Укр Рус
3 жовтня, 10:34
7

Вартість молочних продуктів пішла вгору: у чому причина здорожчання

Основні тези
  • Ціни на молочні продукти в Україні зросли через інфляцію, підвищення цін на молоко-сировину та спеку влітку, яка вплинула на скорочення обсягів виробництва.
  • Середні ціни на молочні продукти, такі як пастеризоване молоко, кефір, сметана, йогурт, сир, вершкове масло та різні види сиру, значно зросли в порівнянні з попереднім роком.
  • Причинами зростання цін стали інфляція, підвищений попит на молоко-сировину, експорт молочних продуктів, а також зростання витрат на логістику і виробництво через використання дизельних генераторів.
  • Експорт молочних продуктів зріс, оскільки українські компанії використовують високі ціни на вершкове масло та сири на зовнішніх ринках. Це, разом із скороченням внутрішнього виробництва, підштовхує ціни нагору.

Останнім часом ціни на більшість молочних продуктів в Україні пішли вгору. Одними з основних причин здорожчання стали інфляція, зростання цін на молоко та спека, що панувала влітку.

Як та чому подорожчали молочні продукти

Аналітик Георгій Кухалейшвілі говорить, що інфляція, дорожчання молока-сировини на фоні скорочення надою, зростання обсягів експорту біржових товарів, збільшення виробничих витрат вплинули на зростання цін на більшість молочних виробів, що входять до споживчого кошика українців. Про це повідомляють в Асоціації виробників молока.

Читайте також Молоко-сировина подорожчало в Україні під впливом збільшення обсягів експорту

Молоко пастеризоване жирністю 2,5% коштує 48,77 гривні за кілограм, що на 34 копійки (-1%) менше порівняно до попереднього місяця і на 8,93 гривні (+18%) більше порівняно до минулорічного періоду. Найдешевшим в українських мережах є пастеризоване молоко "Кагма" в плівці, яке в середньому коштує 34,46 гривні за кілограм. Найдорожче в мережах України молоко бренду Organic Milk в пляшках, яке коштує 67,89 гривні за кілограм.

Кефір жирністю 2,5% в різній тарі в середньому коштує 57,01 гривні за кілограм, що на 72 копійок (+1,3%) більше ніж місяць тому і на 9,04 гривні (+16%) дорожче ніж торік. Найдешевшим в супермаркетах є "Кефір" у плівці, який коштує 39,99 гривні за кілограм. Найвища ціна була зафіксована на кефір виробництва "Молокія" у пляшках, який коштує 91,20 гривні за кілограм.

Сметана жирністю 15% в різній тарі в середньому коштує 139,15 гривні за кілограм, що на 5,22 гривні (+3,7%) більше порівняно до попереднього місяця. Порівняно до минулого року сметана подорожчала на 25,03 гривні (+18%). Найдешевша в супермаркетах сметана лейблу Good Milk у плівці, яка коштує 96,50 гривні за кілограм. Найвища ціна зараз на сметану в стаканах "Ферма", яка коштує 190,58 гривні за кілограм.

Середня ціна на йогурт питний в пластикових пляшках, плівці чи в картонних коробках склала 96,59 гривні за кілограм, що на 2,93 гривні (+3%) більше ніж місяць тому і на 18,04 гривні (+19%) більше ніж торік. В розрізі брендів, найвигідніша ціна на йогурт питний "РадиМо" – 59,50 гривні за кілограм. Найдорожчий в Україні йогурт "Яготин" в скляний банці – 154,88 гривні за кілограм.

Йогурт в стаканах в середньому коштує 134,05 гривні за кілограм, що на 63 копійок (+0,5%) більше порівняно до кінця серпня 2024 року, але на 13,51 гривні (+10%) більше порівняно до минулорічного періоду. Найнижча ціна була зафіксована на йогурт бренду "РадиМо" жирністю 2,5% зі смаком чорниці – 59,50 гривні за кілограм. Найдорожчим в Україні є ложковий йогурт "Волошкове поле" з наповнювачем без лактози, який коштує 183,57 гривні за кілограм.

Середня ціна на сир кисломолочний жирністю 9% склала 229,06 гривні за кілограм, що на 4,56 гривні більше (+2%) порівняно до попереднього місяця, але на 41,36 гривні (+18%) більше порівняно до минулорічного періоду. Найдешевше в українських супермаркетах коштує кисломолочний сир під лейблом "Ашан" – 169,5 гривні за кілограм. Найдорожчим є кисломолочний сир бренду "Президент" в 220-грамових упаковках, який коштує 322,68 гривні за кілограм.

Вершкове масло жирністю 73% вітчизняного виробництва в середньому коштує 463,29 гривні за кілограм, що на 27,04 гривні (+6%) більше ніж минулого місяця і на 113,20 гривні (+24%) дорожче ніж торік. Серед українських брендів найдешевше коштувало вершкове масло Metro Chef солодковершкове 73% – 327,80 гривні за кілограм. Найвищій цінник стоїть на масло "Звени Гора" 73% – 603,43 гривні.

Сир Український жирністю 50% в середньому коштує 469,91 гривні за кілограм. Порівняно до попереднього місяця товар подорожчав на 7,12 гривні (+2%) і виріс в ціні на 57,71 гривні (+12%) порівняно до минулорічного періоду. Найнижча ціна на сир "Український твердий ваговий" – 241,60 гривні за кілограм, а найвища на сир бренду Organic Milk – 671,54 гривні за кілограм.

Сир Голландський жирністю 45% в середньому коштує 476,38 гривні за кілограм. Порівняно до попереднього місяця товар подорожчав на 21,09 гривні (+4%), але порівняно до минулого року сир подорожчав на 79,37 гривні (+17%). Найнижча ціна на Голландський сир бренду "Кременецькі молочні вироби" – 289,00 гривні за кілограм, а найвища у компанії "Звенигора" – 667 гривні за кілограм.

Середня ціна на сир Маасдам жирністю 45% вітчизняного виробництва склала 638,26 гривні за кілограм, що на 96,82 гривні (+15%) більше ніж місяць тому. Сир коштує на 122,00 гривні (+19%) більше ніж торік. Серед вітчизняної продукції найдешевше коштує сир виробництва Auchan – 299,80 гривні за кілограм. Найдорожчий Маасдам продається під лейблом Metro Chef і коштує 972,67 гривні за кілограм. Імпортний Маасдам в середньому коштує 562,99 гривні за кілограм в українських супермаркетах, що на 12% дешевше ніж вітчизняний сир.

Сир Гауда жирністю 45% від українських компаній в середньому коштує 489,21 гривні за кілограм, що на 40,15 гривні (+8%) більше порівняно до попереднього місяця, але на 101,34 гривні (+21%) дорожче ніж торік. Серед вітчизняної продукції найдешевше коштує сир Гауда виробництва "РадиМо" – 328,20 гривні за кілограм. Найдорожча Гауда продається під лейблом "Ашан" і коштує 724,83 гривні за кілограм. Імпортний сир Гауда в середньому коштує в Україні 709,87 гривні за кілограм, що на 45% дорожче продукції українських сироварів.

Моцарелла жирністю 45% українського виробництва в середньому коштує 472,77 гривні за кілограм. Сир подорожчав на 24,40 гривні (+5%) порівняно до попереднього місяця. За останній рік Моцарелла подешевшала на 3,92 гривні (-1%). Найдешевше коштує м’яка Моцарелла виробництва Новгород-Сіверський – 338,83 гривні за кілограм. Найдорожчою є Моцарелла під лейблом "Ашан", яка коштує 844,67 гривні за кілограм. Імпортна Моцарелла в середньому коштує 592,38 гривні за кілограм, що на 25% дорожче продукції вітчизняних сироварів.

Причини здорожчання молокопродуктів

За словами Георгія Кухалейшвілі, більшість товарів подорожчали під впливом інфляції на молочні продукти, яка за вісім місяців 2024 року виросла на 17,6%. Скоріш за все, на дорожчання молочного ряду вплинуло підвищення цін на молоко-сировину влітку в умовах сильної спеки та активного попиту з боку молокопереробних підприємств.

Внаслідок російських ракетно-бомбових ударів по об'єктах енергетичної інфраструктури в Україні відбуваються довготривалі відключення електроенергії. Влітку це призводило до перебоїв в роботі систем вентиляції на молочно-товарних фермах, теплових ударів та скорочення продуктивності у корів. В результаті, обсяги виробництва молока-сировини скоротилися на внутрішньому ринку.

Важливо Втім, навіть у вересні попит на молоко-сировину в Україні з боку молокопереробних підприємств переважав існуючу пропозицію, підштовхуючи ціни. Українські компанії збільшили обсяги експорту молочних продуктів, користуючись високими цінами на вершкове масло та сири на зовнішніх ринках і скороченням виробництва молока-сировини в світі. Підвищення акцизів на паливо-мастильні матеріали поки що не відобразилося на закупівельних цінах.

Вірогідно, що молоко-сировина подорожчає під впливом зростання витрат на логістику в першій половині жовтня. Також використання дизельних генераторів призвело до зростання виробничих витрат. Подальше дорожчання готової продукції може вплинути на скорочення попиту населення і обсягів переробки молока для потреб внутрішнього ринку, де 70% йде на потреби споживача.