Укр Рус
28 листопада, 17:00
7

Дитині не подобається школа: що робити батькам

СПЕЦПРОЄКТ

Сучасні школярі більшість свого дня проводять у школі. Тож важливо, аби їм було комфортно та цікаво здобувати знання.

Але нерідко буває й так, що дитина, ідучи до школи, розуміє, що їй там не  подобається. Це може статися як за кілька тижнів навчання, так і посеред навчального року, зазначає 24 Канал з посиланням на "Освіторію" 

Читайте Школа чи коледж: куди варто йти вчитися після 9 класу

І тут дуже важливо, аби батьки зрозуміли причини такого дискомфорту, адже це може бути зовсім не про навчання. Чому дитині може не підійти та чи та школа, як батькам знайти безпечне й комфортне рішення, якщо проблема поглиблюється, розповідаємо у матеріалі.

Чому дитині може не подобатися школа?

Дуже важливо розуміти: є діти, для яких офлайн-навчання – це нудна дорога у морозяну погоду та в напівтемряві до школи та назад замість приємного дозвілля. Для них це часто здається згаяним часом і, зрештою, сприймається не як можливість, а як рутинний обов'язок, що забирає енергію.

Тож для початку батькам варто зрозуміти основні причини, через які дитина може не любити свою школу.

1. Емоційні та психологічні причини:

  • тривожність, страх перед новими умовами;
  • низька адаптивність до великої кількості людей;
  • висока чутливість до шуму й темпу уроків;
  • невпевненість у собі, страх попросити про допомогу.

Інколи життя дитини настільки зміщується у віртуальний простір, що їй стає важко або просто не хочеться відриватися від гаджета. На цьому тлі звичайне повсякденне життя здається менш цікавим і навіть викликає роздратування.

Дистанційний формат освіти стає більш вдалим рішенням для таких дітей, переконують психологи. І наголошують: у цьому немає нічого поганого, особливо якщо дитина ще в початковій школі. Але варто забезпечити малечі спілкування, прогулянки, спорт.

2. Соціальні причини:

  • конфлікти з однокласниками;
  • булінг;
  • непорозуміння з педагогами;
  • складнощі з груповою роботою чи колективним темпом.

Найтиповішою причиною для підлітка, який не любить школу, може стати  сварка з кимось. Навіть перепалка з учорашнім другом може стати причиною напруги у колективі. Або ж школяр може не зійтися характером з певним учителем. 

Також варто звернути увагу на тип особистості вашої дитини: вона може бути інтровертом, тож легко втомлюється від спілкування й почувається значно спокійніше наодинці. Інколи дитині просто складно вибудовувати контакт з однолітками, і це створює щоденний емоційний тиск. З часом такі ситуації можуть формувати невпевненість і внутрішні бар'єри. 

Найгірший випадок – булінг у класі. Дитина може навіть не бути жертвою знущань, а просто свідком і не знати, як діяти у такій ситуації.

3. Академічні причини

  • занадто високі або занадто низькі вимоги;
  • відсутність індивідуального підходу;
  • перевантаження домашніми завданнями;
  • швидкий або повільний темп пояснення матеріалу.

Часто у початковій школі діти, які ще не стикаються з оцінюванням, впевнені, що стануть відмінниками. Тому перша низька оцінка може бути для них неприємною несподіванкою. Особливо якщо вчитель поводиться "по-старому": наприклад, дорікає невдачами або соромить при інших. 

З цим дитина ще може впоратися. А от коли батьки починають сварити її за погані оцінки, це може призвести до тотального небажання відвідувати школу.

Буває й таке, що дитина не встигає навчатися у загальному темпі і потребує індивідуального підходу.

4. Організаційні причини

  • ранній підйом, тривала дорога до школи;
  • незручний графік;
  • загальна втома, яка накопичується.

Інколи причина небажання відвідувати навчальний заклад дуже проста, але вагома: для дитини повернення до школи асоціюється з ранніми підйомами, а за своїм біологічним годинником вона – "сова". Можливо, дорога до навчання займає у неї понад годину, що особливо важко для 6 – 10-річних дітей.

Інколи школярі під час дистанційних занять усвідомлюють, що вдома можуть навчатися швидше, цікавіше, зручніше, ніж у звичному класно-урочному режимі. Вони пояснюють це тим, що не треба рахувати хвилини до кінця уроку, відволікатися на шум однокласників тощо. Зрештою, діти прагнуть навчатися у власному темпі, а не у тому, в якому їм кажуть учителі. Якщо ваша дитина ладнає із самодисципліною, віддалений формат навчання створить для неї додаткові можливості.

Якщо ж є батьки, які вважають вищеперелічені проблеми незначними, або ж думають, що все якось налагодиться, варто пам'ятати про потенційні наслідки для дитини:

  • хронічна тривожність і емоційне виснаження;
  • падіння самооцінки і впевненості у власних силах;
  • зниження успішності, відмова виконувати домашні завдання;
  • протестна поведінка, замкнутість або агресивність;
  • стійке небажання навчатися.

Що робити батькам у разі проблеми?

Якщо ваша дитина стикнулася хоча б з однією із вищезгаданих проблем, не варто її ігнорувати. Натомість зробіть крок назустріч і спробуйте створити для неї комфортне середовище навчання.

Крок 1. Спокійно поговорити з дитиною

Для початку варто з'ясувати, що саме не подобається дитині: предмети, люди, темп, атмосфера. Не знецінювати її почуття – навіть якщо здається, що проблема "дрібна".

Крок 2. Поспілкуватися з вчителем або класним керівником

З'ясуйте, чи помічає педагог проблеми, оцініть поведінку дитини на уроках, попросіть зворотний зв'язок.

Крок 3. Оцінити, чи можна змінити ситуацію всередині школи. Зокрема:

  • перевести в іншу групу або клас;
  • змінити педагога з окремих предметів;
  • звернутися до шкільного психолога;
  • тимчасово зменшити навантаження.

Крок 4. Стежити за станом дитини

Якщо через 1 – 2 місяці ситуація не поліпшується, варто розглянути інші рішення.

Крок 5. Розглянути альтернативні формати навчання

  • дистанційне навчання;
  • комбіновані формати;
  • індивідуальні освітні траєкторії;
  • зміна школи протягом року.

Чому інколи найкраще рішення – зміна середовища?

Часто буває, що батьки добре розуміють, чому дитині некомфортно в певній школі, але розв'язати проблему в межах саме цього навчального закладу наразі неможливо. І тут причиною може бути не булінг, а просто складність адаптуватися до великої кількості учнів, швидкого темпу уроків чи загального перевантаження.

У такому разі важливо не змушувати дитину терпіти, а створити умови, у яких вона зможе:

  • навчатися у своєму ритмі;
  • почуватися захищено;
  • зосередитися без стресу;
  • отримати підтримку та якісні навчальні матеріали;
  • сформувати позитивний досвід навчання.

Яка є альтернатива?

Вдалою альтернативою для дітей, яким не підходить традиційний шкільний формат, може стати дистанційна школа "Оптіма". Адже саме тут вашій дитині запропонують:

  • якісні інтерактивні матеріали, які легко засвоюються;
  • можливість вчитися у власному темпі;
  • безпечне та підтримувальне середовище;
  • навчання доступне з будь-якого міста і з будь-якої країни;
  • вступ можливий протягом усього року;
  • можливість вивчати українську, англійську, польську, французьку, німецьку мови;
  • великий вибір додаткових занять, гуртків, заходів і курсів;
  • офіційні документи про освіту єдиного державного зразка України;
  • професійні вчителі, що забезпечують постійний супровід;
  • можливість дистанційно здобути американську середню освіту;
  • рекомендовані МОН України уроки;
  • міжнародну акредитацію та визнання;
  • якісну підготовку до ЗНО / НМТ.

У всіх перевагах навчання в "Оптімі" та у межах дистанційного формату можна переконатися вже сьогодні. Тут навіть пропонують безоплатне знайомство із платформою та навчальною програмою, аби ваша дитина справді мала вибір і могла навчатися у найкомфортніших для себе умовах.