Система DoZorro, або Геть швабри по 2500

1 листопада 2016, 21:00
Читать новость на русском

З 1 листопада розпочав роботу моніторинговий портал DoZorro. Його завдання: не допустити ситуацій зі швабрами за 2500 гривень і таксі за 350 у системі електронних закупівель. Як діятиме цей портал та які вдосконалення обіцяє — дізнавались журналісти сайту "24".

DoZorro.org – така адреса порталу в Інтернеті, що створить унікальну базу даних реальних оцінок закупівельників, постачальників та окремих тендерів. Завдяки йому кожен може дивитись усі дані по закупівлях та знаходити порушення.

Ідея DoZorro дозволяє консолідувати зусилля усіх зацікавлених у забезпеченні здорової конкуренції в сфері публічних закупівель. Порушники – як занадто креативні замовники, так і недобросовісні постачальники, тепер як на долоні. Повідомляйте про порушення, пишіть відгуки, оцінюйте роботу – це в інтересах усіх нас як платників податків,
– закликав під час презентації порталу заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.

Як діє портал

Портал DoZorro створено і і адмініструється організацією Transparency International Україна. DoZorro напряму під'єднаний до бази даних ProZorro через відкритий API. Перехід до функцій порталу буде доступним з електронних майданчиків, підключених до ProZorro. Таким чином DoZorro – частина єдиної системи публічних закупівель Україні.

Як розповів директор Програми інноваційних проектів Transparency International Україна Віктор Нестуля, окрім DoZorro буде запущено ще моніторингову програму, яка покликана розбудувати інфраструктуру навколо системи електронних закупівель, задля найкращої якості за менші гроші.

Власне, ProZorro – це сервіс, який надає послуги. І було б добре, аби користувачі могли сказати, наскільки висока якість цього сервісу. Якщо громадянин скористався послугами Uber чи сервісом бронювання житла, у нього є можливість залишити відгук чи зауваження на порталі цього сервісу. Адміністратори системи накопичують цю інформацію і розуміють, що саме треба змінити, аби покращити свій сервіс. Такий інструмент у публічних електронних закупівлях – це і є DoZorro.

Доступ до нього сьогодні вже відкритий для усіх. Можна залишати фідбек через Фейсбук або авторизацію чи через доступ майданчиків, що є учасниками ProZorro,
– уточнив Нестуля.

На кожен із етапів закупівлі будь-який користувач системи може структуровано надати інформацію про те, що сподобалось, а що ні, чи є якісь проблеми з виконанням контракту, як зі сторони замовника, так і постачальника. Цей відгук буде систематизовано, направлено в аналітичний відділ і згодом на нього буде певна реакція – або адміністратора, або контролюючих органів.

Багатосторонній діалог

До того ж, DoZorro – це багатостороння комунікація. У ній приймає участь, не тільки замовник і виконавець, але і громадськість і контролюючі органи: це не лише можливість громадськості чи бізнесу подати відгук, але і можливість замовника відреагувати на зауваження, а контролюючому органу – взяти зауваження в роботу. За результатами відгуків будуть формуватися профайли кожного замовника і учасника. Це перший крок до рейтингування.

Ми також навчаємо і збираємо на порталі найкращі практики по моніторингу. Вже сьогодні там можна ознайомитися з інструкціями, розробленими Центром протидії корупції, Transparency International,
– розповів Нестуля.

Так само DoZorro може знайомити користувачів з інструментами, які вже доступні: антикорупційний монітор, "007", інші аналітичні модулі системи ProZorro. Також – навчання по роботі з аналізом великих даних.

Ефективне оскарження

Кожен має розуміти, як оскаржити несправедливі торги, незалежно від того, чи ви представник громадськості, чи бізнесу, акцентував Нестуля. На сайті вже є інструкції, як працювати в тих чи інших випадках. А у версії 2.0, яку планують на 2017 рік, вже має з'явитися можливість звернутись до контролюючих чи правоохоронних органів онлайн.

Однак Максим Нефьодов наголосив: зараз головна мета – накопичити інформацію задля підвищення якості торгів. Тому що далеко не завжди проблема стосується корупції, частіше це просто неефективність чи непрофесіоналізм – з обох боків.

Більшість проблем в закупівлях не потребують того, щоб виїжджала група захвату, спецназ і когось арештовувала. Це питання неефективності, поганих процедур і нерозуміння держслужбовців, навіщо взагалі економити,
– пояснив заступник міністра.

Нефьодов уточнив, що сьогодні ProZorro ефективно співпрацює з Державною аудиторською службою. Представники цього департаменту, в тому числі і регіональні філії, користуються модулем аналітики і за їхніми відгуками розробляється новий функціонал. Це ж стосується і Національного антикорупційного бюро і Антимонопольного комітету – завдяки модулю аналітики слідкують, що відбувається у системі закупівель.

Але ми зацікавлені у тому, щоб кошти платників податків використовувались ефективно. А не щоб їх вкрали, а ми потім когось догнали і покарали, і посадили. Краще показати таким людям, що ми за ними слідкуємо. І виховувати кращі практики поведінки,
– сказав заступник міністра.

За інформацією Нефьодова, лише у 3% випадків проведених тендерів була отримана якась зворотна реакція на них. 1% з них містили скарги, і лише 0,5% – конструктивні скарги. Якщо виходити з цих цифр, то у нас все добре, і можна розійтись. Але це не так. І перший крок до вирішення проблеми – її ідентифікація, впевнені у Мінекономіки. Завдяки DoZorro якраз і можна буде з'ясувати: хто порушники, що продукує проблеми, і як їх позбутися.

Читайте також: Система електронних закупівель ProZorro: зради і перемоги