Яким територіям можуть надавати особливий статус: що відомо про децентралізацію
Про реформу децентралізації, зміну адміністративно-територіального устрою громад, створення республік на території України та авторитаризм – в ефірі 24 каналу розповів голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.
Про реформу децентралізації
– Цей законопроєкт фактично на 90% повторює той, який вносив Петро Порошенко. На відміну від того проєкту, тут немає ніякого посилання на Мінський процес, на особливий статус Донбасу: ні в перехідних положеннях, ні в тілі Конституції – ніде.
Цікаво! Справа вбивства Павла Шеремета: Гнап припустив, що доказів може бути недостатньо
– Критика іде щодо префектів, але ж вони пропонувалися також і у 2015 році. Тоді вони мали на один пункт повноважень більше. Президент Порошенко придумав їх, щоб вони забезпечували виконання державних програм. Це те, що з'явилося вже в останній момент.
Що таке префекти?На рівні округів і на рівні регіонів будуть префекти. Вони очолюватимуть невелику префектуру. Префект буде представником виконавчої влади на території і матиме статус держслужбовця. Призначається та звільняється префект на 3 роки президентом за подання уряду. Також між ними буде постійна ротація, а один префект не може двічі поспіль бути на цій посаді на одній і тій самій територій. Однак, він може бути префектом іншої території.
Префект зможе призупиняти акти місцевих органів влади з одночасним зверненням до суду. До рішення суду акт не буде діяти. Якщо акт стосуватиметься територіальної цілісності або нацбезпеки, префект скасовуватиме його напряму.
– Мені так само не дуже подобається повноваження президента достроково розпускати органи місцевого самоврядування. Мені не подобається багато формулювань, які з’явилися новими в цьому законопроєкті. Мені не подобається термін "округ" замість "повід".
Про зміну адміністративно-територіального устрою громад
– Ми зараз обговорюємо зміни в Конституцію. Сам по собі цей законопроєкт не регулює строків: швидко, повільно чи турборежим. Нічого цього там немає.
Чому потрібно зараз внести зміни в Конституцію? Відповідно до концепції реформ місцевого самоврядування, яку ми реалізуємо з метою децентралізації. Нам потрібно завершити адміністративно-територіальну реформу. Нам потрібно визначити по новому систему адміністративно-територіальних одиниць, а саме громади.
– Ми хотіли завжди, щоб був "повід", "регіон", але тепер в цьому законопроєкті записаний "округ". Й саме слово "регіони" не вживається, але зрозуміло, що це області та Автономна Республіка Крим. Тобто трирівневий адміністративно-територіальний устрій.
Ігор Коліушко
– Треба ліквідувати районні державні адміністрації з тими повноваженнями, які вони мають сьогодні. Передбачити виконкоми обласних рад. Ще є дискусійне питання: зберігати окружні ради чи не зберігати. Сам законопроєкт їх зберігає, хоча на презентації представники Президента України Зеленського говорили, що окружних рад не буде. Тепер в законопроєкті бачимо, що вони з'явилися.
Про створення республік на території України
– Наприклад, ми ввели військово-цивільні адміністрації в Донецькій та Луганській областях. В інших областях їх немає. Проте ми зробили це, коли була потреба.
Читайте також: Політолог окреслив три версії, кому може бути вигідне зняття недоторканності з Порошенка
– Очевидно так само, коли виникає якась потреба, Конституція в чинній редакції дає можливість визначати особливий статус. Для Чорнобильської території у нас визначений особливий статус. Впринципі може бути і для "Бурштинової республіки", але для цього повинні бути якісь підстави й відповідне рішення.
Що зміниться у Конституції щодо децентралізації / Інфографіка 24 канал
Що про закон говорили у команді Зеленського
Відзначимо, що раніше помічник президента Андрій Єрмак заявляв
Сам Зеленський пояснив, що записані в мінських угодах зміни до Конституції України мають на увазі ту децентралізацію, яку Україна зараз і реалізує на всій своїй території.
Про авторитаризм у державі
– Чому ця ситуація (підозра у справі щодо вбивства Шеремета – 24 канал) є тривожна? Я, звичайно, не бачив матеріалів справи. Я взагалі не є спеціалістом в кримінальному праві. Але є багато фактів в діях президента Зеленського за цей період, які наштовхують на думку, що чи він, чи його оточення не проти би подумати, як більше сконцентрувати влади у своїх руках.
– Не знаю, чи бачать вони межу, чи ні. Ті законопроєкти, які вони вносять, ті висловлювання про парламент... Наприклад, він (Зеленський – 24 канал) ще, починаючи з виборчої кампанії, сіє зерна тривоги. Що насправді ці люди думають чи принаймні обговорюють ситуацію з якимось авторитаризмом в нашій країні.
Важливо! Як зменшити втрати на дорогах: думка експерта
– І от, якщо з цієї точки зору подивитися на все це, то вимальовується такий дуже тривожний сигнал. Бо за будь-якого авторитаризму треба на когось опиратися і когось при цьому нейтралізувати, усувати. І от, якщо не буде показно переконливих доказів вини цих людей, я думаю, що буде дуже важко спростовувати ці підозри