"Дорцентр", який досліджуватиме проблему неможливості вчасного ремонту українських доріг, входить до структури "Укравтодору". Тобто понад 2 мільйони гривень держпідприємство фактично заплатить собі. Але за що саме, які проводитимуть роботи і за якими технологіями, в "Укравтодорі" повідомити відмовилися. Мовляв, такої інформації ще немає.
"Фінансування робіт здійснюватиметься за рахунок коштів спецфонду держбюджету, призначених для фінансування розвитку мережі і утримання доріг. Основною метою наукових досліджень є найбільш своєчасне та повне задоволення потреб дорожнього комплексу в нових прогресивних технологіях", - повідомили у прес-службі "Укравтодору".
За два роки "Укравтодор" на наукові дослідження уже витратив більше 40-ка мільйонів гривень. Втім, це не допомогло зробити безпечними українські дороги. Якість навіть новозбудованих шляхів критично низька, - свідчить експерт Геннадій Рябцев, адже нерідко будують з порушенням усіх норм. Згідно із держстандартом товщина асфальтного покриття має бути 10-12 см, втім, будівельники економлять. Шар худне на половину - до 5-ти см. А асфальт кладуть просто на пісок.
“Якщо у Китаї будується дорога, то гарантії, які надають ті, хто будують цю дорогу, - 20 років. У нас вона 2-3 роки. Здійснюють ремонт, коли дорога найбільше завантажена. Коли на дворі 25-30 градусів тепла і асфально-бетонне покриття - воно узагалі не застигає. Воно розповзається тут же, як пройшов каток”, - розповів заступник директора науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
Асфальт у містах сповзає після чергової зливи або сніжної й морозної зими. Зокрема, у столиці він ледь не щодня провалюється, утворюючи величезні ями посеред автошляхів. Експерти підрахували, що будівництво одного кілометра дорожнього покриття Україні чи не найдорожче у Європі - майже 5 мільйонів доларів. У країнах ЄС ціна майже вдвічі нижча.
Та про нові дороги українцям доводиться лише мріяти. Хоча щороку у дорожні ями закопуються мільярди.
Цього року, кажуть в "Укравтодорі", на те, аби хоч якось підлатати дорожнє решето витратять більше 5-ти мільярдів гривень. Наступного року за лагодження шляхів з кишені платників податків витягнуть вже 10 мільярдів. Це при тому, що кожен водій з кожного літра пального сплачує в середньому майже чотири гривні в дорожній фонд.
Міські дороги надовго можуть залишитися без ремонту. "Укравтодор" надумав передати автошляхи регіонального значення на баланс місцевої влади.
“Це принцип, який є в управлінні багатьох європейських країн. І навіть у наших північних сусідів - Білорусі і Росії. Неправильно, коли рішення щодо ремонту тієї чи іншої ділянки між двома селами, приймаються у Києві і ресурси розподіляються у Києві”, - каже голова "Укравтодору" Євген Прусенко.
Тим часом експерти б`ють на сполох: регіональні автошляхи нині в найгіршому стані за всі роки незалежності. В областях не можуть вирішити навіть елементарні дорожні проблеми. Наприклад, у селі Грушівка на Буковині три роки тому міст змило повінню. Селяни переходять річку убрід або крокують в обхід 12 кілометрів.
За даними Кабінету Міністрів, капітального ремонту потребують 97% українських доріг. В "Укравтодорі" заявили, що на це потрібно 500 мільярдів гривень. Річний бюджет України менший від цієї суми на 100 мільярдів.