Укр Рус
24 листопада, 17:20
8

Ухилення від податків через спрощену систему: які існують схеми і що з ними робити

Основні тези
  • Дослідження виявило, що основні схеми ухилення від оподаткування включають зарплати у конвертах, порушення митних правил та нелегальну торгівлю підакцизними товарами.
  • Національна стратегія доходів 2030 пропонує реформи для мінімізації схем. Деякі з них важливо реалізувати якомога швидше.

Активізувалась дискусія щодо схем із використанням великим бізнесом спрощеної системи – схеми "дроблення мереж" та "ФОП замість найму". Представники Мінфіну та парламенту говорять про необхідність модернізації спрощеної системи оподаткування, часто згадуючи Національну стратегію доходів 2030.

Чи є пропозиції з Нацстратегії щодо ССО корисними та якими є обсяги "схем" зі "спрощенкою", і якими є вцілому обсяги найбільших "сірих схем" у країні – читайте в ексклюзивній колонці для 24 Каналу.

Цікаво Тринадцята зарплата в Україні: кому нарахують бонус до Нового року

Якими є обсяги топ-3 найбільших схем з ухилення від податків? 

Відповідно до розрахунків нового дослідження фахівців CASE-Україна та ІСЕТ, лідерами серед схем уникнення від оподаткування стали наступні.

1. Заробітні плати "у конвертах": орієнтовні втрати держбюджету становлять 200 – 265 мільярдів гривень на рік.

2. Порушення митних правил, контрабанда та корупція на кордоні: втрати 105 – 120 мільярдів гривень на рік.

Ці схеми передбачають:

  • митне шахрайство (документарна контрабанда) та корупційні схеми: особливістю схем є участь у них працівників митниці, що уможливлює фальсифікації та викривлене декларування;
  • переміщення товарів поза митним контролем (чорна контрабанда);
  • зловживання пільгами, наданими міжнародними договорами та законодавством України;
  • зловживання митними режимами: товар ввозиться або вивозиться з України за митними режимами, що не передбачають сплати митних платежів та зникає або оформлюється фіктивне вивезення. 

3. Контрафакт, нелегальна торгівля підакцизними товарами: втрати 39 – 43 мільярдів гривень на рік. Схеми передбачають несплату акцизу, ПДВ та податку на прибуток при виробництві та реалізації алкогольних виробів, пального, виробів з нікотином.

Якими є обсяги схем зі спрощеною системою?

За нещодавніми оцінками аналітичних центрів, втрати бюджету від всіх схем зловживання із ССО коливаються в діапазоні 11,5 – 22 мільярдів гривень на рік.

Частина середнього та великого бізнесу зловживає ССО, структуруючись через псевдо-ФОП – це низка схем, об'єднаних терміном "дроблення". Існують три ключові схеми.


Найбільші схеми тіньової економіки / Інфографіку надав автор

1. Дроблення + приховування оборотів (2 група ССО)

Це основний вид порушень на 2 групі ССО, який став основним після індексації лімітів у 2021 році та скасування норми про обов'язкове використання РРО при річному обороті понад 1 мільйон гривень.

Схема "дроблення" полягає у маскуванні більшого бізнесу під фізичних осіб-підприємців (псевдо-ФОП). Розрізняють два основних види дроблення:

  • паралельні: одночасна робота декількох псевдо-ФОП, які в сумі складають більшу структуру (наприклад, псевдо-франшиза або псевдо-майданчики);
  • послідовні (револьверна схема): на одному й тому самому робочому місці псевдо-ФОП послідовно змінюють один одного в міру того, як вони досягають верхньої межі річного обороту.

Ці псевдо-ФОП переважно використовують 2 групу ССО, оскільки податкове навантаження на 3 груп є вищим за середнє на загальній системі оподаткування. Такі псевдо-ФОП зазвичай мають обороти, суттєво більші за середні, не маючи при цьому найманих працівників.

Відповідно до економетричного моделювання аномалія задекларованого річного доходу у 2 групі охоплює близько 68 тисяч ФОП на рік (близько 14% усієї кількості 2 групи ЄП), вони мають сумарні річні обороти близько 380 – 400 мільярдів гривень.

Умовні ненадходження до бюджету (за середнього податкового навантаження 3,4% на загальній системі) оцінюються в 11 – 13 мільярдів гривень на цифрах 2024 року

2. Зловживання для "обналу" (3 група ССО)

Ця схема полягає у використанні псевдо-ФОП 3 групи для ухилення від податків при отриманні коштів на зарплату чи дивіденди.

Аномалія у розподілі ФОП 3 групи за річним оборотом починається з 8 мільйонів гривень, надлишкова кількість ФОП у діапазоні від 8 мільйонів гривень до верхнього ліміту становить близько 7 тисяч осіб (менше як 1% усіх ФОП на 3 групі).

Важливо У популярній мережі магазинів іграшок викрили ухилення від податків: який буде штраф

Сумарний оборот цих аномальних ФОП склав близько 57 мільярдів гривень, з нього сплачено ЄП близько 3 мільярди гривень. Умовні ненадходження до бюджету становлять від 7 – 8 мільярдів гривень (у разі застосування для виплати дивідендів) до 27 мільярдів гривень (у разі застосування для виплат зарплат "у конвертах"). У другому випадку вони вже враховані у схемі "МЗП + конверт".

3. "ФОП замість найму" (3 група ССО)

Це схема зловживання, відома як псевдо-аутсорс, яку застосовують для високооплачуваних, висококваліфікованих працівників. Схема полягає у заміні трудових відносин цивільно-правовими з ФОП, що дозволяє суттєво мінімізувати податкове навантаження на фонд оплати праці.

Кількість тих ФОП, щодо яких є ризик перекваліфікації – оцінюється фахівцями у межах 10% від усіх, що працюють за відповідними КВЕД – до 40 тисяч осіб. Оцінюючи середню "зарплату" орієнтовно у 2 тисячі доларів на місяць, сумарний оборот складе до 40 мільярдів гривень, з яких сплачено ЄП 2 мільярди гривень. Загальний умовно недоотриманий бюджетом дохід оцінюється у 18 мільярдів гривень.

Розрахунки ключових схем із спрощеною системою свідчать про те, що ці схеми не є найбільшим джерелом втрат для бюджету. Однак, аналіз основних схем на ССО необхідний для підвищення ефективності податкової системи та напрацювання якісних інструментів для мінімізації цих схем.

Що робити зі схемами зі "спрощенкою"?

Національна стратегія доходів містить низку корисних пунктів, які варто реалізувати, та водночас передбачає й шкідливі для економіки пункти у розділі про спрощену систему. Вони не перекриють схеми, а збільшать "дроблення" та сприятимуть переходу частини мікробізнесу у повну тінь. Запропоновані Нацстратегією ідеї з підвищення ставок податків для 3 групи ЄП, товарний облік для ФОП, перехід на сплату ПДВ після 1 мільйона гривень річного обороту – це контрпродуктивні заходи, які ніяким чином не мінімізують описані вище "сірі схеми".

Нацстратегія в інших розділах також містить низку шкідливих для економіки ідей, зокрема щодо надання повноважень ДПС без рішення суду накладати арешт на рахунки та блокувати їх, отримання ДПС повного доступу до інформації про обсяг та обіг коштів всіх платників податків на їх рахунках у банках (без рішення суду та кримінальних проваджень). Ці пункти необхідно переглянути за участі Мінекономіки та аналітичних центрів,  замінити їх на реальні завдання з мінімізації схем.

Водночас Нацстратегія містить і корисні пункти, які сприятимуть мінімізації схем. Їх потрібно якомога швидше реалізувати.

  • ІТ-консолідація інформаційних ресурсів суб'єктів системи управління державними фінансами, зокрема ДПС, та забезпечення адміністрування цих ресурсів.
  • Забезпечення інтеграції з європейськими системами ПДВ, відшкодування ПДВ, моніторингу руху акцизних товарів, системами платіжної інформації тощо.
  • Запровадження обміну попередньою митною інформацією з іншими країнами, щоб прискорити переміщення товарів та транспорту через митний кордон, виявлення ризикових операцій та посилення заходів для боротьби з контрабандою.
  • Покращення обміну податковою інформацією з відповідними органами інших країн, щоб запобігти транскордонним схемам ухилення від оподаткування.

Окрім визначених Нацстратегією низки корисних пунктів, вкрай важливим є законодавчо впровадити якісні OKR/КРІ для Податкової та Митної служб, які будуть спрямовані не на виконання планів, а на зменшення tax gap.

Необхідно також імплементувати anti-abuse rule щодо зловживання спрощеною системою оподаткування.

Національний банк також може суттєво посприяти мінімізації схем із ССО – зробити обов'язковими до виконання критерії щодо "кущів ФОП", які на цей час є для банків лише як рекомендовані. Необхідно також схвалити закон щодо "дропів", зокрема запровадження "реєстру дропів" – законопроєкт НБУ.

Для мінімізації схеми "ФОП замість найму" треба ухвалити законопроєкт №13507, що встановлює чіткі критерії для відмінності псевдо-найманих від найманих працівників.

Важливим для мінімізації схем з приховування реальних оборотів є: 

  • запровадження економічних стимулів для покупців підакцизної продукції отримувати фіскальний чек;
  • посилення тиску на "чорних" торговців;
  • робота перезавантаженого Бюро економічної безпеки.

І головне – треба створити базові умови в країні. Мовиться про завершення судової реформи, забезпечення верховенства права, інституційну реформу Митної та Податкової служби, Нацполіції, перенабір фахівців тощо.

Колонка є особистою думкою автора, редакція 24 Каналу може не поділяти її.