Крупним планом: "Вимушена" монополізація авіаційного ринку України

14 квітня 2015, 20:30
Читать новость на русском

Скандал на українському ринку авіації у самому розпалі. Останній наказ голови Державної авіаційної служби змусив вийти з протестом дрібні авіакомпанії. Що змушує бити на сполох українських авіаперевізників?

Голова Державної авіаційної служби України – людина Коломойського?

Денис Антонюк, голова Державної авіаційної служби України, без конкурсу та досвіду державної служби отримав право керувати департаментом Міністерства інфраструктури, пропрацювавши перед цим у компанії Ігоря Коломойського 17 років. Пана Антонюка ще називають прямою креатурою Коломойського.

В історію української авіації Антонюк увійде як переможець лоукостів. Саме його скандальний наказ став однією з причин того, що бюджетні авіакомпанії поступово залишають ринок. А разом з цим українці втрачають надію на доступні подорожі. Закриття компанії "Wizz Air Україна" спричинило скандал на ринку авіаперевезень. Угорська компанія вирішила закрити українську "дочку". Як наслідок – кількість рейсів з України зменшилася вдвічі.

Те, що питання йде про недобросовісну конкуренцію і по суті монополізацію ринку, є очевидним. І у тому числі ми бачимо, що у цьому є корупційні прояви. Призначення Антонюка відбувалося тоді непрозоро. Це було з так званих "швидких" призначень. Це людина Коломойського, треба чітко розуміти, який це має стосунок до МАУ. Це було з погодженням тодішнього і теперішнього прем'єр-міністра Арсенія Яценюка,
– відзначає Секретар комітету з питань протидії корупції Дмитро Добродомов.

"Вимушена" монополізація авіаційного ринку

Фізично компанію "Wizz Air Україна" планують зберегти. Однак відновлювати польоти вони поки не збираються. Офіційне пояснення – "складна економічна ситуація" та невизначеність нових правил для авіації. Через глибоку кризу таке рішення є логічним для іноземних інвесторів – бізнес є бізнес. Але що мало на увазі керівництво Wizz Air, коли говорило про "невизначеність законодавства"? Невже після семи років роботи на ринку керівники компанії перестали розуміти Повітряний кодекс України?

Услід за "Wizz Air" "згорнули крила" ще кілька авіакомпаній.

Харківських авіаліній вже немає. UTair та Wizz Air також. Інші компанії – ледь тримаються. Якщо держава і далі буде продовжувати таку політику на ринку авіації, то залишиться лише один перевізник на всю країну. Це відповідно приведе до монополізації ринку,
– зазначив президент авіакомпанії UM AIR Родріг Мерхеж.

Неймовірно, але тоді як криза гальмує бізнес одних компаній, іншим вона дає "зелене світло". Напрочуд стійко витримали економічні випробування "Міжнародні Авіалінії України", власниками яких називають олігархів Арона Майберга та Ігоря Коломойського. Цього року базовий перевізник МАУ відкрив 16 нових рейсів.

Як подібна політика вплине на пересічного українця? Його позбавлять права вибору, а базовий перевізник диктуватиме свої правила. Сьогодні квиток на літак для європейця коштує від 20 євро, тобто, як вечеря у ресторані. Тоді як для українців це предмет розкоші, а не вид транспорту.

Нові критерії на отримання ліцензії

Згідно з нововведеннями пана Антонюка, ліцензію можуть отримувати лише ті компанії, власниками яких є держава Україна або її громадяни. Він вважає, що це дозволить забезпечити фінансову безпеку.

Невже і справді українське походження гарантує стабільність? Справа банкрутства вітчизняної компанії "Аеросвіт", яку теж пов'язують з Коломойським, не витримує жодної критики.

Згідно з даними Єдиного реєстру державних підприємств у змаганні на відкритість та прозорість перемогу отримує "дочка" турецьких авіаліній "Atlasjet Україна" порівняно із національним перевізником МАУ. "Міжнародні авіалінії України" згадують лише свого офіційного директора – Юрія Мірошникова. А турецькі "Atlasjet", задля спокою чиновників, вказали навіть кінцевого бенефіціара, тобто особу, яка отримує прибуток. На жаль, це не допомогло їм у боротьбі за українську ліцензію на авіаперевезення.

Якщо Державіаслужба заявляє про те, що її політика – це політика підтримки так званого національного авіаперевізника, то треба говорити про це прямо. А не говорити про те, що іноземні інвестиції до нас не ідуть. Та хіба не йдуть?
– коментує адвокат Андрій Гук.

В свою чергу Денис Антонюк заявляє, що таку ситуацію в країні назвати монополією можна лише умовно. Він її класифікує як "вимушену". Через так звану "вимушену" монополію сотні робітників у сфері авіації втратять роботу, а мешканці України забудуть про відпочинок на Середземному морі. Тепер навіть російські диверсанти будуть літати "Міжнародними авіалініями України".

Майстерно розпіарений проект "деолігархізація" не знайшов свого втілення на практиці. Поки товстосуми продовжують ділити сфери впливу та розставляти своїх "пішаків" в українському уряді, Україна залишається закритою як для іноземних інвестицій, так і для "життя по-новому".