Як Автодор "закатує" в українські дороги мільярди гривень
Щороку на утримання українських автошляхів з держбюджету виділяють мільярди гривень, але чиновники Автодору традиційно виправдовують відсутність доріг браком фінансування. Мабуть через це змушені впроваджувати новаторські, часто неочікувані технології ремонту.
Гроші витрачені. Асфальт не тримається, а статки та маєтки автодорівців магічним чином зростають.
Орест Проник – голова правління державної акціонерної компанії "Автомобільні дороги України", яка об'єднує всі облавтодори. Орест Юрійович очолив компанію у березні 2014 року, тоді йому ледь виповнився 31 рік. Чоловік має 2 вищі освіти. Трудову діяльність розпочав ще у студентські роки – був помічником Івана Стойка – народного депутата та екс-губернатора Тернопільської області.
Після закінчення університету Проник працював у держпідприємствах виключно на керівних посадах. Бізнесовий досвід начальник "Автодору" не афішує. Але відомо, що свою першу компанію він заснував у 16 років. Згодом став співвласником ще кількох.
Більшість із них залучали до розбудови українських шляхів. Наприклад, одна з київських компаній Проника мала виключне право робити розмітки на дорогах Тернопільської області.
Орест Проник – із династії західноукраїнських шляховиків, які міцно вкорінилися на державній службі та у державних підрядах. Батько Ореста – Юрій, очолює Службу автодоріг Рівненської області, до того обіймав аналогічну посаду в Тернопільській. А у 2003-2005 роках був керівником держкомпанії "Автомобільні Дороги України". Чи міг він тоді подумати, що менше ніж за 10 років у тому ж кріслі сидітиме його син?
Крім того, Юрій Проник – заслужений будівельник України. Він цілком відповідає званню, адже на чиновницьку зарплату зміг "побудувати" чимало нерухомості, переважно в Тернополі. Наприклад, 2012 року пан Юрій купив скромну квартиру на 95 квадратів.
Цікаво, що ділянка, на якій стоїть будиночок, – власність тернопільської міської ради, її призначення – городництво. Дружина Юрія Проника орендувала її три роки тому і, як бачимо, виростила не лише огірки.
У селі Софіївська Борщагівка сусідом головного "автодорівця" є "діамантовий прокурор" Олександра Корнієць. Будинок любителя коштовностей оцінюють щонайменше у 10 мільйонів гривень. Здається, хатка Ореста Проника коштує не менше.
Схоже, дорожню галузь Тернопільщини Проники перетворили на клановий бізнес. Старійшина клану – Степан Проник очолював Деренівський асфальтобетонний завод – дочірнє підприємство Тернопільського облавтодору.
Родича Ореста – депутата Тернопільської міськради Андрія Грегоращука – пов'язували зі шляхобудівним підприємством "Техно-Буд-Центр". Підприємство виграло чимало тендерів на ремонт доріг у Тернопільській та Рівненській областях, а в останні роки компанія розширила тендерні горизонти на Львівську, Чернівецьку та Хмельницьку області. Сайт "Наші гроші" підрахував, що сума підписаних з нею договорів становить більше півтора мільярда гривень.
У вартість кожного літра палива закладено дорожній збір. Водії, купуючи пальне, сплачують його автоматично. Гроші ідуть на утримання доріг та Автодору. Здається, чиновники іноді забувають, хто на кого працює.