Боротьба з пандемією триває: як бізнес допомагає пацієнтам українських лікарень
Від початку березня Український бізнес об'єднався задля боротьби проти коронавірусу. Приватні компанії ефективно співпрацюють із державою, яка надає інформацію щодо потреб лікувальних закладів. Про те, як потреба в масках і рукавичках поступово замінилась необхідністю техніки за мільйони – читайте в матеріалі.
На початку Російсько-Українського конфлікту найбільшу підтримку армії надавали громадяни та волонтери. У боротьбі ж з вірусом найбільша кількість допомоги надходить від бізнесу.
На початку пандемії уряд виділив 66 мільярдів гривень на боротьбу з коронавірусом. Однак розподіл цих коштів далекий від ідеалу. Для прикладу, на апарати штучної вентиляції легень виділили тільки 100 мільйонів гривень, з яких реалізували наразі лише 60, а на закупівлю обладнання та засобів індивідуального захисту виділили 50 мільйонів, з яких наразі реалізували 30 мільйонів (0.03 мільярда).
Не так важливо скільки коштів виділяють, як те, наскільки ефективні механізми, якісні програми та імплементація. Одним з основних недоліків системи розподілу грошей є те, що бюрократизм не адаптований до швидкого реагування. Для того, щоб купити речі, які рятують життя, потрібен час, оскільки неможливо провести закупівлю в один момент. Тоді, як відбувається конкурс на закупівлю, вже збільшується кількість інфікованих. Бізнес навпаки реагує швидко та точно.
Допомога від промисловості – ІНТЕРПАЙП
Що відомо про компанію ІНТЕРПАЙП? Діяльність компанії зосереджена на виробництві труб і залізничних коліс. Підприємства розташовані у Дніпрі та Дніпропетровській області, а більша частина продукції експортується за кордон.
Від початку введення карантину в Україні компанія ІНТЕРПАЙП разом з фондами Олени та Віктора Пінчуків направила на боротьбу з коронавірусом на національному та регіональному рівнях понад 10 млн доларів. У Дніпропетровській області допомогу отримали понад 20 медустанов.
Як зазначила Тетяна Каптєлова, головна лікарка поліклініки ІНТЕРПАЙП, ще у березні на рівні губернатора та мера міста Дніпра була проведена спільна нарада з керівниками департаменту охорони здоров’я. Особливим пріоритетом спочатку були засоби індивідуального захисту для медпрацівників.
"Якщо згадати статистику захворювань, то можна побачити, що буквально кожен 5 інфікований – був медичним працівником", – зазначила головна лікарка поліклініки ІНТЕРПАЙП.
Тоді з міського бюджету Дніпра були виділені 90 мільйонів гривень для лікувальних закладів, але при цьому в Україні не було можливості придбати засоби індивідуального захисту. Тому компанія ІНТЕРПАЙП уклала договір напряму з Китаєм і придбала десятки тисяч костюмів біозахисту, операційних халатів, рукавичок і масок.
Всього з початку пандемії в Україні компанія ІНТЕРПАЙП закупила понад 500 тисяч одиниць засобів індивідуального захисту: халати, костюми, фартухи, респіратори, маски, бахіли, шапочки, рукавички, захисні окуляри та щитки.
Пізніше у пріоритеті були апарати ШВЛ і кисневі концентратори. Навесні і на початку літа в лікарні Дніпра, Нікополя і Новомосковська ІНТЕРПАЙП разом з OLX поставили 10 апаратів ШВЛ. Крім апаратів ШВЛ, для лікарень закупили 160 кисневих концентраторів, половину з них придбали восени для облаштування спеціалізованих лікарняних місць.
"Ця робота ведеться постійно. Починаючи з вересня ми бачимо, як збільшується кількість хворих не лише з коронавірусом, а й з важкими формами пневмонії", – зауважила Тетяна Каптєлова.
У місті та області система охорони здоров’я адаптується до ситуації:
• перепрофільовуються відділення;
• відкриваються нові інфекційні відділення для надання допомоги хворим з коронавірусом;
• з'являються додаткові ліжка.
"Тримаємо руку на пульсі": що потрібно лікарням зараз
Тетяна Каптєлова зазначає, що зараз робиться дуже багато для того, щоб у лікувальних установах, де перебувають хворі з важкими формами коронавірусу та пневмонії, була централізована подача кисню.
Поставлена задача, щоб 80% ліжок були забезпечені киснем. Державою були виділені гроші на розробку проєкту, але через бюрократичні складнощі на його впровадження потрібен час, а хворим кисень потрібен негайно.
Розуміючи наскільки критично забезпечити лікарні киснем, ІНТЕРПАЙП у листопаді підготував для лікарень 80 спеціальних комплектів ліжко-місць. У кожен комплект входить потужний кисневий концентратор, пульсоксиметр (для контролю вмісту кисню в крові) і функціональна медичне ліжко. Для реанімаційних місць передбачено ще і кардіомонітор. Це обладнання отримали госпітальні бази Дніпра, Нікополя та Новомосковська. Також компанія закупила кисневі балони та понад 2000 індивідуальних кисневих масок для пацієнтів.
"Хочу сказати, що компанія ІНТЕРПАЙП вагомо допомогла та продовжує допомагати лікувальним установам міста і області. Ми оперативно реагуємо на потреби, відстежуємо динаміку захворювань, динаміку всієї ситуації. Ця робота триває постійно, ми, так би мовити, тримаємо руку на пульсі, реагуємо на звернення лікарень", – зазначає головна лікарка поліклініки ІНТЕРПАЙП.
Рітейл у боротьбі з вірусом – мережа АТБ
У мережі супермаркетів АТБ були дві знакові програми допомоги лікарням і їх пацієнтам. Перша була у квітні, коли корпорація на прохання Офісу Президента закупила лабораторні центри діагностики. Тоді "АТБ" придбало 12 систем французького виробництва, загальна ціна яких була понад 10 мільйонів гривень. Всі пристрої були передані 10 обласним лабораторним центрам, а також у обласну лікарню Дніпра.
Друга програма мережі також сягала 10 мільйонів, які передали благодійному фонду "Прайм". Ці кошти витратили на закупівлю засобів індивідуального захисту для опорних обласних лікарень країни, які лікують хворих на ковід.
Проте корпорація не зупиняє свою благодійну діяльність. "Зараз ведеться робота щодо закупівлі 100 кисневих концентраторів, які передадуть у 24 лікарні. Вибір лікарень зробимо відштовхуючись від поточного рівня забезпечення лікарень концентраторами та їх можливостей підключення центрального постачання кисню хворим", – повідомив Сергій Демченко начальник управління корпоративних комунікацій мережі "АТБ".
Окрім допомоги лікарям і їх пацієнтам, "АТБ" також мав проєкт адресної допомоги соціально незахищеним верствам населення, на яку виділили 100 мільйонів гривень. Мінсоцполітики визначило перелік громадян, які потребують допомоги, а корпорація зібрала продуктові набори, які передали 800 тисячам людей.
Банкіри допомагають лікарям і хворим – ПриватБанк
Навесні благодійний фонд ПриватБанку "Допомагати просто!" відкрив програму по збору коштів на допомогу лікарям і пацієнтам українських лікарень.
З початку березня "Допомагати просто!" зібрав понад 46 мільйонів гривень. Із цих коштів понад 29 мільйонів перерахував ПриватБанк, а решта – внески клієнтів.
"Цих внесків є надзвичайна кількість – сотні тисяч клієнтів, які відгукнулися. Перекази від громадян України бувають і досить невеликі, середня сума – 8 гривень. Але мова йде не про розмір, а кількість і бажання допомагати, по суті, один-одному", – розповіла Анна Павлова, директорка благодійного фонду "Допомагати просто!".
Наразі фонд придбав уже 34 апарати ШВЛ: 28 – за кошти банку, 6 – за кошти партнерів та пожертви клієнтів. Всі ці пристрої експертного класу та вироблені у Швейцарії.
Зараз більш на часі придбання кисневих концентраторів. Оскільки вони потрібні не лише пацієнтам у критичному стані, а більшості. Ці пристрої дозволяють стабілізувати стан пацієнтів легкої та середньої важкості перебігу хвороби.
Фонд ПриватБанку спільно з Unisef (ООН) закупили 125 кисневих концентраторів, які вже надійшли в дитячі обласні та невеликі районні лікарні по всій території України.
Як повідомила директорка фонду, вони зараз очікують ще одну партію на 100 аналогічних апаратів.
"Із березня було потрібне й інше обладнання: портативні рентген апарати, монітори пацієнтів, лабораторне обладнання. Дуже багато речей і, на жаль, цей перелік ми отримуємо й досі, оскільки переоснащення лікарень – це питання, яке було актуальним завжди. Розуміємо, що будемо ще довго над цим працювати", – розповіла Анна Павлова.
Як "Нова пошта" допомагає у боротьбі з СОVID-19
Ще у березні Нова пошта закликала весь український бізнес приєднатися та допомогти країні. Компанія виділила 25 мільйонів на допомогу 11 медзакладам України.
Гроші були витрачені на засоби індивідуального захисту, розхідний матеріал, кисневі концентратори та інші необхідні засоби для подолання коронавірусної інфекції.
Нова пошта розширила свій ключовий соціальний проєкт "Гуманітарна пошта України" та безкоштовно доставила понад 500 тонн вантажу, який необхідний для боротьби з вірусом.
У листопаді компанія виділила 12 мільйонів гривень на закупівлю 190 кисневих концентраторів. Частина з них була доставлена до полтавських лікарень, а частину направили до благодійних фондів "Свої" (Київ) та "Корпорація монстрів" (Одеса)
Крім того, Нова пошта спільно з Розеткою та фондом Життєлюб навесні запустили проєкт, який допомагає літнім людям з доставкою продуктів. Проєкт триватиме до кінця грудня. На другому етапі благодійної акції, компанія вже сформувала та відправила понад 2 тисяч посилок.
Сучасну медтехніку, засоби індивідуального захисту та супутні медичні товари Нова пошта відправила лікарям Міської дитячої лікарні № 2 міста Миколаєва, Центральних районних лікарень Кам'янця-Подільського, Сторожинця Чернівецької області, Кременчука, міських лікарень Стебника Львівської області, Троїцького та Білокуракиного Луганської області, Золочева і Краснопавлівки Харківської області, Гайсина Вінницької області, Київської міської клінічної лікарні № 8.
Робота на перспективу
Усі компанії допомагають лікарям і пацієнтам відштовхуючись від списку потреб, які їм надають держустанови. Тобто медичні установи звітуються у МОЗ, де визначають список потреб залежно від навантаження на заклад. Проте якщо у випадку засобів індивідуального захисту все просто – де потрібно, туди й постачають, то з технікою все трішки складніше.
Благодійні фонди роблять акцент на те, щоб ці лікарні були багатопрофільними.
"Апарати ШВЛ експертного класу – це дороге обладнання. Пандемія колись закінчиться та нам важливо, щоб ці пристрої не простоювали та використовувалися для пацієнтів, які будуть потребувати не лише допомоги від коронавірусу", – пояснює Анна Павлова.
Таку ж думку, висловила Тетяна Каптєлова, яка зазначила, що техніка, яка зараз закупляється, повинна не лише бути якісною для поточних потреб, а й прослужити багато років після пандемії.
Допомога людям – це не змагання
Представники бізнесу, яких ми згадали – це далеко не всі, хто допомагає Україні подолати вірус. Однак у благодійності вони не є суперниками, оскільки працюють задля однієї цілі – збереження здоров’я українців.
"У нас немає конкуренції, а навіть навпаки – тісна співпраця. Ми взаємодіємо з фондами ІНТЕРПАЙП та інших компаній. Інколи передаємо один-одному запити, обговорюємо те, що на часі та це допомагає ефективніше працювати", – зазначила Анна Павлова.