Художниця Оксана Мась визначає тренди українського мистецтва

3 вересня 2012, 02:00
Читать новость на русском

Їй аплодує Європа.

У серпні 2012-го художниця Оксана Мась вражає незалежних критиків на кінофестивалі у Локарно та отримує престижну нагороду "Золотий глек" за свою аудіо-візуальну інсталяцію "Феномен епідермізму". За 12 років існування нагороду вперше віддають митцю з України.

"Оксана Мась - досить молодий художник. У її такому молодому віці вражає розмаїття технік, які вона використовує. Це не тільки живопис, це багато інших різних засобів. Ми бачимо водночас сучасність, гру з простором, монументалізм", - галерист Армініо Сціоллі.

Робота художниці над проектом розтягнулась на довгих 8 років. У 2004-му Оксана Мась починає досліджувати тему духовного та тілесного життя, боротьбу між душею та матеріальними цінностями. Філософські роздуми виливаються у химерне поєднання колес від машин з латексними копіями частин тіла людини - пальців, вух, носів. За кілька років жінка додає до інсталяції відеоряд, а потім спеціально запрошені музиканти розробляють до неї унікальний музичний супровід.

"Виходить так: ти чуєш, потім починає працювати твоя душа і твоя шкіра, тобто матеріальна частина тебе реагує. Але це не реакція на холод – це реакція з душі", - художниця Оксана Мась.

Бажання висловитися, показати власну точку зору у Оксани Мась з дитинства. Дівчина пробує себе в усіх можливих творчих сферах.

"Це була дзига з мотором, тому що вона робила все: вона робила стінні газети, вона співала у хорі, вона танцювала, вона грала", - арт-критик Олексій Рогодченко.

"Найкраще, що може статися з людиною на землі, - це вона може стати художником", - художниця Оксана Мась.

Бажання пошуку себе Оксана Мась несе через усе подальше життя, сміливо експерементує з формами.

"Завжди Оксана представляє нам дуже неочікувані об’єкти. З одного боку, це прекрасний живопис, який може бути дуже затишним, сімейним. Разом з тим у неї є дуже прогресивні об’єкти, які ідуть попереду часу на багато років", - в.о. генерального директора Національного художнього музею України Тетяна Міронова.

"Сучасний арт-віжн дозволяє робити все, аби це було зроблено тут і зараз", - арт-критик Олексій Рогодченко.

Кожна з її робіт - наповнена глибоким філософським змістом, має історичну та соціальну складову. Однією з таких стає копія Гентського вівтаря - шедевру епохи Відродження. Створює його художниця за допомогою майже 13 тисяч букових яєць. Кожне з них художники з 50-ти країн світу розписують зображеннями… власних гріхів. Фрагменти проекту показують на Венеційському Бієнале та у Софії Київській.

"Сказали б мені 3 роки тому, що я робитиму Гентський вівтар з яєць, - я б не повірила. Ти ризикуєш – а це найголовніше. Адже ти шліфуєш свою душу, шліфуєш себе своїми ж роботами", - художниця Оксана Мась

Попри світове визнання, провокаційний підхід Мась часто викликає нерозуміння. Щоправда, на думку авторки, така доля чи не в усіх творів сучасного мистецтва. Визнані критики називають художницю українським брендом, а роботи відбирають до колекцій сучасного мистецтва поважних державних музеїв.

"Оксана на сьогоднішній день, мабуть, задає тон усім українським художникам", - в.о. гендиректора Національного художнього музею України Тетяна Міронова.

"Це нове слово у сучасному образотворчому мистецтві", - арт-критик Олексій Рогодченко.

Картинами та інсталяціями Оксани Мась прикрашають банківські та дипломатичні установи, її запрошують як почесну гостю на міжнародні арт-форуми, а ще чекають: який новий творчий пірует наступного разу викине невтримна фантазія цієї жінки?