Венеціанська комісія розкритикувала український закон про мову

6 грудня 2019, 18:33
Читать новость на русском

У Венеціанській комісії заявили, що українська влада повинна прагнути балансу в мовній політиці, щоб проблема мови не стала причиною міжетнічної напруженості в країні. У чинному законодавстві це досі не враховане.

Дорадчий орган Ради Європи рекомендує Україні внести зміни у законодавство, повідомили в пресслужбі Ради Європи.

Читайте також: Попри анексію Криму: Венеціанська комісія дозволила Росії брати участь у ПАРЄ

Закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної" не витримує балансу між захистом української мови та гарантуванням прав мов меншин,
– йдеться у висновку комісії.

Венеціанська комісія рекомендує Україні внести у закон зміни, щоб його положення не суперечили міжнародним зобов’язанням країни.

Що не подобається Венеціанській комісії

  • норми, які запроваджують відмінність у правах трьох груп мов, відмінних від української – мов корінних народів, офіційних мов ЄС та інших мов. Тобто комісія стала на захист російської мови, яка за законом найбільш обмежена у правах.
  • норми, які встановлюють відповідальність за порушення даного закону. Наприклад, щодо про викривлення державної мови в офіційних документах. У комісії рекомендують розширити використання мов меншин в окремих держаних функціях, наприклад, у роботі екстрених служб.

Водночас комісія підтримала мету закону щодо надання переваги українській мові перед російською, зазначивши, що розуміє потребу України підтримувати українську мову.

Про мовний закон

  • Закон ухвалили 25 квітня 2019 року, згодом його підписав тодішній президент Петро Порошенком.
  • Україна не хотіла передавати його Венеціанській комісії для розгляду. Врешті документ передали у комісію від імені голови моніторингового комітету ПАРЄ.

Що відомо про Венеціанську комісію? Дорадчий орган Ради Європи з питань конституційного права. Надає висновки про відповідність проєктів законодавства європейським стандартам та цінностям. Комісія є форумом, у межах якого країни можуть обмінюватися інформацією, вчитися один у одного, обговорювати ідеї і проєкти, пов'язані з конституційними питаннями.
Рекомендації комісії є рекомендаційними та не є зобов’язувальними. Однак за умови суттєвих претензій комісії на державу можуть чинити міжнародний тиск.