Що змінять депутатські правки до Конституції для самих нардепів

6 вересня 2019, 17:44
Читать новость на русском

Лише два дні працювала нова Рада, однак, вже встигла направити до Конституційного суду на затвердження сім змін. Скоротити депутатів, позбавляти мандату за прогули – це популярні рішення. Які з них корисні, а які можуть і нашкодити – розповімо далі.

Ми всі знаємо, як за допомогою вправних "піаністів", що займаються кнопкодавством, ухвалювались рішення у Верховній Раді попереднього скликання. Тож, нова влада вирішила покласти цьому край.

Читайте також: Вітаю депутатів в реальному житті, – Шабунін відповів на критику зняття недоторканності

Президент запропонував позбавляти мандатів за кнопкодавство і прогули, якщо депутата немає на робочому місці понад третини часу. А Рада направила цю ідею на затвердження у Конституційний суд.

Уже деякий час існує суспільний запит на це скорочення. По-перше, через невдоволення Радою суспільством, до неї низький рівень довіри,
– сказала пані аналітик руху "Чесно" Оксана Ставнійчук.

Але деякі експерти вважають, що аж так змінювати основний закон для цього було не обов'язково. Достатньо було і простіших запобіжників. Наприклад, тієї ж таки сенсорної кнопки, яка б фізично унеможливлювала кнопкодавство.

Для чого в Раді сенсорна кнопка?Для боротьби з кнопкодавством народних депутатів, тобто, щоб вони не могли голосувати ще за когось, окрім себе. Сенсорна кнопка має працювати за іншим принципом – не, як реакція на тепло, а як реакція на відбиток пальця.

Боротьбу з кнопкодавством називають одним із пріоритетних завдань у партії "Слуга народу". Окрім сенсорної кнопки, пропонують забирати мандат за неособисте голосування або штрафувати на 80 тисяч гривень.

А от конституціоналіст Богдан Бондаренко підтримує саме ініціативу Зеленського і вважає, що нічого більше ефективно не спрацює. Натомість він сумнівається у доцільності скорочувати кількість самих депутатів. Він переконаний, що це нічого не дасть.

У президента такий крок пояснюють тим, що скоротилась кількість виборців. У радянській Україні вже у 80-х скорочували парламент з цієї ж причини, а саме з 600 депутатів до 450.


Кількість нардепів вже скорочували

В партії визнають, що самі не знають реальної чисельності населення, бо перепису не проводили вже понад 15 років. Тож, чому обрали цифру 300 – не ясно.

Це не може бути цифра зі стелі, як цього разу. 300 депутатів не зрозуміло звідки це. Чи це вони на око прикинули, що є не дуже добре,
– зауважила Ставнійчук.

Крім того, в основному законі хочуть прописати, що виборча система в Україні – пропорційна. А громадянам – дозволити писати й подавати законопроєкти. Законодавчого спаму у "Слузі народу" не бояться, кажуть, окремим законом все врегулюють.


Законодавчого спаму у "Слузі народу" не бояться

Такі ініціативи успішно працюють у кількох європейських країнах. Наприклад, у сусідній Польщі. Проте громадські активісти зі скепсисом ставляться до ідеї. Мовляв, оскільки і Раду, і президента щойно обрав народ, то нехай беруть і пишуть закони. По-друге, велике питання викликає якість майбутніх народних законів.

Подивіться на рівень петицій на сайті президента, отакий буде рівень і законопроєктів, які подаватимуться,
– заявив координатор громадської організації Centre.UA Андрій Андрушків.

Вітають у громадському секторі ідею запровадження профільних уповноважених з прав людини. Загалом у "Слузі народу" мають аж 465 пропозицій змін до Конституції. Експерти ж схиляються до думки, що правильно було б змінювати Конституцію лише у тих випадках, де дійсно неможливо обійтись законопроєктами чи іншими запобіжниками. І взагалі пропонують підходити до основного закону комплексно, і одночасно з ревізією чинного суспільного договору.