Як працювали-виживали українські ресторани, бари та кав'ярні у 2022 році: промовисте дослідження
Український ресторанний бізнесу у 2022 році впорався з низкою викликів: повномасштабна війна, заборони на продаж алкоголю, комендантські години, руйнування приміщень, відключення світла тощо. Попри це, заклади продовжують не лише працювати, релоковуючись, відновлюючись і встановлюючи генератори, але й надалі збирають гроші на ЗСУ.
Сервіс з автоматизації закладів Poster провів дослідження, як повномасштабна війна змінила роботу українського ресторанного бізнесу. Бізнес 24 передає, як ресторанам, барам та кав'ярням вдалось пристосуватись до нових реалій впродовж надскладного 2022 року.
Читайте також Як не втратити клієнтів під час війни: поради бізнесу
Деталі дослідження
В опитуванні Poster взяли участь ресторатори, чиї заклади не тільки продовжили працювати, а й відкрили нові представництва з 24 лютого – як в Україні, так і за кордоном. Серед них, зокрема: Milk Bar, Lviv Croissants у Польщі, "Чорноморка" у Румунії та Молдові, SMILEFOOD у Болгарії та ОАЕ.
При цьому, як зазначили у Poster, загальні показники бізнесу дуже різнилися від міста до міста. Так, найкраще у 2022 році відпрацювали заклади на Заході країни, а також у містах, які стали великими "хабами" для внутрішніх переселенців, наприклад Дніпрі.
Доходи
Фастфуди, кав'ярні та пекарні першими почали оговтуватися після повномасштабного вторгнення й відновили роботу. Уже наприкінці травня більшість таких закладів змогли досягти довоєнних показників. При цьому, найдовше виходили на лютневий рівень бари, ресторани та кальянні – здебільшого їм це вдалося лише у жовтні – листопаді.
Окрім перших тижнів повномасштабної війни, найбільший спад у виторзі заклади відчули наприкінці листопада, а саме після 23-го – російські окупанти випустили по інфраструктурних об'єктах України близько 70 ракет, унаслідок чого було знеструмлено 11 областей.
Тим часом 19 – 25 грудня, якщо порівнювати з минулим роком, найбільше зростання у виторзі продемонстрували фастфуди та кав'ярні – на 58 та 48% відповідно. Далі йдуть:
- пекарні – зростання виторгу на 15%;
- кафе – на 10%;
- бари – 5%;
- ресторани – 2%.
При цьому, виторг кальянних у цей період скоротився на 4%.
Зверніть увагу Десятки нових бізнесів: скільки фірм зареєстрували українці у Польщі від початку війни
Середній чек
Станом на середину грудня, середній чек у фастфуді зріс на 49% проти минулого року й нині становить 158 гривень. Пекарні збільшили середній чек на 45% – з 46 гривень наприкінці грудня минулого року до 66 гривень цьогоріч.
У барах середній чек збільшився на 27% – з 328 до 416 гривень. У кав'ярнях, своєю чергою, показник зріс на 25% – до 78 гривень проти 62 гривень роком раніше. Зростання середнього чеку ресторанів зафіксовано на 22% – з 450 до 550 гривень, кальянних – на 21%, з 357 до 432 гривень.
Найменше середній чек за рік зріс у кафе – на 19%, зі 189 до 226 гривень. При цьому, більшість рестораторів зазначає, що виторги та середні чеки зросли унаслідок інфляції та підвищення собівартості страв.
До слова, опитані у межах дослідження українські ресторатори оптимістичних прогнозів на 2023 рік робити не поспішають.
Ми реалісти та розуміємо, що це найскладніша зима в новітній історії України. Проте, ми передусім підприємці, тож готуємось до роботи навіть у таких умовах,
– коментує СЕО мережі 1708 pizza di Napoli Володимир Гнатюк.
Так, де це можливо, заклади закуповують та встановлюють генератори, Starlink, підлаштовують меню під умови частих знеструмлень, продовжують допомагати ЗСУ та вірити у перемогу України, яка невдовзі неодмінно настане.