Як вчити дітей, якщо виключають світло: секрети від досвідчених педагогів

21 листопада 2022, 14:17
Читать новость на русском

Джерело:

Освіторія

В Україні через кризу в енергетиці, спричинену ракетним терором Росії, часто виключають світло. Відсутність електроенергії негативно впливає на навчання дітей.

Однак навіть у такий складний час можна навчатися та навчати ефективно. Про свій досвід робити розповіли педагоги. 

Читайте Як розважити дитину, якщо немає світла: 40 найкращих ігор

Як навчати дітей, якщо немає світла 

Учитель біології у київській гімназії, автор підручників із біології, телеведучий Максим Рудич розповів, як ефективно навчати дітей навіть у разі відключень електроенергії.  

У цьому допоможуть:

  • ментальні карти;
  • навчальні платформи;
  • соцмережі;
  • дослідження поза класом.
  • Ментальна карта (мапа думок)

Щоб допомогти учням швидко наздогнати й пригадати матеріал "втраченого" уроку, вчитель пропонує на початку наступного уроку намалювати ментальну карту (мапу думок) відповідної теми. Дітям це дуже подобається: вони обожнюють анімувати свої конспекти. Добре, якщо ваші учні робитимуть ментальні мапи різнокольоровими фломастерами та олівцями. Тож:

  • оберіть головну тему ментальної карти;
  • від цієї теми відведіть кілька ліній –  це додаткові підтеми, що стосуються основної (дивіться малюнок нижче);
    • взаємодійте з дітьми напряму. Окрім того, що вони малюють карту собі в зошит, ще й активно висловлюють ідеї та здогадки. 

Ось приклад створення ментальної карти та додаткових завдань із підручника біології для 8 – го класу (автори К. Задорожний, М. Рудич):

Малювання такої мапи думок дуже швидко активізує освітню діяльність, уточнює педагог. А ще ця активність допомагає розвивати критичне мислення. Такі ментальні карти можна створювати на будь-яких уроках і навіть на будь-якому етапі уроку.

  • Захопливі дослідження поза класом

Рудич радить батькам придбати електронні конструктори. Тобто такі, що не потребують живлення з розетки, а достатньо батарейок. Під час складання схем дитина вивчить чимало важливого в темі "Електрика" та розширить сферу природничих компетентностей на новому рівні критичного мислення.

  • Власна платформа школи з матеріалами для всіх уроків

Школам життєво необхідно створити спеціальні платформи, де зберігатимуться всі матеріали, відеоуроки, пропонована література, навчальні медіафайли для всіх уроків. Найпростіша з таких платформ – Classroom. Щойно включають світло, учні можуть опрацювати тему. Вчителю достатньо дати посилання на потрібні матеріали.

  • Соціальна мережа для зв'язку з учнями

Учителям варто мати з учнями чат, куди вони надсилатимуть цікавинки до конкретного "втраченого" уроку чи теми. При цьому можуть надсилати 3D – анімації, різні короткі відео. 

  • Цікавинки з MozaBook, що корелюються з темою уроку

Рудик також розповів, що просить своїх учнів завантажити в телефони або планшети безкоштовний застосунок MozaBook. Він працює навіть без підключення до інтернету. І коли включають світло, учні вже знають, що можна цікавенького передивитись у цей момент. А це – цифрові уроки, 3D – презентації, анімації.

До теми Дихай, рухайся, відпочивай: вправи для школярів, які допоможуть перезавантажити мозок

А вчителька хімії ліцею імені Артема Мазура із Хмельницького, фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2020 Наталія Зима поділилася своїм методом. 

Що допоможе:

  • перевернутий клас;
  • ВШО;
  • форма зворотного зв'язку;
  • тестування без обмеження часу.
  • Метод перевернутого класу + форма зворотного зв'язку

Ідея перевернутого класу дуже допомагає, якщо урок пропущено, а вчителю важливо, щоб цю тему діти засвоїли якісно. Можна діяти за таким планом:

  • дайте учням посилання на відео з платформи ВШО або зроблений особисто вами урок. Важливо: мають бути короткі та аргументовані відеопояснення;
  • підготуйте практичні завдання до тієї теми, яку учні опрацювали вдома. А вже на наступному уроці діти продемонструють, що засвоїли. Також  знайдуть практичне застосування отриманій інформації;
  • надішліть учням форму зворотного зв'язку в Google-формі. Попросіть написати в ній всі запитання, які виникали в них під час перегляду навчального відео, опрацювання конспекту. На наступному уроці опрацюйте ці питання разом із класом. Коли ваші учні навчаться ставити запитання – навчання вийде на новий рівень.