Що потрібно знати перед перезавантаженням уряду
Джерело:
Валерій ПекарВ очікуванні кадрових перестановок в уряді нагадаю базові речі.
Як працюють міністерства
1. Міністерство є центральним органом виконавчої влади, відповідальним за розробку і втілення державної політики у певній сфері.
Читайте також Україна, Сирія, Чечня, Афганістан: що треба знати про концепцію війни Росії
Кількість і перелік міністерств визначаються тим, як поділити великий список сфер державної політики між міністерствами. Зазвичай, якщо щось важливо, то роблять окрему посаду міністра (приклад – Міністерство у справах ветеранів).
2. Якщо міністерство не займається розробкою і втіленням державної політики, то абсолютно неважливо, хто його очолює.
3. Дуже великі міністерства працюють погано. Все тому, що список сфер державної політики, за які вони відповідають, є надто великим, і щось неминуче випадає зі сфери уваги. Кожен менеджер знає, що не варто мати надто багато об'єктів управління.
4. Злиття та об'єднання міністерств – це погана практика, бо вона паралізує роботу на багато місяців через суто адміністративно-бюрократичні причини. Варто робити це лише у виключних випадках.
5. Як випливає з вищезазначеного, краще продумати структуру і потім без особливої потреби не чіпати. В ідеалі міністерства створюються під сфери політики, а не під людей, яких треба кудись поставити або прибрати.
6. Завжди бажано мати на чолі міністерства міністра, а не виконувача обов'язків. В.о. замість міністра обмежує можливості та ефективність роботи, зокрема з зовнішніми партнерами. Багаторічні в.о. є поганою ознакою, вони свідчать про глибоку кадрову кризу або недовіру з боку парламенту.
7. Віцепрем'єр по суті є урядовим проєктним менеджером найвищого рівня, що координує кілька міністерств з метою досягнення конкретних великих цілей (приклад – віцепрем'єр-міністр з євроінтеграції). Роздавання статусів ВПМ окремим міністрам додає їм турбот, але не особливо додає можливостей.
8. В ідеалі уряд працює як команда, де міністри досягають домовленостей зі складних питань. Наприклад, Мінекономіки та Мінфін завжди будуть опонентами, бо один переймається розвитком, а інший – видатками.
Зауважте "Геть від Москви": чому важливо відмовитися від копійок
9. Роль прем'єр-міністра має особливе значення як диригента цього оркестру, організатора колективної роботи. Якщо ключові рішення ухвалюються деінде, уряд не буде працювати як команда, з відповідними наслідками.
10. В ідеалі уряд спирається на парламент, який його призначив, та має з ним тісний контакт. Звіти міністрів, їхня співпраця з профільними парламентськими комітетами, підтримка парламентом урядових законопроєктів – це три кити ефективності цієї системи.
Наостанок. Великі люди обговорюють ідеї, середні люди обговорюють події, маленькі люди обговорюють людей. Так казала Елеонора Рузвельт. Коли нема ідей, а події не приносять радості, залишається обговорювати людей. Що ми з вами й будемо робити наступні кілька днів.