Бензин, дизель, гібрид: яке авто найбільш вигідне

20 серпня 2024, 10:30
Читать новость на русском
СПЕЦПРОЄКТ

Автомобільний ринок дозволяє вибрати машину з будь-яким типом приводу – на бензині, газу, дизпаливі, електриці чи гібридну. У кожного з цих варіантів є прихильники та критики, однак варто просто порахувати, який з них більш вигідний.

Редакція Техно 24 провела власне дослідження і готова ділитись результатами.

Читайте також Безпека в авто: які системи відповідають за здоров'я людини

Бензин

Це традиційні та зрозумілі автомобілістам двигуни. Вони невибагливі та надійні, тому в сервісі не надто дорогі. "Бензиновики" мають величезний ресурс, тож без проблем служать 10 і більше років. Спеціалістів з обслуговування вдосталь навіть у найвіддаленішому населеному пункті.

Водночас автомобілі на бензині найбільш ненажерливі за витратою пального. Наприклад, середньорозмірний кросовер витрачає в місті 11 – 12 літрів бензину на 100 км, на трасі – 9 – 10 літрів. Авто меншого розміру, звичайно, економніші.

Враховуючи, що бензин на сьогодні найдорожчий вид пального на АЗС (станом на серпень 2024 року літр в середньому коштує 56,7 грн), то й витрати автовласника для цього типу машин найбільші. Кілометр пробігу для авто з витратою у 11 літрів на сотню обійдеться у 6,2 грн. Саме тому сучасні бензинові автомобілі все частіше доповнюються електричними моторами та стають гібридними.

SUZUKI Vitara може бути обладнана надійним бензиновим двигуном 1,4 л та електромотором / Фото SUZUKI

Гібрид

Гібридний привід в сучасних автомобілях – це поєднання бензинового та електромотору. Існує кілька типів гібридного приводу – з можливістю дозаряджання від розетки Plug-In Hybrid чи від бензинового мотору.

Наприклад, сучасний кросовер SUZUKI Vitara Hybrid оснащений 1,4-літровим двигуном BOOSTERJET з технологією м’якого гібрида SHVS (Smart Hybrid Vehicle by SUZUKI). Він допомагає збільшити крутний момент бензинового двигуна в тих випадках, коли його не вистачає. При цьому економить пальне – витрачає в комбінованому режимі 6,2 – 6,5 літра на 100 км. Відповідно вартість кілометра шляху на SUZUKI Vitara Hybrid виходить 3,3 гривні на кілометр.

Наявність електромотора (який ще й виконує роль стартера і генератора) дозволяє більш впевнено розганятись та позбавитись так званої "турбоями" в бензиновому турбодвигуні. Гібриди мають непогану динаміку розгону. Наприклад, SUZUKI Vitara Hybrid з автоматичною коробкою та моноприводом розганяється до сотні за 9,5 секунди.

Вартість кілометра шляху на SUZUKI Vitara Hybrid виходить 3,3 гривні на кілометр / Фото SUZUKI

Гібридні авто зазвичай краще оснащені за аналогічні моделі на бензині. Вони не потребують особливого обслуговування чи спеціалістів.

Дизель

Легкові автомобілі з дизельними двигунами доживають останні роки, оскільки вони визнані не надто екологічними. Наприклад, в лінійці японського бренду SUZUKI моделей з дизелями нема. Втім, для комерційної техніки їх використовуватимуть ще довго. Також багато авто з дизелями на вторинному ринку, адже ще кілька років тому в Європі їх випускали у величезних кількостях.

Найбільша перевага дизельних легковиків – їхня економність. Навіть вживаний легковий автомобіль з дизелем витрачає 5 – 6 літрів пального на сотню, при чому незалежно від умов – у місті чи на трасі. Позашляховики більш витратні – до 10 літрів, однак все одно вони набагато економніші, ніж бензинові. Окрім того, дизпальне зазвичай дешевше, ніж бензин – зараз воно коштує в середньому 53 грн за літр. Таким чином кілометр шляху для дизельних легковиків обходиться у 2,9 грн за кілометр, для кросоверів – 5,3 грн.

Серед недоліків авто з дизелем – дороге обслуговування старих моторів, які пройшли понад 200 тисяч кілометрів. Заміна запчастин у них може обійтись у кругленьку суму, яка знівелює всю економію на пальному.

Автогаз

В Україні автомобілі на газу, тобто суміші пропану і бутану, дуже популярні. Головна причина цього – дешевизна та доступність автогазу. Зараз він коштує 28 грн за літр, що майже вдвічі дешевше, аніж бензин. Відповідно вартість кілометра пробігу на автогазі найменша серед викопних видів пального, чим користуються водії таксі та ті, хто багато їздять.

Втім, щоб економити, потрібно спочатку вкласти гроші в переобладнання автомобіля. Адже машин із заводським газовим обладнанням (ГБО) практично немає. Вартість встановлення газового обладнання в сучасне авто становить 500 – 1000 доларів США, ще близько 100 доларів потрібно на його легалізацію (оформлення документів). Тому залежно від того, як багато автовласник їздить, термін окупності такого обладнання становить від 9 місяців до півтора року. Далі пішла економія.

Звичайно, ГБО теж потребує обслуговування (заміни фільтрів, регулювання двигуна, постійної діагностики тощо). Окрім того, витрата газу приблизно на 20% вища, ніж бензину. Тому економії вдвічі не буде.

Вартість кілометра шляху для великого кросовера становитиме 4,5 гривні за кілометр. Втім, українські законодавці вже ухвалили закон, який суттєво збільшує податки на пропан-бутан, тож вартість автогазу вже з осені 2024 року зросте до 5 грн за літр. Таким чином, економія все ще буде, але не настільки суттєва.

Електро

Екологічно чисті електромобілі набувають популярності як в розвинутих країнах світу, так і в Україні. Серед їхніх переваг – чудова динаміка розгону, сучасне мультимедійне оснащення та економність. Однак ця риса суттєво залежить від того, чи є у власника електромобіля можливість заряджатися за побутовим тарифом, а ще краще – нічним. Адже сьогодні в нашій країні діє тариф 4,32 грн за 1 кВт-год, нічний – вдвічі менший.

Якщо взяти "середню" ємність акумулятора сучасного авто в 80 кВт-год, то повний заряд обійдеться у 346 грн, а за нічним тарифом – у 173 грн. Враховуючи, що на цьому заряді можна проїхати в середньому 350 км, тоді вартість 1 км на електромобілі становитиме всього 1 гривню, а за нічним тарифом – 50 копійок. Дешевше – хіба що задарма!

Але така ціна можлива лише для власників будинків чи гаражів, які можуть залишити свою машину на ніч на зарядку. Якщо заправлятись за комерційним тарифом, то він значно дорожчий – 9 – 12 грн на повільних зарядках та 16 –18 грн за кВт-год – на "швидких". Відповідно кілометр пробігу вже буде коштувати 2,0 – 2,2 грн при заправці на повільних публічних зарядках, а також 4 – 5 грн – на "швидких" (а саме такими заправляються під час подорожі на трасі).

Електричні роз’єми бувають різних типів, і вони не сумісні між собою / Фото Freepik

Таким чином заправляти електромобіль у дорозі дорожче, ніж газом та зіставно з дизелем та гібридом.

Окрім того, електромобілі мають суттєві недоліки – вища ціна, невідома надійність (особливо китайських брендів), невеликий запас ходу та швидке втрачання заряду під час швидкої їзди. Сюди варто додати проблеми з різними конверторами для електромобілів з різних країн та брендів, нестачу зарядних пунктів – і проблеми звичайних автомобілістів здадуться дитячими.

Отже, саме гібрид стане оптимальним вибором для тих, хто хоче водити з комфортом, але водночас заощаджувати на поїздках та обслуговуванні. Ще один аргумент на користь гібрида – зараз на високотехнологічний SUZUKI Vitara Hybrid діють знижки до 86 тисяч гривень, тож економія від його купівлі та володіння буде ще більш відчутною.