Тарифне питання зруйнує співпрацю України та МВФ
Постійний представник МВФ в Україні Жером Ваше висловив занепокоєння сповільненням співпраці України та МВФ, зокрема у питанні підвищення тарифів для населення.
"Дуже важливо, щоб влада продовжувала програму реформ, зберігала фіскальну стабілізацію, дотримувалася намічених планів в частині тарифного регулювання, в тому числі в енергетичній сфері. Затримка, яку ми бачимо, є предметом занепокоєння", — заявив Ваше.
МВФ втрачає клієнта, яким є Україна. І головним яблуком розбрату стали тарифи на газ і тепло. Саме тарифи, а не коаліція чи майбутній уряд. Хвилювання МВФ можна зрозуміти, оскільки 1 квітня згідно меморандуму з Україною, уряд повинен був ухвалити рішення про підвищення тарифу на газ для населення із 3600 до 5500 грн за 1000 куб. м. і для теплокомуненерго – із 2990 до 5500 грн. за 1000 куб. м. Немає підвищення – немає як мінімум 1,7 млрд., а як максимум 3,4 млрд. дол.
Цілком закономірно, що практично звільнений прем’єр Яценюк не хоче ставити свій підпис під таким рішенням і опускати свій рейтинг нижче нульової позначки. А новий прем’єр – навіть якщо не захоче починати свою кар’єру з такого непопулярного рішення, – то все одно не уникне тиску МВФ.
А тому висока ймовірність, що підвищення таки буде оформлено заднім числом. І в такому випадку варто визнати факт абсолютно ручного режиму керування тарифами на газ та електроенергію з боку влади. Ні про який ліберальний ринок енергетики не може йти і мови.
Також це є свідченням того, що ні уряд Яценюка, ні його наступники не мають системного плану підвищення тарифів, а сліпо закривають «діри» за рахунок населення та дотацій з бюджету.
Саме ж населення вкотре мовчки проковтнуло ріст тарифів на електроенергію з 1 березня та мовчки очікує на підвищення тарифів на газ та опалення. І така тенденція зберігається вже другий рік поспіль. Тому розмови про тарифний майдан, бунти чи протести – це радше питання ментальності та психології громадян України, а також можливої готовності «олігархів» підтримати такі виступи.
При цьому підвищення тарифів можна уникнути. Донині немає раціональних та економічно обґрунтованих доказів на користь підвищення тарифів на газ як до рівня 3600 грн., так і 7188 грн. Адже для населення постачається газ українського видобутку. І варто пам’ятати як в "Укргазвидобуванні" визнавали, що компанії вистачає 3500 грн за кожну 1000 кубометрів видобутого газу – це вже із врахуванням капітальних інвестиції, фінансових та операційних витрат, ренти.
Це ж стосується тарифів на електроенергію, де кінцевий тариф у 2017 р. має становити 90 коп (до 100 кВт) і 1,68 грн. (більше 100 кВт). Відсутність дієвого закону про ринок електроенергії та існування перехресного субсидіювання свідчить про можливість завищених тарифів станом на 2016 р.
Усвідомлення тарифного колапсу та необґрунтованість підвищення тарифів визнав міністр соціальної політики Розенко. Він заявив, що доцільно провести переговори з МВФ і переконати їх змінити підходи до формування тарифів в Україні на наступний період.
Відповідно, зниження або замороження тарифів як на газ, так і електроенергію в нинішній ситуації не буде оцінюватися як популістичний крок. Проте, таке можливо лише за умов одночасного виконання двох факторів. Перше – ухвалення рішення про розслідування правоохоронними органами підвищення тарифів без належної підготовки та реалізації програм енергоефективності. Друге – відмова виконувати зобов’язання перед МВФ, які завдають соціальної та гуманітарної шкоди населенню.
Читайте також: Низька температура в квартирах: нова енергетична політика уряду