Платні дороги для вантажівок: як це може бути
Керівник Укравтодору підняв проблему розбитих українських доріг в контексті безкоштовного їх використання вантажоперевізниками. І запропонував ідею, як це вирішити — платні дороги. Яким чином це може бути втілено в життя — цікавились журналісти сайту "24".
В ефірі одного з українських телеканалів керівник Укравтодору Славомір Новак озвучив тезу про необхідність створити прозору систему для вантажівок, ввести оплату за дорогу та контроль ваги. Він акцентував увагу на тому, що потрібно вести контроль за платою за проїзд по дорогах загального користування великовантажного транспорту. Але, як наголосили у прес-службі відомства у відповідь на запит сайту "24", про створення спеціальних платних трас для вантажних авто поки не йдеться.
За побитий асфальт вантажівки не платять
Як пояснили в Укравтодорі, офіційно в Україні дорогами загального користування дозволено рух автомобілів, загальна маса яких разом з вантажем становить 40 тонн. На місцевих дорогах, сільських та районних, діє обмеження у вазі до 24 тонн. У межах таких вагових категорій перевізники не повинні оплачувати проїзд.
Наразі плата здійснюється лише у випадках перевищення нормативів. Вона нараховується згідно зі ставками, затвердженим Постановою КМУ №879 від 27.06.2006.
Віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців України Сергій Прохоров у коментарі сайту "24" зауважив, що ідея з платними дорогами для вантажівок вимушена. Бо стан доріг плачевний, і треба їх відновлювати.
І ми дуже добре розуміємо, що саме неконтрольоване навантаження вантажних автомобілів призводить до руйнування доріг. Тому треба контролювати ступінь навантаження, відповідність рухомого складу міжнародним стандартам, і щоб люди платили гроші за те, що вони користуються загальнодержавним майном,
— уточнив Прохоров.
Однак в Укравтодорі зазначили: навіть дозволені габаритні норми в 40 тонн завдають шкоди українськими автошляхами в розмірі 3000 гривень на кожні 100 кілометрів. Перевантажена фура, яка важить 55 тонн, збільшує збитки в 5 разів – проїзд вантажівки завдає руйнування дорогах в розмірі в 16 000 гривень на 100 кілометрів доріг.
Вантажівки, у порівнянні з легковими авто, спричиняють значно більшу шкоду дорожньому покриттю. Тому логічно, що їх власники повинні сплачувати не лише акциз, а й покривати додаткові витрати на ремонт автошляхів. Може бути кілька шляхів стягнення коштів до бюджету, які потім підуть на утримання доріг: або зі всіх великоваговиків, або виключно з іноземних, котрі проїжджають через територію України транзитом. Це питання необхідно узгоджувати з владою та громадськістю. Наразі воно озвучено тільки на рівні ідеї. Проте така практика вже діє в багатьох країнах Євросоюзу та Білорусі,
— пояснив радник керівника Укравтодору Олександр Кава.
Зрозуміла система збору коштів
Отже, наразі в Україні запровадити подібні "платні" заходи неможливо до прийняття відповідного закону, наголосили у відомстві. Керівництво Укравтодору разом з Міністерством інфраструктури буде ініціювати його створення, оскільки проблема руйнування доріг вантажівками є масштабною та нагальною. Збір з вантажівок може бути додатковим джерелом для фінансування відновлення українських доріг.
Сергій Прохоров висловив думку, що українське суспільство готове до рішення щодо сплати якихось коштів за користування дорогами для вантажо- і навіть пасажироперевізників.
Суспільство готове сприйняти таку ідею, що ті, хто найбільше руйнує дороги, мають за це платити. Але треба забезпечити прозорість витратного механізму, щоб думка фахівців і усіх зацікавлених у цьому (маються ж на увазі не тільки вантажо перевізники, а й пасажиро перевізники) була узгоджена. Щоб не було потім протестів і сперечань чому так, а не так,
– наголосив він.
Фахівець додав: ініціативи тільки Укравтодору для втілення ідеї платних доріг недостатньо: треба радитись з Асоціацією міжнародних автомобільних перевезень, іншими асоціаціями, враховувати також міжнародний досвід у цьому напрямку. Зрештою – виходити на узагальнене рішення, яке буде продиктоване не волею ініціатора, а щоб це була відкрита дискусія і спільна думка, зрозуміла і погоджена усіма.
Тому ідея оплати вантажоперевізниками доріг – наче непогана і на часі. Але до її втілення ще потрібно чимало кроків. До всього, українські законодавці вже працюють над ідеєю значно ближчою у перспективі, що значно покращить фінансування доріг – створення Дорожнього фонду.
Читайте також: Гроші на дороги: що обіцяє створення Державного дорожнього фонду