Електроенергія як товар: що обіцяє закон про ринок електричної енергії
Верховна Рада проголосувала за законопроект про ринок електричної енергії в Україні. Це документ, що закладає основи для створення конкурентного ринку електроенергії, а також впроваджує норми Третього енергетичного пакету ЄС.
Головна ідея введення енергетичних ринків – це створення умов для вільної конкуренції, вільного доступу ринків постачальників до ринку – як вітчизняних, так і іноземних. Законопроектом передбачається революційна зміна моделі ринку: сутність відносин на ринку електричної енергії принципово міняється з моделі пулу (єдиного покупця), яка наразі існує, на кількарівневу модель ринку.
Поки що законопроект про ринок електроенергії українські парламентарі прийняли у першому читанні.
Регулюючі органи
Перш ніж ринок електроенергії в Україні запрацює, потрібно буде зробити ще декілька кроків.
Перший: створити незалежний регуляторний орган. Точніше, не створити, а зробити його дійсно незалежним. Цей крок регулює вже прийнятий у вересні закон про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг. Цей регулятор, будучи незалежним, повинен об’єктивно оцінювати як витрати, так і стан ринку, створити умови рівного і вільного доступу до цього ринку іншим стороннім учасникам. На цього регулятора буде покладатися розробка і затвердження методик формування ціни по категоріях, ціни на допоміжні послуги, на послуги диспетчерського управління, на розподіл електроенергії, визначення сплати за приєднання, – всю методику, яка має на увазі доступ до узагальненого поняття "ринок електроенергії" в тій чи іншій частині.
Другий крок: має бути створений ще один важливий орган – контролюючий, наглядовий за електроенергетикою.
Стаття 9 законопроекту про ринок електроенергії говорить, що державний контроль у цій сфері здійснює центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері нагляду у цій галузі. І на нього також покладаються перевірки, аудити, забезпечення безперебійного постачання. Цього органу станом на сьогодні немає – його теж потрібно сформувати. Його повноваження, можливості і функції, скоріш за все, визначатимуться Кабінетом міністрів. Навряд, чи буде це окремий закон,
– пояснив у коментарі сайту "24" аналітик Андрій Вігірінський.
Третій крок: необхідні інституційні перетворення на рівні наших вертикально інтегрованих компаній. Розподільчі і постачальні компанії повинні бути відділені операційно і бухгалтерськи тощо від процесу створення електроенергії.
Потрібно розробити підзаконно-нормативну базу, технічний супровід, і взагалі – має бути підготовка ринку. Має бути перехідний період, поки ринок під лаштується,
– прокоментував сайту "24" прийняття законопроекту енергетичний експерт Валентин Землянський.
Коли ринок електроенергії запрацює
У Європі ринок електроенергії формувався понад 10 років. Звісно, там він більший і суб’єктів більше. У нас закон відводить для формування ринку 2-річний адаптаційний період.
Якась частина норм вступить вдію через півроку, якась – через рік, ще якась – через 18. А у повному вигляді ринок електроенергії на добу наперед та внутрішньодобовий у повній мірі повинні запрацювати через 2 роки,
– пояснив Андрій Вігірінський.
Алгоритм такий – до повного формування нового складу НКРЕКП передбачено півтора роки. Далі воно повинно буде затверджувати методики і регуляторні документи для ринку електроенергії.
Закон і тарифи
На момент запуску ринку в повній мірі, цілком вірогідно, тариф для населення буде зростати. Це один з негативних моментів створення ринку електроенергії для споживачів – відзначив Дмитро Марунич.
Андрій Вігірінський погодився, що держава тут залишає для себе можливість для маневру, використовуючи такі поняття як "суспільна потреба", "кінцевий споживач", "постачальник останньої надії". Це залишає момент для встановлення тарифу для споживача як фізичної особи, однак в той же час встановлюючий тариф для такого споживача – трошки нижчий від ринкової вартості.
Держава повинна вказати конкретні строки, коли цей тариф буде приведений до ринковості, економічності, обґрунтованості. Тобто цей етап, коли всі розраховують, що електроенергія подорожчає в п’ятий раз і на цьому все закінчиться – виходячи з формули, яка на сьогодні закладена і ніким не скасована в тарифі на електроенергію, в її виробництві, враховуючи інфляцію і девальвацію при повноцінному запуску ринку, тариф для населення зросте,
— пояснив аналітик.
Однак ціна повинна бути економічно обґрунтована, містити в собі складову для інвестиційного розвитку, для розвитку мереж, ремонту тощо, відзначив Вігірінський. З запуском цього ринку в повній мірі ціну формуватиме попит і пропозиція на товар. Та ціна, яку зможе заплатити промисловість, і та ціна, яка буде більш-менш прийнятна для виробника. Разом з тим, виробник не зможе диктувати якусь космічну ціну, бо в той момент, коли запрацює ринок електроенергії, наш виробник чи постачальник, в тому числі, буде обмежений тарифом, який є за кордоном. Тому що великі підприємства матимуть можливість укласти договори на імпорт електричної енергії.
Ризики і недопрацювання
Як пояснив у коментарі сайту "24" директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич, у цьому законопроекті не вирішено кілька принципових речей. Зокрема – яким чином буде формуватися фонд, за рахунок якого компенсуватимуться відносно високі витрати окремих видів генерації на виробництво електричної енергії. Крім того, існує величезна проблема боргів.
Якщо закон буде ухвалено, то як в поточних реаліях, за умови величезних боргів на ринку електричної енергії, а вони перевищують 40 мільярдів гривень, як цей ринок зможе почати працювати? Відповіді на це питання немає у представників галузі. Це надскладне питання і воно законопроектом не вирішується. Але без його вирішення нереально, щоб закон запрацював. Бо має все обнулитися. А хто ж ці борги погашати буде?
— висловив сумнів Марунич.
Андрій Вігірінський припустив можливість виникнення спекулятивних моментів навколо теми побутових споживачів – як їм будуть постачати електроенергію, як вони будуть захищені.
Але в цілому гарантії прописані, каже ескперт – через можливості Кабміну. Уряд не дасть можливості встановлювати побутовим споживачам тариф, аналогічний промисловим до моменту, доки доходи не дозволять оплачувати цей тариф.
До 2019 року це точно не станеться. А, зважаючи на ситуацію в нашій економіці, – не буде і у 2019 році такого, щоб ми сплачували за ринковим тарифом,
– уточнив аналітик.
Умови для успішної роботи ринку
Головне, наголосив Валентин Землянський, – платоспроможність населення. Доки люди не зможуть сплачувати на ринковою ціною, в нормальному сенсі цього слова, без прив’язки до паритетів та ще чогось, коли тарифи будуть відповідати платоспроможності – тоді ринок запрацює. А ринкова ціна означає, що вона має визначатися за рахунок співставлення попиту і виробництва
Експерт нагадав, що є прецедент: ми прийняли закон про ринок газу. Але ми як споживачі, окрім тарифів, нічого не відчули.
Так само буде і з ринком електричної енергії. Доки не буде стабільної економіки, доки ситуація не стабілізується – ніякі найкращі закони ситуацію не змінять,
– відзначив Землянський.
Однак експерти солідарні в тому, що закон про ринок електроенергії приймати потрібно, і рухатись у цьому напрямку теж. В Україні зараз енергетика працює на виснаження, не має ресурсу для розвитку. Але паралельно головне завдання уряду – працювати над збільшенням платоспроможного попиту.
Читайте також: Тарифи на електроенергію у жовтні зростуть майже на 10%