Укр Рус
13 листопада, 12:00
6

Молитва, що звучить серцем: хор "Гомін" оживив Літургію Леонтовича у Львові

Основні тези
  • Хор "Гомін" виконав "Літургію Іоана Золотоустого" Миколи Леонтовича у Львівському органному залі, наповнивши її духовним змістом і молитвою за мир.
  • Проєкт запису хорових творів Леонтовича до 150-річчя його народження вимагає великої відповідальності та популяризує українське хорове мистецтво.

-

У темні осінні дні Львівський органний зал наповнився світлом від хору "Гомін". Напередодні великого туру Європою хористи подарували львів'янам молитву, виспівану серцем. Серед м'якого світла і поглядів, сповнених очікування, зазвучала "Літургія Іоана Золотоустого". 

Це був не просто концерт, а звучання віри, болю, світла й надії, що розгорталися в кожній ноті. Журналісти 24 Каналу також насолодилися цим теплим осіннім вечором й поспілкувалися з хористами. 

Теж цікаво Хор "Гомін" зібрав аншлаги у Варшаві, а Вадим Яценко розповів про свої враження від публіки

Хор "Гомін" – професійний хоровий колектив, який знайомить слухачів із найкращими здобутками хорового мистецтва. 

Ще пів року тому хор "Гомін" анонсував дуже амбітний проєкт у співпраці з Радіо Культура – запис повного видання хорових творів Миколи Леонтовича. 

Один з керівників Органного залу – Тарас Демко зазначив, що це дуже складний проєкт, оскільки хор прагне записати спадщину Миколи Леонтовича до 150-річчя з дня його народження. 

Це дуже глибока, духовна музика. Микола Леонтович – це не лише автор "Щедрика", він написав сотні творів хорової музики. Ми хочемо бути першими, хто в комплексі записав цю музику. Ця програма буде цікавою любителям хорової музики, тим, хто відкрив для себе хор "Гомін", 
– каже Тарас Демко. 


Хор "Гомін" виконує Літургію Леонтовича / Фото Олександр Кириловець

Партію священника у Літургії виконав отець Роман Якимовський, який також є одним з хористів. Він потрапив у "Гомін" ще у 2010 році й зараз поєднує священниче служіння і роботу в хорі. Чоловік зазначає, що особливою частиною у цій Літургії для нього є євхаристійний канон, де відбувається переісточення хліба та вина на Тіло і Кров Христа. 

Духовна музика – це особлива музика, яка не тільки милує слух, але й має позитивний вплив на душу людини. Може заспокоювати, напоумлювати. Тим більше зараз, у час війни, випробувань та скорботи. Літургійна музика зараз позитивно впливатиме на всіх слухачів, поціновувачів духовної культури та музики, 
– каже отець Роман. 


Отець Роман Якимовський у хорі "Гомін" / Фото Олександр Кириловець

Уся Літургія була пронизана однієї думкою – про припинення війни. Це внутрішній духовний стан спокою, умиротворення, відчуття блаженства. Молитва має здатність позитивно впливати на помисли людини, її почуття та серце. 

Інна Торбич – хормейстерка хору "Гомін" наголосила, що літургійні твори – невід'ємна частина української культури, спадщини. Це те, чого ми потребуємо зараз. 

Попри те, що концерт за твором Леонтовича був по-особливому трепетним для хористів, він був ще й надзвичайно відповідальним. Після шаленого успіху в соцмережах "Гомін" відправився у великий тур Україною. За 3 місяці зіграли понад сотню концертів, тож часу на вивчення нової програми було обмаль. 

Ми тренувалися по 3 – 4 години між концертами. Але це була дуже конструктивна, плідна робота, не було відволікань на жарти чи щось інше. Вадим (диригент хору – 24 Канал) має дуже структуроване бачення того, що робить. Важкість полягала лише в тому, що потрібно було зробити це максимально швидко та якісно, 
– зізналася Інна.


Хор "Гомін" почав запис творів Леонтовича / Фото Олександр Кириловець

Того вечора в Органному залі панувала тиша, в якій можна було почути найголовніше. Близько 300 слухачів залишили свої турботи поза межами концертного залу й розчинились в молитві, яка наповнювала духовно зсередини. 

Музика Леонтовича, знана здебільшого завдяки "Щедрику", у цій Літургії розкрилась зовсім по-іншому – як глибока розмова з Богом, як покаяння і просвітлення водночас. 

Такими проєктами "Гомін" поширює та популяризує українську класику й диригент хору Вадим Яценко зізнається, що відчуває в цьому особливу відповідальність. Проєкт з творами Леонтовича був запланований ще минулого року і "Гомін" був впевнений, що встигне реалізувати його за 2,5 роки. Однак зараз є величезна кількість роботи, концертів й Вадим хвилюється через те, що може не встигнути виконати все заплановане. 

Я відчуваю велику відповідальність, тому що розумію, – це популяризація українського хорового та класичного мистецтва. А також, якщо ми доведемо цю роботу до кінця, вона допоможе в освіті майбутніх музикантів, бо ми завжди стикаємося з браком якісних записів, 
– підсумував Яценко.  


Вадим Яценко на сцені Органного залу / Фото Олександр Кириловець

Важливо розуміти, що Леонтович створив нову хорову нову, в якій тонке гармонічне мислення, драматургія та емоційна глибина поєднані з глибиною українського фольклору. Саме Леонтович свого часу розвинув хорові обробки до їхньої кульмінаційної на той час висоти. Його творчість – національний скарб, який досі розкривається та захоплює покоління слухачів і виконавців. 

Спів "Гомону" того вечора заповнив увесь простір. Люди у залі сиділи, затамувавши подих: ніхто не ворушився, не кашлянув, навіть, як пожартував Вадим Яценко, ні в кого не задзвонив телефон. Очі глядачів були наповнені світлом і теплом, стежили за диригентом, що здавалося, керує не тільки голосами, а й серцями.

Коли прозвучали останні акорди, зал вибухнув оплесками – довгими, вдячними, справжніми. Бо того вечора кожен доторкнувся до чогось святого – до музики Леонтовича, що й через століття продовжує звучати, мов молитва, народжена з любові до життя, до Бога і до України.

Часті питання

Яка мета проєкту хору 'Гомін' у співпраці з Радіо Культура?

Мета проєкту хору 'Гомін' у співпраці з Радіо Культура — записати повне видання хорових творів Миколи Леонтовича до 150-річчя з дня його народження. Це амбітний проєкт, що прагне зберегти та популяризувати українську хорову спадщину.

Як хористи хору 'Гомін' готувалися до виконання творів Леонтовича?

Хористи хору 'Гомін' тренувалися по 3–4 години між концертами, щоб підготуватися до виконання творів Леонтовича. Робота була конструктивною та плідною, без відволікань, а диригент Вадим Яценко мав чітке бачення того, що робить.

Чому Вадим Яценко обрав для першого концерту 'Літургію Іоана Золотоустого'?

Вадим Яценко обрав 'Літургію Іоана Золотоустого' для першого концерту, бо музика Леонтовича в цій Літургії розкривається як глибока розмова з Богом — як покаяння і просвітлення водночас. Проєкт з творами Леонтовича був запланований для популяризації української класики та хорового мистецтва.