Наступ транспортної мафії: справжня війна на курортних напрямках на півдні Україні

15 липня 2016, 08:01
Читать новость на русском

Фірма-перевізник, яка виграла тендерна маршрут між Миколаєвом та Одесою, зіштовхнулась з потужним спротивом. Як місцевих конкурентів, так і державних установ. А ще їй спалили автобуси.

Ранком 21 червня Миколаїв сколихнула несподівана новина: на одному з підприємств згоріли сім автобусів марки "Еталон". Згодом стало відомо, що це транспорт фірми "Авто-Експрес", яка перевозила пасажирів за маршрутом Миколаїв-Одеса. Керівники фірми одразу заявили, що техніку підпалили.

Зловмисники приїхали до АТП в 3:00 години ночі. З собою вони мали каністри з бензином та коктейлі Молотова. Проникнувши на територію автобази, один з нападників приставив пістолет до скроні охоронця і змусив того лягти на підлогу. Троє інших побігли на стоянку. Там вони облили автобуси бензином і підпалили їх коктейлями Молотова. Дії зловмисників зафіксувала камера спостереження.

Причиною пожежі керівники фірми вважають недобросовісну конкуренцію, яка склалася на транспортному ринку.

Фірма "Авто-Експрес" зареєстрована у місті Волноваха Донецької області. Прийшла на ринок міжобласних перевезень за напрямком Одеса-Миколаїв торік, перемігши на конкурсі. Від інших фірм-перевізників відрізнялася тим, що встановила найнижчий тариф — 60 гривень за квиток з Миколаєва до Одеси, тоді як їхні конкуренти правили 100 грн.

Читайте також: Як компанія-монополіст ремонтує найдорожчі дороги в Одесі

Квитки "Авто-Експрес" продавали через каси Миколаївського міжміського автовокзалу. Крім того, фірма перевозила пільговиків — інвалідів, багатодітні родини, воїнів АТО.

Бізнес новачків різко контрастував з місцевими миколаївськими реаліями. Фірми "Миколаїв-Авто", "Пік", які "правлять тут бал", так не працюють. Експерт ринку Ігор Житінський вже кілька років намагається привернути увагу влади до проблем з пасажирськими автоперевезеннями.

Вони просто не очікували, що на їхній бандитське беззаконня знайдеться смілива фірма, яка виставиться. Ця фірма виставилася, перемогла і почала працювати в цьому напрямку. Що ми побачили? Ми побачили відразу наїзд Укртрансінспекції на фірму-перевізника, яка не вилазила з автовокзалу, намагаючись блокувати роботу... Тому вони пішли на безпрецедентні заходи, коли не вийшло через владу, через правоохоронні органи зламати фірму-перевізника. Вони опустилися до найнижчого рівня — просто взяли і спалили автобуси,
— розповів експерт ГО "Асоціація працівників транспортної галузі та інфраструктури" Ігор Житінський.

На сервіс фірми, які возять пасажирів в Одесу, звертають увагу в останню чергу. Головний критерій тут — чорний кеш, який проходить повз касу. Експерти приблизно підрахували суми, які обертаються у тіні.

За нашими підрахунками, тіньова сфера уникнення сплати податків пов'язана з Південним автовокзалом і афілійованими підприємствами, — це 30-50 мільйонів гривень на рік на ці підприємства,
— розповів Ігор Житінський

Одна з платформ так званого Південного автовокзалу, звідки рушають автобуси на Коблево та Одесу — звичайнісінька зупинка громадського транспорту, яка за допомогою маніпуляцій-фальсифікацій отримала статус автостанції. Власниками ТОВ "Південні автовокзали" є миколаївські бізнесмени Валерій Буркун та Юрій Кучуков.

Валерій Буркун на Миколаївщині особа відома. У радянській часи він був директором великого автотранспортного підприємства. Потім узяв участь у приватизації цього АТП і через дружину став його одноосібним господарем.

Згодом Буркун узявся за створення таких автовокзалів-клонів, щоб прибрати до рук міжміські та внутрішньообласні маршрути.

Читайте також: "Укравтодор" ввів у дію нові правила для автомобілістів

Інший господар маршрутної імперії, Юрій Кучуков, почав займатися цим бізнесом у 90-х. Колись він був менеджером однієї фірми, нині ж Кучуков та його партнери контролюють 35 міських, десятки обласних та міжміських маршрутів.

Та насправді ці фірми дуті — вони лише збирають готівку з орендованого транспорту, а власного мають обмаль. Знайти це "великі транспортні підприємства" непросто — вони розташовані на околицях міста.

Чому все так погано з перевезеннями, мали б знати в Укртрансінспекції, яку нещодавно перейменували в Укртрансбезпеку. Саме це відомство контролює автомобільний пасажирський транспорт та проводить конкурси на міжобласні маршрути. Зараз туди поставили нового начальника, бо зі старими постійно не щастило. Цьогоріч колишнього начальника управління Анатолія Лахтіонова засудили на 5 років з конфіскацією майна за отримання хабаря. Його звинувачували в лобіюванні інтересів місцевих перевізників. Новий начальник Сергій Кривошапка з Луганська, схоже, наслідує попередників. На порушення в діяльності місцевих фірм Укртрансбезпека дивиться крізь пальці, проте до донецьких конкурентів вже має претензії.

"Вони до журналістів звертаються і говорять: нам спалили автобуси, тому що ми законно їздили по 60 гривень. А виявляється, що вони незаконно їздили, і ще по 60 гривент. Взагалі тут повинен був втрутитися Антимонопольний комітет. Тому що це називається демпінг цін. Або якщо вище ти ставиш, теж Антимонопольний комітет. Зробити позов, звернутися до суду і покарати ту людину, яка порушує антимонопольне законодавство", — переконаний Сергій Кривошапка.

А що ж з підпаленими автобусами? Чи знайшли зловмисників, запитали ми у копів з Інгульського райвідділку поліції Миколаєва. Похвалитися наразі нічим.

Поки поліцейські шукають винних, миколаївські монополісти можуть встановлювати ціни та умови, які їм заманеться. Бо конкурентів у них більше немає.