Подолав дуже переконливо 97 проти 1 в Сенаті та 348 проти 77 в Палаті представників.
Закон надає право родинам жертв терактів 11 вересня 2001 р. подавати позови проти держави Королівство Саудівська Аравія.
Фактично мова йде про реагування американського парламенту на численні здогадки і версії про зв'язок учасників терактів в США з саудівською владою, які, одначе, ніколи не були доведені.
Це новела у праві, оскільки така постановка питання скасовує поняття суверенного імунітету держав. Тепер в американському суді можна судитися з іноземною державою, якщо позивачу видається, що ця держава (Саудівська Аравія) не зробила достатньо, щоб упередити теракт.
Для українців, які потерпають навіть не від того, що Російська Федерація не робить усе належне, щоб стримати терористів, а просто заохочує і організовує їх діяльність проти України, американське правове нововведення може здатися цікавим і багатообіцяючим.
Але не все так просто. Наслідки подібного рішення можуть мати далекосяжні негативні наслідки. І не лише для США.
Президент Обама "пожурив" своїх законотворців. Назвав це політичним рішенням перед виборами, яке не враховує усіх наслідків.
Про що йдеться? Президент США переживає, і не безпідставно, що це рішення відкриє правову скриньку Пандори. Америка може гарантовано очікувати на сотні, якщо не тисячі позовів проти американських військових і загалом проти США у всьому світі.
Але розуміючи делікатність ситуації по відношенню до американців, чиї сім'ї стали жертвами терактів 9/11, президент США очевидно не хоче говорити про інші, більш вірогідні, наслідки прийнятого Конгресом закону.
Перш за все, Саудівська Аравія є одним з найбільших покупців американської зброї. Десь на півтора мільярди доларів. Зараз США можуть очікувати не лише на втрату такого великого і важливого покупця, але і на те, що за ним послідують не набагато менші (за обсягами закупівлі американської зброї) ОАЕ і Туреччина. Конкуренція на ринках озброєнь і так висока. Та ж Саудівська Аравія вже і так закуповує озброєнь в європейських державах в рази більше, ніж у США. Фінансові втрати, що вимірюються мільярдами, – це втрати робочих місць американців.
Завдаючи такий болючий удар по іміджу і самолюбству Саудівської Аравії, американські законотворці можуть серйозно змінити розклади на світових ринках енергоресурсів. Організація країн нафтоекспортерів OPEC в той самий момент, коли американські законотворці заходилися долати президентське вето на JASTA, оголосили рішення про скорочення видобутку нафти. У відповідь світові ціни на цей ключовий товар негайно зросли на 5,4 відсотки.
Загалом змінюється політичний баланс сил в Близькосхідному регіоні. Саудівська Аравія, швидше за все, перестане бути основним союзником США в регіоні. Додати сюди ще й Туреччину, відносини з якою мають тенденцію до погіршення через справу про екстрадицію Фетхулаха Гюллена. Сунітські країни регіону вцілому вкрай незадоволені позицією (чи її відсутністю) адміністрації Обами щодо сирійської проблеми. Ще більше невдоволення сунітських держав Близького Сходу викликає активно підтримана і лобійована США угода з шиїтським Іраном.
Варто зазначити, що Саудівська Аравія, яка щойно отримала ляпас від США, вірогідно буде змушена шукати спосіб компенсації власного іміджу. І чи встоять саудити перед спокусою зробити щось проти Ірану, з яким перебувають на межі війни?
Велике питання – чи можуть тепер США розраховувати на Саудівську Аравію у боротьбі проти ІДІЛ?
Таким чином, здавалось би праведна і справедлива мета захисту прав американців, що постраждали від терактів, може обернутися такими наслідками, які у дуже неприємний спосіб відчують на собі усі громадяни США. І не лише США.
Розраховувати залишається хіба на мудрість і стриманість саудитів.
Читайте також: Щоб покарати Росію, потрібно не слідство по МН-17, а перемога у війні