів, які працюють за новою моделлю.

Проблеми

Головні труднощі – з фінансуванням. За великим рахунком у роботі патрульних у селах і містечках немає ніякої містики і винайденого велосипеду – їм просто дали змогу працювати, профінансувавши базові потреби. (Адже і "старий" дільничний, маючи машину і пальне, зміг би працювати ефективніше).

За словами Євгена Захарова, сьогодні патрульні більш-менш забезпечені машинами. Але їзда сільськими дорогами загрожує "здоров'ю" автомобілів. Тому обов’язково виникнуть питання ремонту і його фінансування. Крім того, є ще питання оплати пального, яке не дешевшає.

Планшетами так само досі забезпечені не всі відділи.

Реформи потребують фінансування

Далі таку систему роботи райвідділів потрібно впроваджувати по всій Україні, — говорить пан Захаров, адже що саме робити – вже зрозуміло повністю, а що це ефективно – найближчим часом стане очевидно усім.

Міністр Аваков вирішив ввести таку модель роботи районних відділів поліції спершу в Київській, Харківській і Львівській областях. У Київській – з 3 лютого, у Львівській – з 10 лютого, у Харківській – з 17-20.

Якщо вдасться запустити роботу у цих трьох областях, певною мірою це буде точка неповернення. Бо ні люди, ні поліція не уявлятимуть, як можна працювати інакше,
— прогнозує Євген Захаров.

При цьому, ніяких законодавчих змін не потрібно, уся система роботи цілком відповідає прийнятому вже закону про поліцію.

Отже, все залежить від фінансування. Якщо у державі зуміють виділити необхідну кількість коштів для оплати змін у регіональній поліції, то отримаємо дійсно нову і значно покращену систему охорони громадського порядку.

Читайте також: Патрульна поліція замінить ДАІ. Все, що важливо знати про зміни