Apple заборонили рекламувати годинники як "вуглецево-нейтральні", назвавши твердження фальшивим
Джерело:
9to5MacЗначна частина осінньої презентації Apple була присвячена питанню екологічності її продуктів. Компанія навіть зняла цілий мініфільм з відомою актрисою Октавією Спенсер у ролі Природи, якій працівники звітують про те, чого вони досягли в плані захисту довкілля та зменшення викидів. Однак у Європі не згодні з деякими заявами виробника.
Apple хитрує
Apple каже, що її нове покоління годинників є вуглецево-нейтральним. У пресрелізі, що анонсує Watch Series 9, фразу "вуглецево-нейтральний" використали не менше 24 разів. Це означає, що компанія компенсує можливі викиди вуглекислого газу при виробництві Series 9 і Ultra 2 його рівним за обсягом поглинанням (наприклад, висаджуванням відповідної кількості дерев), або ж узагалі не продукує викидів, використовуючи перероблені матеріали, а не створюючи нові. Але ця заява була відхилена як "фальшива" європейською організацією споживачів BEUC.
Дивіться також Apple Watch Ultra лежали на дні озера кілька місяців, але продовжили працювати
Європейський Союз тепер хоче заборонити стверджувати, що продукт є вуглецево-нейтральним, якщо ця заява спирається на "компенсаційні кредити", тобто саме те, про що згадувалося вище – коли компанія все ж викидає вуглець, але компенсує це його поглинанням. Таким зможе називатися лише товар, при виробництві якого взагалі не продукується викидів парникових газів.
Згодом після презентації компанія визнала, що її заява ґрунтується на використанні компенсаційних кредитів. Спочатку викиди були скорочені до мінімуму з трьох найбільших джерел парникових газів — матеріалів, електроенергії та транспорту. Невелика кількість викидів, що залишилася, компенсується високоякісними вуглецевими кредитами, отриманими від природоохоронних проєктів. Як повідомляється, ця "невелика кількість" становить від 7 до 12 кілограмів на один годинник.
Європі такий підхід не подобається
Financial Times повідомляє, що використання компанією Apple цього терміну викликало різку реакцію та було відкинуто Європейською організацією захисту прав споживачів.
Заяви про вуглецеву нейтральність є науково неточними і вводять в оману споживачів. Нещодавнє рішення ЄС заборонити заяви про вуглецеву нейтральність справедливо очистить ринок від таких фальшивих повідомлень, і годинники Apple не повинні бути винятком,
– каже Монік Гойєнс, генеральна директорка BEUC.
Неприбуткова організація Carbon Market Watch погодилася з цим, назвавши використання компенсації "бухгалтерським трюком": "Споживачів вводять в оману, створюючи враження, що купівля годинника не має жодного впливу на клімат. Це бухгалтерські трюки", – додав Жиль Дюфран, політичний директор організації Carbon Market Watch, яка частково фінансується ЄС.
Для компенсації викидів Apple дійсно використовує лісові плантації та проєкти відновлення лісів. Тобто компанія висаджує стільки дерев, щоб перекрити викиди, пов'язані з виробництвом, доставкою та зарядкою годинника протягом усього терміну його служби.
Але такий підхід критикують, заявляючи, що це лише дуже тимчасовий ефект.
Дерева перетворюються на целюлозу, картон або туалетний папір. Вуглець, що зберігається в цих продуктах, дуже швидко вивільняється назад в атмосферу,
– каже Ніклас Каскела, який консультує компанії з питань вуглецевих кредитів.
Хай там як, але експерти все ж визнають, що Apple випереджає більшість компаній у цій роботі, скоротивши викиди від виробництва годинників на 81% порівняно з 2015 роком.
На шляху до заборони
Європейський Союз нещодавно оголосив про плани заборонити заяви про вуглецеву нейтральність у маркетингових матеріалах, якщо ці заяви ґрунтуються на компенсації. Плани ще не остаточні, але наразі очікується, що вони такими стануть до 2026 року.
Дійсно, якщо вивчити це питання, то виявиться, що такого поняття як "вуглецево-нейтральне виробництво" буквально не існує. На будь-якому етапі виробництва товарів ми отримуємо ту чи іншу кількість викидів. Найкраще, що ми можемо зробити, – це обліковувати вуглець, що викидається в атмосферу в результаті виробничих процесів і намагатися компенсувати його поглинанням чим чи іншим способом. Ще один шлях до реалізації цієї мети – повторне використання вживаних товарів. Обидва ці способи й обрала Apple.
Компенсаційні кредити Apple значною мірою залежать від лісів, і хоча деяка їх частина залишається недоторканою, багато дерев згодом вирубується для виробництва паперу, і в цей момент вуглецева нейтральність втрачається.
Тож тут можна підтримати й покритикувати обидві сторони – і регуляторів, і самого виробника. Адже Apple робить більше, ніж будь-який інший технологічний гігант, для зменшення свого вуглецевого сліду, і вона досягла справді вражаючого прогресу. Але при цьому використовує формулювання, які можуть вводити споживачів в оману, через що ті думають, що виробництво Series 9 і Ultra 2 взагалі не продукує викидів.