Аграрії і металурги: підвищення залізничних тарифів на вантажоперевезення вб'є бізнес
Найбільші вантажовідправники – оператори аграрного ринку та гірничо-металургійного комплексу України вважають, що заплановане "Укрзалізницею" підвищення залізничних тарифів на вантажні перевезення на 15% зробить їх бізнес збитковим і призведе до колапсу в економіці країни. Таку думку вони висловили під час громадських консультацій, проведених Державною регуляторною службою.
"Ми проти підвищення тарифів до тих пір, поки не усвідомимо, яка рентабельність перевезення зерна "Укрзалізницею", яка рентабельність перевезення металу, яка рентабельність для різних видів вантажів", – сказав президент Української зернової асоціації Володимир Клименко.
Він зазначив, що термін служби всіх вагонів-зерновозів в Україні становить близько 20 років і вартість кожного вагона сьогодні дорівнює нулю. При цьому амортизація вагонів все ще закладається в тариф.
У складовій тарифу амортизації вагонів вже не повинно бути. Нові вагони не побудовані. За розрахунками Світового банку, через сім років в Україні не залишиться жодного вагона. Ми в сільському господарстві збираємося збільшити урожай в два рази, збільшити експорт в три рази протягом найближчих десяти років, а вагонів до цього часу у нас буде нуль. Питання: куди пропали кошти від амортизації за останні 15 років? За рахунок амортизації основних засобів повинні бути придбані нові вагони,
– наголосив Клименко.
Генеральний директор комбінату "Запоріжсталь" Ростислав Шурма вважає, що гіршого моменту для підвищення тарифу на вантажоперевезення, ніж зараз, важко придумати. При теперішній кон'юнктурі на зовнішніх ринках і важкій ситуації всередині країни промисловість і так працює в умовах виживання. Тому зростання тарифів стане непідйомним для українських металургів.
"За два роки ціни на метал впали в три рази. Залізничний тариф займає $30-40 в собівартості металургійного підприємства і після підвищення тарифу на 15% виросте на $5-6. Сьогодні ціна чавуну на заводі становить близько $140, ціна рулону – $190-200. Тому $5 – це 3-4% собівартості в металургії. Одна справа працювати в нуль, інша – в мінус 4-5%. Це призведе до того, що в сьогоднішній економічній ситуації мені доведеться відмовитися від 20-30% замовлень, оскільки це нижче змінної собівартості", – пояснив гендиректор "Запоріжсталі".
Він також зазначив, що держмонополії слід зробити прозорим свій фінансовий план і зосередитися на підвищенні операційної ефективності.
На жаль, у мене немає опції перекласти свої збитки на моїх клієнтів. Чому автоматично "Укрзалізниця" перекладає свою неефективність на нас?
– додав Шурма.
На його думку, розглядати питання підвищення тарифів можна буде після поліпшення ситуації на зовнішніх ринках, але в найближчі півроку цього не станеться.
Про непідйомне навантаження тарифів на собівартість продукції говорять і українські коксохіміки.
"Ми перебуваємо у стані війни. Ми в цих умовах працюємо. Але у нас є друга війна – економічна. Ми воюємо за те, щоб наша собівартість була прохідною. Сьогодні в нашій собівартості сировина становить 95%. У вугіллі перевезення становлять 15-20% від його вартості. Ми зараз говоримо не про розвиток, а про виживання. І підвищення тарифів стане черговим ударом для нас. Давайте не приймати не виважених рішень, тому що це може привести до колапсу. Найнижчий рівень досягнуто. Далі буде дорога в нікуди", – сказав генеральний директор Авдіївського коксохімічного заводу Муса Магомедов.