Феномен української моди: як розвивалася fashion-індустрія часів незалежності
Сьогодні українська індустрія моди переживає чи не найкращі часи за всю історію незалежності країни. Про вітчизняні бренди пишуть культові глянцеві видання, найвпливовіші селебриті одягають на червоні доріжки сукні від наших дизайнерів, а кількість речей з біркою "Made in Ukraine" активно зростає.
Одяг від українських дизайнерів стає доступнішим, асортимент – ширшим, а якість – вищою. Приміряти бажану річ можна в фізичних мультибрендових шоурумах чи замовити онлайн з доставкою додому. Спостерігаючи за цим проривом, важко уявити, що так було не завжди, пише 24 Канал.
До теми Незламний, як дух українців: як змінився наш кінематограф за роки Незалежності
Що зумовило цей прорив, хто стояв біля витоків української модної індустрії та чиїми іменами ми можемо пишатися, розповідаємо у новому матеріалі проєкту, присвяченому Дню Незалежності України, – "33 моменти гордості".
Українцям є чим пишатися! Ми – творча нація, яка вміє тонко відчувати світ та вкладати глибокі сенси у будь-яку справу. Саме тому одяг від українських дизайнерів настільки особливий. Разом з брендом Nemiroff розповідаємо історію української індустрії моди, яка за неймовірно короткий час змогла закохати у себе весь світ.Nemiroff De Luxe. Визнаний у світі, гордий бути українським! That's my spirit!
Від картонки на базарі до Ukrainian Fashion Week: перший етап української індустрії моди
В перші роки відновлення Незалежності українцям було не до моди. З одного боку – скажене зростання цін, що переходить у гіперінфляцію, з іншого – закореніла установка радянської влади про те, що вишуканий і стильний одяг – це буржуазне явище, яке варто викорінювати. Ситуацію ускладнювало і те, що після розпаду СРСР більшість вітчизняних підприємств, які спеціалізувалися на легкій промисловості, опинилися на межі зникнення. А ті, що вціліли, фактично за безцінь почали шити одяг на експорт.
В цей час вбрання власного виробництва майже не було. Тож ринок заполонили товари, привезені з Польщі, Угорщини та Туреччини. В цей час приміряти джинси доводилося біля розкладки, стоячи на картонці, білі кросівки були мрією, а в однотипні светри з ангори одягалися усі: від дітей до дорослих.
Існував також культ іноземних речей – сорочки Versace, шкіряні куртки, малинові піджаки та важкі золоті ланцюжки. Все це нелегально ввозилося в країну. Аудиторія, яка обирала такий стиль, була відповідною.
Варто згадати й тягу українців до авангардизму. Цей тренд став відлунням свободи, що стала головною характеристикою 90-х. Люди самостійно перешивали старий одяг, експериментували з фасонами та комбінували різноманітні стилі.
Паралельно в країні почали формуватися елітні кола. Їх обслуговували у фірмових ательє. Одяг шили на замовлення, а вартість готового виробу оцінювалася в доларах. Дозволити собі такі послуги могли виключно "вищі кола": політики та перші представники вітчизняного шоубізнесу.
Все змінилося у 1997 році з організацією в Україні першого в Центральній та Східній Європі Fashion Week. Разом з цією подією з’явилася українська дизайнерська мода pret-a-porte.
Перший сезон проходить у листопаді. Колекції представляють 13 брендів та дизайнерів. Серед них сьогоднішні легенди індустрії, такі як Сергій Бизов.
Одяг українських дизайнерів у 1997 році / Колаж 24 Каналу
Подія, проведена за усіма світовими стандартами та правилами, вже невдовзі розростається до міжнародного рівня. І що важливо – відкриває дорогу молодим та амбітним дизайнерам з України.
Саме Ukrainian Fashion Week дав українським дизайнерам можливість використовувати національний колорит та інтегрувати етнічні мотиви. Цю тематику підхопила, зокрема, Лілія Пустовіт, яка представила колекцію суконь з візерунками, характерними для традиційних жупанів і хусток Центральної України.
Одяг українських дизайнерів / Колаж 24 Каналу
Згодом до традиційної вишивки також звернеться Оксана Караванська, яка дебютувала на UFW у 1999 році та Олеся Теліженко, яка осучаснить етнічний костюм. А у 2000 році тематику етно розвиває Роксолана Богуцька.
Свою першу колекцію на Ukrainian Fashion Week представив і молодий Андре Тан, який досі залишається прикладом комерційно успішного дизайнера.
Важливою подією у світі українського fashion став конкурс молодих дизайнерів одягу "Погляд у майбутнє" та New Names. У першому взяли участь Ксенія Шнайдер, Артем Климчук, Маша Рева та Іван Фролов. "Нові імена" ж відкрили бренди Nota Bene & Karavay та Nekh. Цікаво, що саме локальні події дали поштовх талантам, яких сьогодні знають та цінують далеко за межами України.
Взаємодія моди та політики
Змінювалися часи, а разом з ними й суспільно-політична ситуація в країні. І саме ці трансформації дали новий вектор розвитку українській моді. Так, дебютна колекція Айни Гассе у 2001 привернула до себе увагу політичних іміджмейкерів і дизайнерка почала створювати одяг для Юлії Тимошенко. Це стало сигналом, що носити одяг від українських брендів – престижно.
У 2004 головним кольором України став помаранчевий. Того року українські дизайнери навіть створили відповідні колекції. Все, аби підтримати Віктора Ющенка. Так, fashion-світ вперше глобально долучився до соціально-політичних процесів.
Помаранчевий показ / Фото platfor.ma
Важливо, що на цьому колаборації політичного та дизайнерського світів не завершуються. Родину Ющенків одягали львівські дизайнерки – Оксана Караванська та Роксолана Богуцька. Марина Порошенко обирала одяг від Лілії Пустовіт та Вікторії Гресь. Обговорюваним став її образ в сукні мас-маркет бренду Must Have.
Традицію продовжила і родина Зеленських. Сам президент часто обирає тактичний одяг від українського бренду M-TAC та 281z, футболки та світшоти з тризубом від KATELAB, які в перші дні повномасштабного вторгнення набули статус культових, костюми Indposhiv та вишиті сорочки Etnodim.
Незмінною амбасадоркою українських брендів сьогодні є і Олена Зеленська. Вона одягла на саміт НАТО вишиту сорочку від бренду Gunia Project, до США перша леді приїхала у стильному костюмі бренду Bobkova, а отримати нагороду Clinton Global Citizen Award із рук подружжя Клінтонів Зеленська вийшла в брюках від бренду Six та елегантній білій блузці від A.M.G. І цим список не обмежується. Бренд DOT, COAT by Katya Silchenko, Etnodim, Gasanova – все це лиш невелика частина того, що встигла популяризувати Зеленська.
Перші міжнародні визнання
Приблизно у 2007 році починається новий період української моди, що ознаменується виходом українських дизайнерів на міжнародну арену. Приміром, одяг Пустовіт починає продаватися у найкращих світових концепт-сторах та шоурумах. Водночас відбувається самопрезентація нової генерації українських дизайнерів, зокрема, зі своїми мінімалістичними колекціями дебютують Світлана Бевза, Артем Климчук, Ліля Літковська.
Вже у 2008 році українець Саша Каневський отримує запрошення до Нью-Йорка, де демонструє колекцію провідним експертам та водночас показує їм, що існує унікальна, самостійна та самобутня українська мода. А у 2009-му Андре Тан, Ольга Громова, Оксана Караванська, Олена Даць та Олена Ворожбит беруть участь у виставці Who's Next на платформі Atmosphere's (Париж). Український майданчик привертає увагу fashion-спільноти. Наступний успіх очікує українців у Мілані, де експерти відзначають високу майстерність таких брендів як Zalevskiy, Pshechenko, Victoria Gres.
Вагомою подією став дебют "Київських днів моди", які згодом отримали назву Mercedes-Benz Kiev Fashion Days. Майданчик відразу націлився на пошук та розвиток молодих експериментаторів. Нові імена приваблювали закордонних інсайдерів. Нас все частіше обговорювали, рекламувати та рекомендували. Інтеграція у світ "високої моди" тривала.
Українське – це модно
Та все ж справжній "бум" на українське трапився після 2014-го та закріпився у 2022 році. Саме цей період характеризується активним розвитком вітчизняної індустрії моди та активною популяризацією виробів "made in Ukraine".
За декілька років з подіумів та глянцю речі від наших виробників стали базою та подекуди навіть мейнстримом. Все це – винятково на ентузіазмі творців. І цей процес триває. Ми активно завойовуємо європейський та американський ринок, а без виробів наших дизайнерів важко уявити інстаграм-акаунти інфлюенсерів та публічні виходи світових зірок. І щоб це були не просто пафосні слова, зібрали найяскравіші аутфіти зірок у вбраннях українських брендів.
Іван Фролов
Сьогодні Івана Фролова знають далеко за межами України. Упродовж багатьох років його яскраві корсетні вбрання, прикрашені кристалами, авторськими вирізами та корсетами, обирають для виступів й зйомок Maneskin, Ріта Ора, Дуа Ліпа, Кайлі Міноуг, Хлої Кардаш'ян, Гвен Стефані та Сабріна Карпентер.
Одна з найгучніших демонстрацій вбрання від Фролова припала на 2023 рік. Це сталося у Дубаї під час перформансу Бейонсе. Співачка обрала рожеву корсетну мінісукню Firework, легінси та рукавички.
Послідовною фанаткою одягу від Фролова є і Джей Ло. Співачка та акторка неодноразово з’являлася на публіці у сукнях та боді українського дизайнера. До слова, саме його вбрання зірка вибрала і для сцени з фільму This Is Me… Now, присвяченому виходу першого за 10 років альбому. Йдеться про білу сукню з вирізами у формі сердець.
Bevza
Bevza – ще один приклад успішного та впізнаваного українського бренду. Його засновниця і дизайнерка Світлана Бевза є частим гостем нью-йоркських Тижнів моди. Її вбрання обирають Емілі Ратажковскі, Белла Хадід, Кеті Голмс, Емілі Ратажковскі, Емма Вотсон, Селена Гомес, а зірка культового серіалу "Гра престолів" Софі Тернеру одягнула комбінезон Bevza під час весільної церемонії.
Бренд фокусується на мінімалізмі та чітких лініях, а головною цінністю є комфорт. Тому не дивно, що зірки обирають речі з колекцій Світлани не лише для публічних виходів, але й для кежуал-образів.
Ruslan Baginskiy
Фірмові капелюшки дизайнера Руслана Багінського (RB) сьогодні, здається, може впізнати кожен. Їх носить Мадонна, Кайя Гербер, Белла Хадід, Ванеса Параді, Розі Гантінгтон-Вайтлі та багато інших. Про Багінського активно пишуть глянцеві видання.
Що важливо, його головні убори купують і українці. Тож не лише на вулицях Нью-Йорка, але й у наших містах можна легко зустріти тих, хто цінує витвори дизайнера. І це справді чудово.
До теми Made in Ukraine: які українські компанії добре відомі у всьому світі
Olēnich
Український бренд повільної моди Olēnich швидко здобув популярність за кордоном. Речі, виготовлені з високоякісних екоматеріалів, підтримують ідею моду без жорстокості. Такий підхід підтримують і світові знаменитості.
Наприклад, співачка та акторка Селена Гомес, яка визнана однією з найпопулярніших зірок в інстаграмі, одягнула шкіряний міді тренчкот бренду. Вихід привернув чималу увагу аудиторії.
Селена Гомес приміряла тренч від бренду Olēnich / Фото Getty Images
Ksenia Schnaider
Український бренд здобув популярність завдяки ідеї апсайклінга. Речі зі старого деніму в незвичних інтерпретаціях швидко підкорили світ моди та стали хітом серед селебріті першої лінії. Зараз бренд продовжує вдосконалювати технології виробництва та розширювати асортимент. Нові колекції охоплюють не тільки денім, але й вечірні сукні та спортивний одяг. Нещодавно бренд представив колекцію в колабі з Adidas.
Говорити про зірок, які одягали одяг від Ксенії та Антона Шнайдерів можна безкінечно. До переліку входять головні модні інфлюенсери: від сестер Хадід до Дуа Ліпи. До того ж в джинсах від бренду прогулювалася Селін Діон.
IENKI IENKI
Створений Дмитром Євенком бренд IENKI IENKI, спеціалізується на пошитті верхнього одягу. Дизайни виробів доволі впізнавані: яскраві кольори, металізована тканина, over-силует, накладні кишені.
У пуховиках українського бренду під приціли фотокамер потрапляли Белла і Джіджі Хадід, Емілі Ратажковскі, Кортні Кардашян, Гейлі Бібер, контент-кріейтори Young Emperors.
Та не зірками єдиними. Бренд також споряджав українську антарктичну експедицію на борту дослідницького криголама "Ноосфера". Команда дизайнерів тривалий час співпрацювала зі співробітниками науково-дослідної бази імені Вернадського, щоб забезпечити відповідність кожної деталі вимогам клімату Антарктиди.
Anna October
Бренд жіночого одягу, натхнений ідеєю свободи, відгукнувся головним модницям світу. У лаконічних сукнях Anna October помітили модель Гейлі Бібер, співачку Raye, тенісистку Серену Вільямс, стилістку та телеведучу Алексу Чанг.
Litkovska
Український бренд, заснований дизайнером Лілією Літковською, завжди був у центрі уваги зіркових гостей. Спершу це були представники вітчизняного шоубізу. Та незабаром про одяг українки дізналися за кордоном.
Зараз одяг від Litkovska носять найпопулярніші співаки та актори. Серед останніх вагомих виходів – Розалія у вовняних штанах з регульованою посадкою та Ріта Ора у светрі Nebula з колекції PF`24.
Історія української моди пишеться просто зараз. І зовсім немає сумнівів, що вона буде яскравою, грандіозною та знаною у всьому світі.