Захист даних та зміна пріоритетів: як працює фінансовий сектор в умовах війни
Джерело:
ПУМБ24 лютого Росія почала війну проти України. Той день назавжди запам’ятають українці, адже цинічне вторгнення країни-агресорки вплинуло на всі сфери життя, а фінансова система – не виключення.
Вже понад 100 днів банки працюють в нових умовах та з новими пріоритетами. Про те, як змінилась робота банку ПУМБ та як фінансова установа зустріла війну розповів Андрій Бігунов, директор департаменту інформаційних технологій банку ПУМБ.
– Якою була IT-стратегія ПУМБ у мирний час?
– В останні роки ми дуже активно розвивалися та інвестували в внутрішню експертизу та компетенцію, цифрові канали, команди, мобільність працівників, надійність систем та їх безпеку. Ключовий посил стратегії – ми в ПУМБ самостійно розробляємо зручні цифрові сервіси та послуги для наших клієнтів, при цьому забезпечуючи їх широку доступність та стабільність. Багато уваги ми приділяймо швидкості випуску нових продуктів та можливостей в наших каналах взаємодії з клієнтами.
Понад 400 мільйонів в ІТ-інфраструктуру
– В якій формі банк зустрів війну з точки зору розвитку IT-інфраструктури?
– Можна сказати, що в олімпійській. Щорічно ми інвестуємо 400-500 мільйонів гривень в ІТ-інфраструктуру банку ПУМБ. Ми побудували два сучасні центри обробки інформації, співпрацюємо з лідерами ринку в галузі інформаційних технологій, зокрема IBM, Microsoft, Cisco, Dell та іншими. Багато уваги приділяємо мобільності наших працівників, 97% парку техніки – це сучасні ноутбуки, які забезпечені високим рівнем захисту.
– ПУМБ був готовий до сценарію повномасштабного вторгнення Росії? Чи мав банк план дій, як забезпечити надійну і сталу роботу систем?
– З початком подій 2014 року ПУМБ пройшов великій складний шлях евакуації бізнесу з Донецька у Київ. Ми відпрацювали багато сценаріїв відновлення роботи в складних військових умовах. Ми і далі продовжуємо розвивати плани роботи, покращуємо їх та відпрацьовуємо на практиці. Активно співпрацюємо з Національним Банком України, який регулює хмарні обчислення. Це дуже важлива технологія, яка дозволяє покращити нашу працездатність в умовах війни. Те, як ми відпрацювали ці три місяці, підтверджує, що ми зробили все вірно і наші очікування виправдались на 100%.
Без права на помилку
– Як змінилися пріоритети банку в сфері IT під час війни?
– Стратегія інформаційних технологій – це завжди відображення бізнес-стратегії. Якщо раніше наш фокус був на розвитку, то зараз він на стабільності – безперебійній та безпечній роботі наших систем та наданні клієнтського сервісу для наших клієнтів.
Ми не маємо права на помилку, тому працюємо в режимі 24/7 для того, щоб забезпечити працездатність усіх систем банку ПУМБ.
Ще один важливий пріоритет – збереження нашої команди. Важко відновити розвиток, якщо ваші фахівці пішли від вас на ринок. Зараз ринок інформаційних технологій активний, навіть у цій складній ситуації. Тому, окрім всього іншого, багато уваги ми приділяємо нашій конкурентоспроможності, позиції та пропозиції на цьому ринку.
– З якими труднощами та викликами стикнулася IT-команда банку?
Майже кожна українська сім’я готувала "тривожну валізу". Сім’я ПУМБ – не виняток, ми готували свою "цифрову тривожну валізу" – це клієнтська інформація, банківська таємниця, облікова інформація. Ми шукали місця для безпечного зберігання та обробки цих даних в безпечних регіонах.
Побудова цієї інфраструктури і розміщення інформації – доволі складна інженерна задача, яку ми успішно вирішили.
Після початку війни у перші дні викликом було зрозуміти, хто з команди ІТ куди переміщується, хто знаходиться в дорозі, хто залишається, а з ким навіть втрачено зв'язок. Наприклад, колеги з Бучі та Ірпеня продовжували працювати під обстрілами в бомбосховищах та підвалах поки працював зв'язок.
– Наскільки захищені дані клієнтів ПУМБ? Як банк протистоїть кібератакам з боку російських загарбників?
– Надійний захист банківської інформації – це ключовий елемент, на якому будується довіра та лояльність клієнтів. Ми використовуємо технологічні рішення лідерів світового ринку. Системи, обладнання, сервери та інші елементи, які ми використовуємо, це тільки маленька частина великого війська, яке боронить банківську таємницю.
Кібернапади не припинялись з першого дня бойових дій. Ще 25 лютого ми успішно відбили потужну атаку на наш сайт.
Перекази згідно з нормами ЄС
– Над якими проєктами зараз працює команда, як вони покращать клієнтський сервіс?
– Поточний проєктний портфель досить великий, і у ньому є багато задач, що пов’язані з обов'язковими вимогами регуляторів – НБУ, підрозділів фінансового моніторингу та інших. Активно працюємо з НБУ у впровадженні стандартів міжнародних переказів згідно з нормами Євросоюзу. Багато уваги приділяємо проєктам, які допомагають нашим клієнтам в складній ситуації щодо виплати кредитних коштів.
Ми продовжуємо розвивати мобільний банкінг для роздрібного та корпоративного бізнесів, розвиваємо digital.pumb.ua. Також з'явилась нова можливість для малого та середнього бізнесу – стати нашим клієнтом без візиту у відділення.
– Які плани ПУМБ щодо розвитку фінтех технологій майбутньому, коли в Україну прийде мир?
– Ми ні на хвилину не зупиняємось в напрямку розвитку фінансових технологій, скоріше зараз під час війни змінилися пріоритети. Інтеграція з ЄС вимагає відкриття даних для ринку фінтех, і ми багато уваги в нашому проєктному портфелі приділяємо саме цій задачі. Її рішення надасть ринку нові можливості щодо створення нових клієнтських сервісів та послуг.
Ми є активним учасником робочої групи, яка працює над стандартом Open Banking, який адаптований для українського законодавства. Цей стандарт відкриє нові можливості як для фінтех компаній, так і банків. Ми тримаємо фінансову оборону сьогодні та плануємо майбутнє. Адже віримо, що ми переможемо і все буде Україна!