Відсудити тарифи: хто і як може вплинути на цифри у платіжках
Довкола підвищення цін на газ і росту тарифів піаряться всі, кому не ліньки. Звучать голосні заяви, стукіт кулаків по столу, танці з бубнами і гнівні блискання очей — але по факту підвищення вартості комуналки ніхто не відмінив. Юлія Тимошенко пообіцяла судитися. Журналісти сайту "24" зацікавились, чи можливо це взагалі, хто може посприяти вирішенню питання, і на що очікувати українцям.
Над споживачами України завис дамоклів меч підвищення тарифів на гарячу воду і теплопостачання. А нещодавно стало відомо – на холодну воду теж.
"Головна захисниця знедолених всія України" Юлія Тимошенко заявила, що підготує подання до суду на рішення про підвищення тарифів на тепло та воду, оскільки вважає рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) незаконним.
Найцікавіше у таких заявах те, що ніякого "рішення " у НКРЕКП ще немає. Станом на сьогодні існує тільки проект рішення. І тривають його обговорення. Щоправда, якщо питання замовчувати, то так це рішення і приймуть. А воно загрожує збільшенням цифр у комунальній платіжці на 98%. Але чи суд — дійсно панацея?
Чи зможе відсудити тарифи саме Тимошенко?
Голова правління Центру прикладних політичних досліджень "Пента" Володимир Фесенко у коментарі сайту "24" нагадав, що і Юлія Тимошенко "погрожувала" подати до суду стосовно високих тарифів, і Олег Ляшко давав схожі обіцянки. А Опозиційний блок вустами Олександра Вілкула говорив, що ще минулого року подавали до суду.
У мене є підозра, що не так просто буде досягти тут результату. Якщо будете оскаржувати в суді, то це має бути або порушення певної норми закону, або процедури ухвалення рішення. Вони подають в суд. Це дуже гучно звучить. Але — підстава яка? НКРЕ не законна — але який закон порушений? Не зрозуміло, що саме оскаржується. Тому у мене є велика підозра, що все, що ми сьогодні чуємо — піар і не більше,
— пояснив Фесенко.
Політикам вдається використовувати суди для блокування політичних рішень, коли судова система занадто слабка або занадто корумпована — коли можна або політично впливати, або за гроші. Показові приклади: під час кризи 2007 року Віктор Янукович і Партія регіонів ухвалювали потрібні їм судові рішення в судах на сході, зокрема, в Донецькій області. Віктор Балога — рішення на користь Віктора Ющенка на Закарпатті. З одного приводу — абсолюютно протилежні судові рішення. Інший показовий приклад: Ющенко восени 2008 року абсолютно законно розпустив ВР, оскільки упродовж місяця не була створена нова парламентська коаліція. А Тимошенко заблокувала це рішення в судах. За словами Фесенка, у них тоді був потужний вплив на судову систему плюс вони використовували політичне блокування суду.
Стосовно соціальних проблем, каже політолог, рішення досі приймались тільки на користь певної соціальної групи — наприклад, нещодавно Конституційний суд визнав неконституційним рішення парламенту про обмеження пенсій для суддів.
Чи зможе бодай хтось відсудити розмір тарифів?
Старший партнер адвокатської компанії "Кравець і партнери" Ростислав Кравець у коментарі сайту "24" відзначив, що такі позови можливі. За словами адвоката, закон регулює питання — хто і на підставі чого встановлює тарифи. Вони повинні бути економічно обґрунтованими. А не такими, які захотіли певні люди.
На сьогодні розглядається навіть мій позов щодо скасування тарифів, стосовно відсутності повноважень у комісії, яка встановлює тариф. Пленум Верховного суду по моєму провадженню звернувся до Конституційного суду, щоб роз’яснити питання повноважень цих органів,
— уточнив адвокат.
Кравець пояснив, що може бути декілька варіантів розвитку подій. Перший — у Конституційному суді відмовлять у відкритті провадження, тоді адміністративним судам потрібно буде самим вирішувати, чи були повноваження у відповідного органу (у НКРЕ, зокрема) встановлювати ці тарифи, чи ні. Якщо ж Конституційний суд задовольнить звернення Верховного суду, тоді Вищий адмінсуд однозначно скасує тарифи, які були встановлені.
Однак він скасує ще минулорічні тарифи, бо позов подавався у минулому році. Але якщо буде визнано протиправними такі дії комісії, яка встановлює тарифи, то всі інші тарифи будуть визнані незаконними, і компанії-монополісти повинні будуть їх перерахувати, і компенсувати людям кошти, які були сплачені,
— пояснив адвокат.
Втім, на думку Кравця, прийняти відповідне рішення Конституційний суд зможе за півроку. А може й не прийняти.
Що реально допоможе знизити вартість комуналки?
Експерти РПР вважають, що зміна законодавства в сфері регулювання енергетики може бути ефективнішою за біганину по судах. Зокрема, ціна на газ може бути зниженою на 15-20% за рахунок скасування бар'єрів для вільного та ринкового ціноутворення, а ціна на вугілля може бути зниженою на 25-35% після зміни моделі розрахунку.
Для стовідсоткового обліку необхідно якомога швидше ухвалити закон про облік енергії, який на законодавчому рівні буде зобов'язувати ліцензіатів забезпечити облік енергії у своїх споживачів.
Ще один документ, вважають експерти, який потребує негайного ухвалення — закон про НКРЕКП. Його завдання — врегулювати вплив цієї комісії на діяльність суб’єктів природних монополій у сфері енергетики через рішення НКРЕКП, аби уникнути "різких коливань" в умовах господарювання суб’єктів, які вона курує, і зробити таку діяльність прогнозованою на більш тривалий термін.
Втім, наразі важко сказати, коли ж ми і вони розберемося із тарифами, і встановимо такий рівень оплати за комуналку, аби задовольнити і МВФ, і ЄС, і щоби українці ноги з голоду не простягнули.
Читайте також: Тарифи і політики: як партії маніпулюють підвищенням комуналки