Крупним планом: Чому ям на українських дорогах тільки більшає?
Чому ям на українських дорогах більшає і нема на те ради? Відповідь на це питання мають дати спеціальні дослідницькі компанії. Державне підприємство "Укравтодор" заплатить майже 10 мільйонів гривень, аби зрозуміти, чому не вдається вчасно залатати вибоїни на шляхах.
"Дорцентр", який досліджуватиме проблему неможливості вчасного ремонту українських доріг, входить до структури "Укравтодору". Тобто понад 2 мільйони гривень держпідприємство фактично заплатить собі. Але за що саме, які проводитимуть роботи і за якими технологіями, в "Укравтодорі" повідомити відмовилися. Мовляв, такої інформації ще немає.
"Фінансування робіт здійснюватиметься за рахунок коштів спецфонду держбюджету, призначених для фінансування розвитку мережі і утримання доріг. Основною метою наукових досліджень є найбільш своєчасне та повне задоволення потреб дорожнього комплексу в нових прогресивних технологіях", - повідомили у прес-службі "Укравтодору".
За два роки "Укравтодор" на наукові дослідження уже витратив більше 40-ка мільйонів гривень. Втім, це не допомогло зробити безпечними українські дороги. Якість навіть новозбудованих шляхів критично низька, - свідчить експерт Геннадій Рябцев, адже нерідко будують з порушенням усіх норм. Згідно із держстандартом товщина асфальтного покриття має бути 10-12 см, втім, будівельники економлять. Шар худне на половину - до 5-ти см. А асфальт кладуть просто на пісок.
“Якщо у Китаї будується дорога, то гарантії, які надають ті, хто будують цю дорогу, - 20 років. У нас вона 2-3 роки. Здійснюють ремонт, коли дорога найбільше завантажена. Коли на дворі 25-30 градусів тепла і асфально-бетонне покриття - воно узагалі не застигає. Воно розповзається тут же, як пройшов каток”, - розповів заступник директора науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
Асфальт у містах сповзає після чергової зливи або сніжної й морозної зими. Зокрема, у столиці він ледь не щодня провалюється, утворюючи величезні ями посеред автошляхів. Експерти підрахували, що будівництво одного кілометра дорожнього покриття Україні чи не найдорожче у Європі - майже 5 мільйонів доларів. У країнах ЄС ціна майже вдвічі нижча.
Та про нові дороги українцям доводиться лише мріяти. Хоча щороку у дорожні ями закопуються мільярди.
Цього року, кажуть в "Укравтодорі", на те, аби хоч якось підлатати дорожнє решето витратять більше 5-ти мільярдів гривень. Наступного року за лагодження шляхів з кишені платників податків витягнуть вже 10 мільярдів. Це при тому, що кожен водій з кожного літра пального сплачує в середньому майже чотири гривні в дорожній фонд.
Міські дороги надовго можуть залишитися без ремонту. "Укравтодор" надумав передати автошляхи регіонального значення на баланс місцевої влади.
“Це принцип, який є в управлінні багатьох європейських країн. І навіть у наших північних сусідів - Білорусі і Росії. Неправильно, коли рішення щодо ремонту тієї чи іншої ділянки між двома селами, приймаються у Києві і ресурси розподіляються у Києві”, - каже голова "Укравтодору" Євген Прусенко.
Тим часом експерти б`ють на сполох: регіональні автошляхи нині в найгіршому стані за всі роки незалежності. В областях не можуть вирішити навіть елементарні дорожні проблеми. Наприклад, у селі Грушівка на Буковині три роки тому міст змило повінню. Селяни переходять річку убрід або крокують в обхід 12 кілометрів.
За даними Кабінету Міністрів, капітального ремонту потребують 97% українських доріг. В "Укравтодорі" заявили, що на це потрібно 500 мільярдів гривень. Річний бюджет України менший від цієї суми на 100 мільярдів.