Київське "підводне метро": що відомо про цей секретний проєкт та чому його так і не реалізували
- У Києві існує таємничий підземний тунель, відомий як "труба" або "сталінське метро", будівництво якого розпочали у 1936 році з ініціативи Йосипа Сталіна для стратегічних цілей.
- Проєкт включав два тунелі, але через війну та нестачу ресурсів роботи були зупинені, а згодом їх остаточно згорнули.
У столиці є об'єкт, про який знає далеко не кожен киянин. Це – загадковий підземний тунель, відомий як "труба" або "сталінське метро". Споруді вже майже століття, і вона була оповита завісою секретності від моменту зведення.
Що відомо про цей секретний об'єкт, 24 Канал розповідає з посиланням на "РБК-Україна".
Читайте також Замок доктора, в якому жив Петлюра: що відомо про історичний будинок у центрі Києва
Навіщо будували таємний тунель
За непідтвердженими даними, ініціатором проєкту був сам Йосип Сталін. Тому його й називали "сталінським метро", а ще "трубою" або "підводним човном". Ідея полягала в тому, щоб створити тунель під Дніпром – стратегічний маршрут, який би забезпечував постачання у випадку знищення звичайних мостів під час війни.
Будівництво бетонної конструкції (кесону) розпочали у 1936 році в умовах суворої таємності. Кесон – це масивна підземна камера, яка мала бути розташована під водою або в глибокому ґрунті.
Над проєктом працювали понад 12 тисяч людей: військові, засуджені до страти та співробітники НКВС. Через важкі умови багато з них загинули прямо на об'єкті, а їхні тіла, ймовірно, не забрали звідти. Місцеві досі розповідають легенди про голоси загиблих, які нібито чути в тунелі.
Такий вигляд мав кесон у 1960-х роках / Фото kievtoyou.com
Де мали проходити підземні маршрути
У 1935 – 1936 роках розробили проєкти двох тунелів. Перший мав починатися в Пирогово, проходити під Жуковим островом (тепер – острів Водників), Осокорками та завершуватись у Бортничах. Запланована довжина становила 6,5 кілометра, однак вдалося збудувати приблизно 1 кілометр.
Другий тунель мав пролягати від району сучасної станції метро "Почайна", через урочище Наталка, Труханів острів і до Вигурівщини. Цей маршрут так і не реалізували – ресурси спрямували на військові потреби.
Тунель під Дніпром: Фото Віталія Стельмаха
У 1941 році було завершено тільки 10% робіт, зокрема побудували електростанцію біля залізничного вокзалу, яка мала забезпечити електрикою майбутній підземний комплекс. Вона функціонує й досі. Деякі сегменти тунелів під Дніпром також були зведені.
Після визволення Києва в 1944 році будівництво відновили, але не повністю. У 1949 році роботи повністю згорнули через недоцільність проєкту.
Що залишилося від об'єкта сьогодні
Залишки тунелів досі можна знайти в Києві. Один із кесонів розташований на Оболоні – він став одним з улюблених місць для підлітків. Свого часу його навіть хотіли перетворити на музей або розважальний об'єкт.