Американський економіст ліванського походження Насім Ніколас Талеб сформулював термін "Чорний Лебідь".
"Чорний лебідь" – це подія з колосальними наслідками, подія яку було неможливо передбачити, подія яка змінює ситуацію назавжди. Справжнього "чорного лебедя" неможливо попередити, та неможливо до нього підготуватися. Він ставить під питання усі плани та прогнози і може докорінно змінити ситуацію в країні чи світі.
Талеб пережив громадянську війну у своїй країні і знав, що підчас воєнних дій Чорні Лебеді злітають значно частіше. І 17 липня 2014 року "Чорний лебідь" злетів на Донбасі.
Читайте также: Як українська армія відтісняла терористів до кордону
У той період наша авіація завдавала терористам значних втрат. Точкові удари авіаційних ракет та гармат сильно знижували кількість охочих воювати за російські гроші на Донбасі. Згідно з радіоперехопленнями СБУ частина сепаратистів відмовлялася битись далі, допоки не будуть зупинені дії української авіації.
Переносні зенітно-ракетні комплекси та зенітні установки далеко не завжди могли зупинити українські штурмовики. За день до падіння Боїнгу сепаратисти намагались штурмувати висоту з позивним "Браво" і зазнали колосальних втрат від одного українського штурмовика.
У день, коли було збили Boeing, до заблокованого угрупування наших військ на російському кордоні мав вилетіти військово-транспортний АН-26 з їжею, водою та набоями. Але з технічних причин він так і не злетів. Скоріше за все саме за цим літаком полювали терористи того дня.
Після того як терористи почали збивати українські літаки, небо над Донбасом було закрите для польотів цивільних суден. З першого липня на висотах до 7900 метрів, з чотирнадцятого липня – на висотах від 9800 метрів. Але Boeing 777 малайзійських авіаліній летів вище.
Читайте также: Чому три роки тому терористам вдалося покинути Слов'янськ неушкодженими
Спочатку про збиття літака повідомлять самі терористи. Перші 20 хвилин вони були впевнені, що збили саме військово-транспортний АН-26, на який чекали.
Так про це повідомить російський канал Lifenews:
Але дуже швидко вони зрозуміють, що щось пішло не так (увага, нецензурна лексика):
Літак упаде на землю, розсіявши тіла й уламки на 15 квадратних кілометрів навколо. Терористи ритимуться в сумках та кишенях загиблих, крастимуть особисті речі небіжчиків і даруватимуть косметику з Амстердаму своїм подругам. Показуючи усьому світу, що саме Pосія принесла на Донбас.
Вже за декілька днів РФ та терористи планомірно звинувачуватимуть Україну, говорячи то про зникаючий український БУК, то про винищувач МІГ-29.
В червні 2015 Алмаз Антей заявить, що Boeing був збитий з БУК-М1, що знаходиться на озброєнні ЗС України:
Потім вони скажуть, що Boeing збив уже український літак СУ-25, а не міг-29. Потім що справжньою ціллю ракети був літак з Путіним, тому що він дуже схожий із відстані у 10 кілометрів на малайзійський Boeing. Потім – що в Pосію втік український пілот, який підтверджує одну з версій. Потім знову буде “український БУК”, авіаційна гармата нашого винищувача. Ну і найбільш цинічне – що частина людей на борту літака була мертва іще до влучання ракети.
Натомість розслідування групи Bellingcat, яка збирає інформацію з відкритих джерел, покаже що пуск ракети було здійснено з самохідної вогневої установки БУК, яка знаходилась на озброєнні російської 53-oї зенітно-ракетної бригади, що базується під Курськом. Її провезли за маршрутом Донецьк-Сніжне. Вранці 18 липня ракетну установку БУК провезли по Луганську і далі через кордон з Україною повернули в Pосію.
Читайте также: Як зароджувались Мінські домовленості та їхній вплив на хід війни
З очевидних причин Pосія накладе вето на резолюцію радбезу ООН про створення міжнародного трибуналу для розслідування трагедії. Але Нідерланди, Бельгія, Малайзія, Австралія та Україна створять Міжнародну об’єднану слідчу групу для розслідування цього інциденту. Росія зі свого боку заявить, що дії слідчої групи є втручанням у внутрішні справи нашого північного сусіда.
Слідча група підтвердить, що літак було збито саме з самохідної вогневої установки БУК. На це вкажуть як характер пошкоджень літака, так і уламки в тілах пасажирів. Усі російські альтернативні версії буде відкинуто.
А 21 січня 2016 року Європарламент, де у Pосії немає права голосу, дасть згоду на створення міжнародного трибуналу.
На момент знищення Boeing на Pосію були накладені дуже формальні санкції. На той момент наші дипломати билися за те, щоб вони стали жорсткішими. У Європі розглядали кілька варіантів санкційних пакетів. Але тільки щось дійсно жахливе могло заставити Європейців ввести у дію найбільш жорсткий санкційний план. І цим "чимось" і став збитий Boeing.
Читайте також: "Два раби та клаптик землі": роль російських фейкових новин у війні на Донбасі
Зараз під санкціями знаходяться всі ключові галузі економіки РФ – космічна, оборонна, нафтохімічна, фінансова, банківська, агросектор та металургія. В липні 2014 свої програми в Pосії зупинили Європейський банк реконструкції та розвитку та Європейський інвестиційний банк.
29 липня 2014 ЄС ухвалив рішення про введення третього рівня санкцій проти Pосії. Санкції стосувалися енергетичного та фінансового секторів, продукції військового та подвійного призначення. Протягом 2015-2016 ЄС та США подовжували та доповнювали санкції та розширювали санкційний список.
15 вересня 2016 року, через 2 роки після введення перших санкцій, радник російського президента Путіна Сергій Глаз’єв заявив, що економічним наслідком 2 років санкцій є втрата Росією близько 200 мільярдів доларів.
Але найстрашніше для Росії не це. Санкції обмежили доступ російської космічної галузі і військово промислового комплексу до технологій. Відсутність високотехнологічних компонентів відкине ці галузі на десятки років назад і призведе до неподоланного технологічного відставання. І якщо вам здається, що санкції Росії не шкодять – подивіться на побиті санкціями Кубу та Північну Корею, або на нафтоносний Іран, який через санкції іще не скоро дожене за рівнем розвитку сусідів по регіону.
Читайте также: Боротьба за Маріуполь: як українські військові визволяли міста Донбасу
В середині червня цього року Сенат США ухвалив законопроект про посилення санкцій проти Росії. А 28 червня Рада Європейського Союзу продовжила санкції проти Росії до 31 січня 2018 року.
Але найголовніше для мене інше. У малайзійському літаку загинуло 298 людей, більшість з яких були громадянами Євросоюзу. Поведінка Росії та висновки об’єднаної слідчої групи однозначно вказують на того, хто винен у цій трагедії. І питання лише у тому, що саме для Європи важливіше – цінності, про які вони постійно говорять, і покарання винних у смерті сотень їхніх громадян. Чи жадібність та страх перед рішучими кроками.