Підозрілі мандри "Капітана Щемілкіна": як Росія обпливає санкції

7 грудня 2022, 16:04
Читать новость на русском

Джерело:

Financial Times

Як свідчать дані міжнародних служб з трекінгу нафтових вантажів, Росія вдавалася до приховування своїх танкерів, декілька разів транслюючи помилкові координати.

За допомогою таких технік агресор може спробувати обійти нафтові санкції Заходу. 

Актуально Нафтове ембарго проти Росії почало діяти: чи вдасться їй обійти санкції

Підозрілі мандри "Капітана Щемілкіна"

Російський нафтовий танкер намагався приховати своє місцезнаходження, використовуючи методи порушення санкцій. Це додає ще більше доказів того, що пов’язані з Москвою оператори отримали засоби для притуплення західних обмежень на експорт нафти.

Останніми місяцями ми бачили, як російські танкери виконують те, що виглядає як практичні рейси [для санкцій],
— сказав Самір Мадані, співзасновник і виконавчий директор TankerTrackers.com, служби, яка звітує про постачання сирої нафти.

GFW, яка відстежувала таємне судноплавство в рамках своєї роботи із захисту рибальства, виявила, як "Капітан Шемілкін", 138-метровий танкер для рафінованого палива, здійснив два рейси, використовуючи методи приховування, вперше запроваджені Венесуелою та Іраном. 

Судно вперше відвідало морський причал поблизу Мальти з травня по липень, а через місяць відвідало електростанцію Teknecik на Північному Кіпрі, згідно з висновками аналітиків. В обох випадках танкер транслював помилкові позиції через транспондер системи автоматичної ідентифікації (AIS) — пристрій безпеки, який безперервно транслює позицію судна, показуючи, що воно пливе по колу в грецьких водах.

Підробка "Капітана Шемілкіна" була непомітною порівняно з іншими екіпажами, які, наприклад, надсилали сигнал про відплив у ідеальних геометричних формах. Бьорн Бергман, аналітик даних, який працює у GFW і SkyTruth, іншій екологічній неурядовій організації, сказав: "Ми бачимо цілу низку помилкових слідів — і, загалом, вони стають більш реалістичними".  

GFW використав супутникові зображення Європейського космічного агентства, щоб показати, що Kapitan Schemilkin не був там, де він нібито був. Судно такого ж розміру, яке не транслювало позицію, було помічено на мальтійському причалі, а потім на Північному Кіпрі на фотографіях, зроблених Planet Labs.

Фотографія від 19 серпня, на якій показано судно, яке ймовірно є Капітаном Шемілкіним /  Planet Labs of Northern Cyprus

AIS є відкритою системою, тому вона вразлива. Проте, ми також змогли розробити надійні рішення для виявлення маніпуляції позицією. Тож оператори суден, які вирішать зробити це, просто привернуть увагу до себе,
– cказав Бергман.

GFW також з’ясував, що коли корабель стверджував, що пливе від Греції, його сигнали інколи вловлювали телекомунікаційні супутники не в тій частині Середземного моря. У різні моменти подорожі "Капітан Щемілкін" також повідомляв інші судна через AIS, що прямує до Мальти та Північного Кіпру.

Що таке спуфінг?
Це стратегія, яка використовується для маскування походження санкційної нафти, вдаючи, що судно було завантажено в несанкціонованому місці.

Наприклад, за даними GFW, танкер під назвою Tina 5 нещодавно передавав сигнали про те, що він забрав нафту біля Анголи наприкінці вересня та на початку жовтня. Проте неурядова організація зазначила, що в той час, коли судно стверджувало, що завантажується біля африканського узбережжя, сигнали AIS судна були вловлені супутниками та наземними антенами, що свідчить про те, що судно перетнуло Атлантику та перебувало у Венесуелі; Потім TankerTrackers.com сфотографував судно у Венесуелі.

За даними AIS, Tina 5 перевантажила свій вантаж на інше судно біля Малайзії минулого місяця і тепер знову біля західного узбережжя Африки. Однак GFW виявив, що нещодавні сигнали були прийняті супутниками значно на захід від його заявленого положення, що свідчить про те, що Tina 5 знову перетинає Атлантику до Венесуели. FT не вдалося зв'язатися з власниками судна для коментаря.

>