Проблеми Ferrexpo можуть стати критичними для TIS

7 жовтня 2015, 13:30
Читать новость на русском

Проблеми Ferrexpo тягнуть за собою проблеми для найбільшого приватного порту країни — групи компаній TIS, співвласником якої є Жеваго.

Рішення Національного банку України про переведення проблемного банку Костянтина Жеваго "Фінанси і кредит" в категорію неплатоспроможних значно похитнув позиції гірничорудної компанії Ferrexpо. На рахунках фінустанови у неї "зависло" близько 174 мільйони доларів.

Як відзначає аналітик інвестиційної компанії Dragon Capital Денис Саква, крах банку "Фінанси і кредит" завдав серйозного удару по Ferrexpo, зробивши компанію надзвичайно нестійкою до зовнішніх ризиків, серед яких затримки з поверненням ПДВ, обслуговування боргу і падіння цін на руду. Новина про падіння фінансового сектора бізнесу Костянтина Жеваго разом з фактом втрати в банку понад 60% від всіх оборотних коштів гірничорудної компанії привели на сьогоднішній день до зниження вартості акцій на 38%.

Ще недавно Ferrexpo заявила про завершення своєї інвестиційної програми і скороченні капітальних інвестицій до мінімуму. За оцінками експертів, у найближчі 2-3 роки компанія не зможе нарощувати виробничі потужності, а всі вкладення у виробництво обмежаться 30-50 мільйонів доларів на рік, які йтимуть на позичена в робочому стані існуючих потужностей. При цьому фінансові проблеми "імперії" Костянтина Жеваго матимуть далекосяжні наслідки для економіки України в цілому.

Наслідків не уникнути і групі компаній TIS — найбільшому приватному портовому оператору, що працює в порту Південний. Співвласником їх терміналу "TIS—Руда" є Жеваго, і через нього в 2014 році Ferrexpo відправила на експорт 6,3 мільйонів тонн окатишів. Нещодавно власники компанії отримали від Мінінфраструктури право замість держави стягувати 50% портових зборів з суден, які стають до причалу. За даними АМПУ, щорічно Жеваго і його партнери будуть отримувати 10-12 мільйонів доларів додаткового доходу, які за Законом повинні йти цільовим чином на розвиток акваторії. Чи буде Жеваго вкладати отриманий дохід в акваторію TIS як того вимагає законодавство, в той час, коли «рідний» Ferrexpo позбулася засобів існування, залишається великим питанням.

У той же час аналітик ринку металургії та гірничодобувної промисловості Concorde Capital Роман Тополюк зазначає, що в довгостроковій перспективі Ferrexpо чекають непрості переговори і спроби реструктуризувати борги. При цьому він уточнює, що Китай, який є основним споживачем залізорудної сировини на світовій арені, вже заявив про намір скоротити виробництво сталі.

"Зараз ціна на руду коливається в районі 57 доларів за тонну, думаю, тиск на неї буде залишатися до кінця 2015 року, а також в 2016 році. Очікується подальше падіння споживання, особливо в Китаї, там вже заговорили про скорочення виробництва сталі", — каже Роман Тополюк.

Природно, втрата найбільшого вантажовідправника не пройде для стивідора безболісно, ​​що загрожує TIS серйозними фінансовими труднощами, особливо на тлі зниження цін на окатиші. Компенсувати відхід вантажів Жеваго TIS просто нічим.

Крім цього, проблеми Ferrexpo, яка позбулася коштів для модернізації та розвитку Полтавського ГЗК, неодмінно відіб'ються на портах Ізмаїла та Одеси, в яких компанія щорічно перевалює близько 7 мільйонів ​​тонн залізорудної сировини на експорт. З 1 жовтня Жеваго отримав від "Укрзалізниці" знижку в 8% на перевезення ЗРС від Полтавського ГЗК до порту Ізмаїл під зобов'язання перевозити не менше 50 тисяч тонн окатишів на місяць, що незабаром може стати проблемним для Ferrexpo.

Компанія Ferrexpo AG є найбільшим в СНД виробником сировини для металургійної промисловості. Компанія експортує залізорудну сировину з України в Китай, Індію, Японію і країни Європи. В Україні компанії належить Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат.

Ferrexpo AG зареєстрована в Швейцарії, її акції котируються на Лондонській фондовій біржі. Найбільшим акціонером компанії є український бізнесмен Костянтин Жеваго.