Екзотично й дуже дорого: кілька нюансів, які українцям треба знати про вибори у США

5 листопада 2024, 14:15
Читать новость на русском

Про американські вибори нам варто говорити настільки обережно, наскільки ми здатні на дипломатичну мову. Це питання поваги, невтручання в чужі виборчі цикли та "не давати поради, коли вас не просять", що є певною мудрістю.

Екзотична американська виборча система

По-перше, лише десяток людей з України бере участь у місіях спостереження, за результатами яких буде зібрано статистичну, якісну інформацію на основі методології та включеності багатьох, а потім видано звіт і оцінку. Тож не хочеться дискредитувати їх роботу, називаючи спостереженням скринінг ситуації напередодні дня голосування в штаті чи навіть двох. Про це Ольга Айвазовська повідомила на сторінці у фейсбуці, інформує 24 Канал.

Читайте також Фінальна битва за Молдову відбудеться у 2025 році

По-друге, важливо і нам поважати особливості виборів в США, якщо ми хочемо аналогічного щодо себе. Дуже екзотична та для нас нелогічна виборча система, про реформу якої час від часу йдуть дискусії всередині країни, не є випадковою.

Хто вивчав історію заснування США та особливості суспільного договору, пам'ятає, що така система управління державою є елементом суспільного договору між елітами, а виборча система – похідне явище. Їм не так просто змінювати систему порівняно з нами, бо це частина ідентичності та уявлення про баланс впливів.

Зараз вона не працює так, бо ключове рішення, як і виборча кампанія, зараз відбувається лише і переважно в штатах, які хитаються. Але кожен штат має виборчі особливості, тому що вони мають ці особливості у всьому, як окремі держави зі своїми конституціями. І коли ці, такі строкаті, штати обирають главу виконавчої гілки влади, вони демонструють єдність.

Я з великим інтересом тут, у Вашингтоні, слухаю самокритичні заяви про систему, але порад давати не буду. Також різноманіття пов'язане з одночасним проведенням різних виборів, і кожен штат процедури під одну з кампаній змінювати не готовий. Це своєрідна ознака самоврядності.

Що треба знати про дорогущу передвиборчу кампанію у США

У США надзвичайно дорога виборча кампанія. Це пов'язано з її тривалістю у майже рік, кількістю виборів, розміром економіки та мобілізацією електорату і спонсорів через грошові донації у виборчу кампанію всіх: від виборця малого достатку до мільярдера.

Важливо Юридично необов'язково: як міністри країн світу домовилися повертати українців з Росії

Кампанія коштує понад мільярд для кожного зі штабів, але коли експерти та журналісти починають чути питання щодо здешевшання кампанії, то порівняння працює найкраще.

У США витратили на цукерки та костюми під час Геловіна понад 11 мільярдів доларів. Тому чи є проблемою 16 мільярдів на кампанію з виборів президента? У свій час Верховний суд визначив, що обмеження фінансових витрат на виборчу кампанію/агітацію є обмеженням свободи слова та вираження. Фактично якщо у кандидатів не буде можливості збирати та витрачати, скільки є можливості, то вони не можуть донести до виборців інформацію.

З 16 мільярдів по мільярду зібрали основні кандидати (Камала Гарріс зібрала 1 мільярд доларів за 3 місяці), решту – партії, але найбільше – незалежні треті сторони, які й створюють тіньову частину через формальну неналежність до політичних груп.

В Аризоні громадяни ініціювали через референдум відкриття та підзвітність як надходжень, так і витрат третіх незалежних сторін. 

Довіра до виборчої системи США

День голосування – не початок та далеко не кінець кампанії за всіх особливостей та викликів. Близько 40% вже проголосували, тоді як підрахунок, оскарження можуть затягнути процес до середини грудня, а фінальні результати будуть озвучені аж перед Різдвом.

Важливо Для Путіна відкривається сумна перспектива, яка змусить його говорити про "різдвяне перемир'я"

Вашингтон готується до реагування на безпекові виклики. Білий дім огороджений важкими загорожами й конструкціями. Для України найважливіше, щоб вибори в США відбулись чесно, а передача влади – мирно. За це і вболіваю. 

Довіра до виборчої системи США залежить від результатів виборів, де перемагають або програють партійні кандидати. Коли демократи перемагають, то громадяни цієї політичної групи починають довіряти знову, а республіканці – навпаки.