Безпека на дорогах: як вгамувати головних "шумахерів" без шкоди для гаманців українців
Україна проходить через одне із найскладніших випробувань у своїй історії. Але, на жаль, чимало українців страждають і від проблеми, яка відійшла "у тінь" в останні 2 роки. Йдеться про ситуацію на дорогах.
Про те, що відбувається на українських дорогах, головних винуватців та що допоможе досягти змін – у матеріалі 24 Каналу.
Зверніть увагу На пошти українців приходять листи нібито від ОП: ворог запустив нову ІПСО
Яка ситуація з дорожніми аваріями в Україні за останні роки
За підсумками 2023 року, на українських дорогах загинули понад 3000 осіб, а травми через ДТП отримали майже 30 тисяч українців. Обидва показники у порівнянні з минулим роком дуже суттєво зросли: на 9,4% та 27,5% відповідно, за даними "Патрульної поліції". Найбільше постраждалих та загиблих зафіксували у таких регіонах:
- Дніпропетровська область;
- Одеська область;
- Київська область;
- місто Київ;
- Харківська область;
- Львівська область.
Загалом з 2014 року у дорожньо-транспортних пригодах щорічно гине, як правило, понад 3 тисячі людей. Варто виділити окремо 2022 рік, який став поворотним для України. Спершу, за даними патрульної поліції, кількість ДТП зменшилася приблизно на третину. Проте ці дані не враховують, зокрема, аварії на тимчасово окупованих територіях України, тож змалювати повну картинку дуже складно.
Чітко зрозуміло одне, що швидкість – це головний фактор ризику на українських дорогах. При цьому це стосується як безпосередньо водіїв та пасажирів, так і звичайних пішоходів. Серед них, на жаль, досить часто є діти.
Наслідки аварій для економіки, які варто знати
Будь-яка ДТП стає додатковим навантаженням на економіку країни та служби екстреної допомоги, які щонайменше останні 2 роки працюють в авральному режимі. Зокрема, фахівці зі Світового банку шляхом відповідних розрахунків з’ясували, що соціально-економічні втрати України від ДТП оцінюють в 4,5 мільярда доларів США на рік. У перерахунку на ВВП України йдеться про 3,4%. Такі дані ще у 2017 році озвучив тодішній керівник медичного департаменту МОЗ Андрій Гаврилюк, згідно з "Економічною правдою".
Також аварії на дорогах відразу "падають на плечі" медиків, рятувальників та поліціянтів. Цей момент можна розглядати з декількох сторін:
надзвичайні навантаження на ці служби (адже саме вони першими прибувають на місце події),
це ресурси (пальне, техніка, заробітна плата тощо),
гроші, які однозначно можна використати в рази ефективніше.
І головне, що Україна безповоротно втрачає найцінніший ресурс – людей, які могли б відкривати бізнеси, працювати, платити податки та бути задіяними у різноманітних економічних активностях та сприяти розвитку держави в цілому.
Хто відповідальний за більшість аварій
Перше і головне, за даними Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), переважна більшість учасників дорожнього руху не хочуть завдавати шкоди собі чи іншим людям. Ба більше, вони готові дотримуватися правил дорожнього руху.
Проте є одна важлива деталь, яка кардинально впливає на ситуацію, – це меншість, яка завжди ігнорує правила та майже всі види покарання за порушення правил дорожнього руху. Хоча ця категорія водіїв невелика, але вона відповідає за основну частину ДТП в Україні, згідно з міжнародними дослідженнями та рекомендаціями, які були опубліковані експертами ЦЕДЕМ.
Наприклад, люди молодого віку, а також люди з вищим рівнем достатку та певним статусом у суспільстві схильні частіше порушувати правила на дорогах, й для них поточні штрафи не стають ефективним важелем впливу. Це є ознакою того, що необхідно шукати інші варіанти для зміни ситуації на краще, адже більшості аварій, смертей та травмувань реально було б уникати, лише дотримуючись правил дорожнього руху.
Цікава деталь! В Україні перевищення швидкості на 20 кілометрів водії загалом не сприймають як порушення (все тому, що грошовий штраф в Україні передбачено тільки за перевищення швидкості більше ніж на 20 км/год). На жаль, це один із видів соціально визнаної норми, від якої в обов’язковому порядку варто позбуватися. Цю норму треба приводити у відповідність з ПДР: обмеження 50 чи 90 має означати саме 50 та 90, а не 70 та 110, пояснюють в ЦЕДЕМ.Як можна змінити ситуацію
На сьогодні одним із найбільш ефективних та дієвих інструментів для боротьби з порушниками на дорогах, а особливо самопроголошеними "шумахерами", які несуть відповідальність за більшість серйозних ДТП, називають систему штрафних балів для водіїв, які нараховують у разі вчинення ними правопорушень на дорозі.
До переваг цієї системи можна віднести її ефективність. Доказом цього є досвід багатьох європейських країн, які таким чином зуміли суттєво підвищити рівень безпеки на своїх дорогах. Серед них, як приклад, Польща та Іспанія.
Для розуміння, в Україні наразі діє система, у рамках якої можна сплачувати штрафи "зі знижками". Для завзятих порушників це може бути таким собі закликом до повторення небезпечних ситуацій або "податком" на порушення правил дорожнього руху. Тоді як у Польщі завдяки цій системі, згідно з даними аналітиків, за 10 років вдвічі вдалося знизити рівень смертності та травматизації на дорогах (читати – як працює система штрафних балів), в Латвії також зафіксовані успішні результати.
Штрафні бали в Європі / Фото "За безпечні дороги"
По-друге, це вид немонетарного покарання за порушення правил дорожнього руху. Тобто змін можна досягти без удару по "кишенях". Більшість людей вважає, що ситуація на дорогах зміниться після збільшення штрафних санкцій. Проте це не той випадок.
Як згадували раніше, за велику частину аварій відповідальні ті особи, для яких фінансове покарання по суті не відіграє ніякої ролі. Тим паче там немає накопичувального ефекту, тоді як у системі штрафних балів врахували цей момент. Тож, досягнувши певного рівня, можна втратити право керування транспортним засобом.
Тобто цей інструмент допоможе приборкати порушників, які системно ігнорують правила дорожнього руху. Зокрема, це стосується тих, хто покладається на свій статус або фінансове становище. Це також сприяє поширенню принципів справедливості та невідворотності покарання у суспільстві, за словами Віктора Загреби, координатора кампанії "За безпечні дороги".
Просте підвищення штрафів непропорційно вдарить по найбільш, скажімо, малозабезпечених людях. Людях, які чесно працюють, заробляють свою зарплату, намагаються дати собі раду, особливо в умовах війни, економічної кризи. А досвід країн, які ми досліджували, свідчить, що, коли ця система запроваджується, то результати помітні одразу. Це просто має величезний позитивний вплив на поведінку людей, особливо тої вузької групи водіїв, від яких виникає переважна більшість проблем,
– додав експерт.
За що можуть нараховувати штрафні бали / Фото "За безпечні дороги"
Важливо! Штрафні бали для водіїв не будуть ефективно працювати, якщо не підходити до розв’язання проблеми системно. Для загального покращення ситуації потрібне ефективне законодавство, хороша інфраструктура, просвіта суспільства, притягнення до відповідальності. Ще один критично важливий момент – політична воля чинного керівництва України, яке, за оцінками експертів, не проявляє необхідного рівня залученості.Очільниця ЦЕДЕМ Олеся Холопік так пояснила важливість системи штрафних балів для водіїв в Україні:
Я думаю, що для чинної влади вкрай важливо повертати тему безпеки на дорогах до порядку денного. Тому що це про людські життя, які можна вберегти, а аваріям – запобігти. Адже щодня гине багато людей, які також є частиною працездатного населення України. Це люди, які працюють, які сплачують податки, які інвестують у державу, які, в тому числі, за неї воюють. А з поверненням актуальності для теми смертності на дорогах це буде сприяти впровадженню системи штрафних балів, адже це одне з рішень, які будуть спрямовувати на зменшення смертності і травматизму.
Олеся Холопік також підкреслила, що запровадження системи штрафних балів допоможе Україні інтегруватись у ЄС. Нагадаємо, що це також питання нашого цивілізаційного вибору. За словами експертки, перш за все це важливо, тому що йдеться про різні європейські практики, які є дієвими та ефективними. Також це спосіб продемонструвати наші наміри до європейських цінностей:
- збереження життів людей;
- створення безпечного середовища і власне синхронізація фактичного законодавства в частині тих законів і практик, які працюють в ЄС.
Центр демократії та верховенства права спільно з іншими громадськими організаціями розробив пропозиції змін до законодавства та сподівається на конструктивну роботу з депутатами, патрульною поліцією та громадським сектором, щоб втілити в Україні систему, схожу на польську.